פורסם בכללי.

הדו"ח השנתי של הליגה בנושא תקריות אנטישמיות

  • יולי 27, 2017

הליגה נגד השמצה (ADL): ירידה בתקריות האנטישמיות בארצות הברית בשנת 2006, על אף שהשנה אופיינה בהתקפות אלימות

ניו יורק, 14 במרץ 2007…

ירידה במספר התקריות האנטישמית בארצות הברית בשנת 2006, זו שנה שניה ברציפות. זאת על פי נתונים חדשים שפרסמה הליגה נגד השמצה (ADL), בדו"ח העוקב אחר התקריות כנגד יחידים, בתי ספר ומוסדות קהילתיים. הדו"ח השנתי של הליגה בנושא תקריות אנטישמיות, היוצא לאור היום, מונה סה"כ 1,546 תקריות אנטישמיות ברחבי ארצות הברית בשנת 2006 – ירידה של 12% לעומת 1,757 התקריות שנרשמו בשנת 2005.

הירידה באה דווקא בשנה שבה ארעו מספר התקפות אלימות, שהחמורה שבהן היתה תקרית ירי במשרדי הפדרציה היהודית בסיאטל ביולי, על ידי מוסלמי קיצוני. בתקרית נהרגה עובדת הפדרציה פמלה וייצ'טר ושלושה אחרים נפצעו באורח קשה. מתקפה זאת ואירועים אחרים הדגישו את האיום המתמשך על מוסדות קהילה יהודיים, בעיקר בתקופה של הסלמה בסכסוך המזרח-תיכוני. מתחים שנבעו מהסכסוך הישראלי-פלשתינאי והמלחמה בדרום לבנון בקיץ האחרון הקרינו אל הקמפוסים של מכללות ואוניברסיטאות ברחבי המדינה (להלן: המדינה = ארצות הברית) ואל הפגנות אנטי-מלחמתיות.

"כל ירידה במספר התקריות היא מעודדת, אך העובדה שמוסד קהילתי יהודי הותקף על ידי מתנקש מהווה תזכורת מצמררת לכך שהאנטישמיות בארצות הברית אינה נחלת העבר אלא תופעה קיימת.” אמר אברהם פוקסמן, נשיא הליגה נגד השמצה. "הדו"ח מייצג רק פן אחד של האנטישמיות בארצות הברית. קיימת  מתקפה אנטישמית בבלוגים, אי-מיילים ואתרי אינטרנט, והדבר הכי משמעותי – תיאוריות קונספירציה על כוחם של היהודים שהצליחו לחדור גם לזרם המחשבה המרכזי – את התופעות הללו לא ניתן בשום פנים לכמת."

משתנים רבים משפיעים על הדו"ח השנתי של הליגה נגד השמצה משנה לשנה. בזמן שהתמיכה הבלתי  מסויגת לה זכתה ישראל מצד היהודים היותה גורם לחלק מן האירועים ב 2006, לאירועים אחרים בזירה המקומית (הפנים אמריקאית) היו כנראה השפעה מרסנת.

גלן לואי, היו"ר הארצי של הליגה נגד השמצה הוסיף "מעודד לראות שהמספרים בירידה אך כל התקפה אנטישמית היא אחת יותר מדי. העובדה שעדיין מתרחשים כ-4 אירועים אנטישמיים בממוצע בשבוע בארצות הברית היא בהחלט מטרידה מאוד."

"ייתכן שהעליה במודעות הביטחונית בקרב מוסדות קהילתיים יהודיים, שבאה לביטוי בהתקנת מצלמות אבטחה, שמירה 24 שעות ביממה, דלתות אבטחה ואמצעי בטיחות נוספים, שמטרתם להרתיע את מבצעי המעשים הונדליסטים ומעשי השנאה האחרים, השפיעה על המספרים הללו" הוסיף מר לואי. "המצב בישראל ואיום הטרור בארצנו גרמו לקהילות רבות לבחון מחדש את אמצעי האבטחה ולחזק את הקשרים שלהם עם רשויות אכיפת החוק. רשויות אכיפת החוק מודעות היום יותר מתמיד לפוטנציאל האיומים העומדים בפני מוסדות קהילתיים יהודיים. "

הדו"ח המלא של הליגה נגד השמצה בנושא תקריות אנטישמיות לשנת 2006 – הכולל דוגמאות של תקריות ברחבי המדינה, נתונים על פי המדינות השונות בתוך ארצות הברית, נתונים, גרפים, תרשימים ומצגת של תמונות המראות ונדליזם אנטישמי.

 

הממצאים לשנת 2006

הדו"ח של הליגה נגד השמצה לשנת 2006 מכיל נתונים על 43 מדינות ועל מחוז קולומביה, כולל נתוני פשיעה רשמיים וכן מידע שנמסר למשרדים האזוריים של הליגה על ידי קרבנות התקריות, קציני משטרה וראשי קהילות יהודיים. הדו"ח מצביע על מעשים פליליים כגון: ונדליזם, אלימות ואיומים באלימות לצד אירועים לא פליליים של הטרדות והפחדות כגון: תעמולה ארסית, עלוני הסתה, אלימות מילולית והשמצות.

