פורסם בכללי.

סקר של הליגה נגד השמצה בחמש מדינות באירופה חושף עלייה בעמדות אנטישמיות, תמיכה רבה בסנקציות נגד איראן והתנגדות לסייע לפלסטינים כל עוד החמאס בשלטון

  • יולי 27, 2017

ירושלים, ישראל, 14 במאי 2007 …

מספר גבוה של אירופאים נגועים עדיין בעמדות אנטי-יהודיות ומחזיקים באמונות שקריות ובתיאוריות קונספירציה אנטישמיות אשר הודבקו ליהודים במהלך הדורות – כך על פי סקר חדש שפורסם היום על ידי הליגה נגד השמצה.

הסקר שנערך בחמש מדינות אירופאיות חושף כי רוב האירופאים סבורים שהיהודים נאמנים יותר למדינת ישראל מאשר למדינתם וכי יש להם השפעה רבה מדי בכלכלה ובעולם העסקים. הסקר שנערך בקרב 2,714 איש –  מעט למעלה מ- 500 איש בכל אחת מחמשת המדינות – מצא עלייה בעמדות השליליות כלפי יהודים, או במקרים מסוימים עמדות דומות לאלו שנמצאו ב-2005.

באשר לעמדות כלפי ישראל והמזרח התיכון, המשאל מצביע על מימצאים מעורבים. כך למשל, הסימפטיה כלפי הפלסטינים ממשיכה להיות גבוהה יותר מאשר לישראל, אך במקביל זוהו עמדות חזקות נגד איראן והחמאס.

בשאלה לגבי פיתוחה הגרעיני של אירן, סבר הרוב כי איראן מפתחת נשק גרעיני ותמך באופן איתן בסנקציות כנגדה.

רוב המשיבים זיהה את החמאס כארגון טרור ותמך בהחלטה האירופית שלא להעניק לממשלה הפלסטינית סיוע חוץ, כל עוד חמאס לא מתנער מטרור ומכיר בישראל ובהסכמים קודמים שנחתמו בין ישראל לרשות הפלסטינית.

עמדות כלפי היהודים והמזרח התיכון בחמש מדינות אירופאיות (Attitudes Toward Jews and the Middle East in Five European Countries) הינו סקר שנערך בצרפת, איטליה, גרמניה, ספרד ופולין, בין ה-21 למרץ ל-16 באפריל 2007 בקרב כלל הציבור.

המשיבים ברחבי היבשת נשאלו סדרת שאלות המייצגות ומציינות את הרעיונות האנטישמיים המרושעים ביותר ונשאלו האם הם סבורים שארבע ההצהרות הבאות הן "ככל הנראה נכונות" או "ככל הנראה לא נכונות":

  • יהודים נאמנים יותר לישראל מאשר למדינתם
  • ליהודים השפעה רבה מדי בעולם העסקים
  • ליהודים השפעה רבה מדי בשוקי ההון העולמיים
  • יהודים עדיין מזכירים לעיתים קרובות מדי את מה שארע להם בשואה

המשיבים נשאלו גם האם הם מסכימים או שוללים את האמירה הבאה:  "היהודים אשמים במותו של ישו" וכן, האם דעתם על היהודים מושפעת מפעולות שנוקטת מדינת ישראל והאם הם סבורים שאלימות המכוונת כלפי יהודים באירופה נובעת מרגשות אנטי-יהודיים או מרגשות אנטי-ישראליים.

סיכום הממצאים

  • מרבית משתתפי הסקר ברחבי אירופה, 51%, מאמינים שהיהודים נאמנים יותר למדינת ישראל מאשר למדינתם. רוב המשיבים בספרד, פולין וגרמניה טענו שאמירה זו היא "ככל הנראה נכונה".
  • אחוז גבוה מן המשתתפים בסקר עדיין מאמינים בבדותה האנטי-יהודית המסורתית כי "ליהודים השפעה רבה מדי בעולם העסקים." סך הכל, 39% מהמשיבים מאמינים שסטריאוטיפ זה הוא נכון.
  • באופן דומה, המשיבים עדיין דבקים בטענה כי "ליהודים השפעה רבה מדי בשוקי ההון העולמיים". סך הכל, 44%, אוחזים בסטריאוטיפ מסורתי זה.
  • חלקים גדולים מן הציבור באירופה סבורים שהיהודים עדיין מזכירים לעיתים קרובות מדי את מה שארע להם בשואה. סך הכל, 47% מן המשיבים מאמינים שאמירה זו היא "ככל הנראה נכונה". למעשה, הרוב מקרב המשיבים בצרפת, גרמניה, איטליה, פולין וספרד מאמינים שדעה זאת היא נכונה.
  • סך הכל, 20% מן המשיבים ממשיכים להאשים את היהודים במותו של ישו.
  • סך הכל, 25% מן המשיבים אמרו כי דעתם על היהודים מושפעת מפעולות שנוקטת מדינת ישראל. מבין המשיבים שאמרו שדעותיהם מושפעות, רוב של 52% אמרו שדעתם על יהודים גרועה יותר בגלל פעולות שנוקטת מדינת ישראל.
  • כמעט חצי מכלל המשיבים הסכימו עם האמירה כי: "יהודי אמריקה קובעים את המדיניות של ארצות הברית במזרח התיכון". בספרד – 53%, בפולין – 56%.
  • סך הכל, 51% מן המשיבים סבורים שתכניתה הגרעינית של איראן נועדה לצרכים צבאיים ובנוסף 16% סבורים שהתכנית היא גם לצורך פיתוח נשק גרעיני וגם תכנית לאנרגיה אטומית. רק 14% סבורים שזוהי תכנית לפיתוח אנרגיה אטומית בלבד.

"מיליוני אירופאים ממשיכים להסכים עם מגוון של סטריאוטיפים ותיאוריות קונספירציה, כולל אלו המאשימות את היהודים בכך שהם נאמנים יותר למדינת ישראל מאשר למדינתם. עמדות אלו תורמות להתעוררות ולהכשרת האנטישמיות, כולל אלימות כנגד יהודים, ומדאיגות אותנו מאוד," אמר אברהם פוֹקסמן, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה.

"איננו מופתעים לגלות כי אחוז גבוה מן המשיבים בספרד ובפולין מחזיקים בדעות שליליות כנגד יהודים. בהתחשב בהיסטוריה של האיבה במדינות אלו כלפי יהודים, נראה שהאנטישמיות מושרשת במרקם החברתי של שתי המדינות הללו.

מטריד לא פחות הוא הממצא שכמעט חצי מן הנשאלים בכלל ורוב הנשאלים בספרד ובפולין, מאמינים כי יהודי אמריקה קובעים את המדיניות של ארצות הברית במזרח התיכון – בדותה ישנה אשר חזרה להיות רווחת באמריקה ומחזקת עמדות אירופאיות שכבר קיימות בנושא.

הממצאים בסקר מוכיחים כי הממשלות האירופאיות והאיחוד האירופי, אשר גינו בעבר את האנטישמיות וחיפשו דרכים להילחם בה, חייבים למצוא דרכים ולהוציא אל הפועל תכניות, אשר ירסקו את הסטריאוטיפים הישנים שמסרבים להעלם ולהפגין  מנהיגות על מנת שהאנטישמיות תהפוך לתופעה בלתי מקובלת בחברות שלהם."

הממצאים על פי המדינות השונות:

בסקר של שנת 2007, השיבו ב"ככל הנראה נכונה" על האמירה: "יהודים נאמנים יותר למדינת ישראל מאשר למדינתם":

בצרפת – 39%, עליה מ- 29%  ב-2005

בגרמניה – 51%, ירידה מ – 55%

איטליה- 48%, ירידה מ- 57%

ספרד – 60%, עליה מ- 51%

פולין – 59%, עליה מ – 52%

בסקר של שנת 2007, השיבו ב"ככל הנראה נכונה" על האמירה: " ליהודים השפעה רבה מדי בעולם העסקים":

בצרפת – 28%, עליה מ- 25% ב-2005

בגרמניה – 21%, עליה מ – 20%

איטליה- 42%, עליה מ – 33%

ספרד – 53%, עליה מ- 45%

פולין – 49%, עליה מ – 43%

בסקר של שנת 2007, השיבו ב"ככל הנראה נכונה" על האמירה: " ליהודים השפעה רבה מדי בשוקי ההון העולמיים":

בצרפת – 28%, עליה מ – 24%  ב-2005

בגרמניה – 25%, עליה מ- 24%

איטליה- 42%, עליה מ- 32%

ספרד – 68%, עליה מ- 54%

פולין – 54%, עליה מ – 43%

בסקר של שנת 2007, השיבו ב"ככל הנראה נכונה" על האמירה: " יהודים עדיין מזכירים לעיתים קרובות מדי את מה שארע להם בשואה ":

בצרפת – 40%, עליה מ- 34% ב-2005

בגרמניה – 45%, ירידה מ – 48%

איטליה- 46%, ירידה מ- 49%

ספרד – 46%, ללא שינוי

פולין – 58%, עליה מ- 52%

הליגה נגד השמצה מינתה את "First International Resources" לערוך את הסקר שנערך באירופה על ידי טיילור נלסון סופרס. הראיונות הטלפוניים נעשו בשפה המקומית של כל אחת מהמדינות, בקרב האוכלוסייה הכללית. טעות הדגימה עבור כל מדינה היא 4.5% ±  ברמת וודאות של 95%.

(פורסם ב  10.7.07 באתר הישן של הליגה נגד השמצה)