לצורך העניין, הדו"ח מחלק את התקריות האנטישמיות לשתי קטגוריות:

ונדליזם – כגון פגיעה ברכוש, חילול בתי קברות או גרפיטי בעל אופי אנטישמי

והתקפות – כגון התקפות אלימות על רקע אנטישמי ופגיעה פיסית או מילולית ביחידים או מוסדות.

ונדליזם: 667 אירועי ונדליזם ארעו בשנת 2006 – 8% יותר מ-617 האירועים שדווחו בשנת 2005. אירועי ונדליזם היוו 43% מכלל התקריות בשנת 2006.

התקפות – סך הכל דווחו 879 אירועים של התקפות בשנת 2006 – ירידה של 23% לעומת 1,140 האירועים שדווחו בשנת 2005. התקפות היוו 57% מכלל האירועים בשנת 2006.

בהמשך ישיר לשנים הקודמות, המדינות בהם ארעו התקריות הרבות ביותר היו: ניו יורק (284 תקריות – ירידה לעומת 381 ב-2005), ניו ג'רזי (244, ירידה מ-266), קליפורניה (204- ירידה מ- 247), פלורידה (179 – ירידה מ-199), מסצ'וסטס (96- עליה מ-93 ב-2005), פנסילבניה (94 – ירידה מ-95) וקונטיקט (77- עליה מ-57).

תקריות מדווחות

להלן מספר דוגמאות מהתקריות היותר חמורות שתועדו ברחבי המדינה כחלק מהדו"ח של שנת 2006. (תקריות נוספות אפשר למצוא באתר האינטרנט של הליגה)

סיאטל, וושינגטון: אשה אחת נהרגה וחמישה אחרים נפצעו בתקרית ירי במשרדי הפדרציה היהודית ב-28 ליולי. נאביד אפזל חק, אמריקני ממוצא פקיסטני בן 30, נכנע לרשויות דקות לאחר שהחל בירי. העוזרת למנכ"ל הפדרציה, פמלה וייצ'טר, נהרגה. אחת מחמשת הפצועים היתה אשה הרה בחודש החמישי. חק הצליח לעבור דלת בטחון על ידי הצמדת נשקו לראשה של ילדה בת 13 ואחרי כן החל בירי לכל עבר, זאת לאחר שציין באזני עובדי המשרד שהוא "מוסלמי אמריקאי" ש"כעס על ישראל" (28 בילוי).

פיניקס, אריזונה: שני גברים יהודים הוכו באורח אנוש על ידי לפחות שישה תוקפים עם שרשראות, אגרופנים ומגפיים שגידפו אותם בנאצות אנטישמיות (נובמבר).

ברוקלין, ניו יורק: אשה יהודיה הותקפה ברכבת התחתית על ידי אדם שאמר: "היטלר היה צריך להרוג את כל היהודים". לאחר מכן חבט בה כאשר ניסתה לרדת מהרכבת (ספטמבר).

יוסטון, טקסס: הצתה במשרדי "פרויקט ההיסטוריה של השואה" שגרמה לנזק של למעלה ממיליון דולר (מרץ).

שיקגו, אילינויס: צלבי קרס וגרפיטי אנטישמי – "מיין קאמפף" ו "להרוג את כל היהודים" רוססו על חלונות בית כנסת (פברואר).

אנהיים, קליפורניה: צלבי קרס רוססו על שערי בית כנסת וכן נכתבו קללות (F— the Jews), ו"תשרפו עם אלו שנשרפו" (אפריל).

נורת' מיאמי ביץ, פלורידה: שני בתי כנסת, חנות ספרים יהודית וחנות מזון כשר רוססו בצלבי קרס בכתובת "KKK". כן רוסס גרפיטי: "אתם הבאים בתור" על קירות חיצוניים של בתי כנסת.

קליפורניה, ניו יורק, טקסס – בשמונה מקומות ציבוריים שונים בהם הוצגו חנוכיות הן נותצו או ניזוקו (דצמבר).

טמפה, פלורידה: בית כנסת חדש בשלבי בניה הוצף בכוונה על ידי אדם שהזרים מים בצינור אל תוך הבניין. צלב קרס צויר בכניסה (יוני).

סיאטל, וושינגטון: בתי כנסת ומוסדות יהודיים אחרים קיבלו מספר רב של שיחות טלפון ואי-מיילים אנטישמים בעקבות דיווחים מוטעים בחדשות על כך שרב ביקש להסיר את עצי האשוח של חג המולד משדה התעופה טקומה של סיאטל (דצמבר).

 מספר אירועים ותקריות נוספים נכללו גם הם בדו"ח של 2006, ביניהם: התנכלויות כלפי יהודים, איומים בבתי ספר,פעילות אנטישמית בקמפוסים ופעילות ציבורית מאורגנת של ארגונים ניאו-נאצים וקבוצות גזעניות אחרות.

התנכלויות כלפי יהודים בבתי ספר

נרשמו סה"כ 193 פעולות אנטישמיות בחטיבות הביניים והתיכונים ברחבי המדינה. בשמונה המדינות בהן ארעו מספר האירועים הרב ביותר- 15% מכלל האירועים היו מקומיים לעומת 13% בשנת 2005. במסגרת אירועים אלו צוירו צלבי קרס או נכתבו סיסמאות גזעניות על שולחנות, קירות או רכוש אחר של בתי הספר, לצד קריאות גנאי, קללות, גידופים ואיומים.

דוגמאות לאירועים כאלו בבתי ספר:

הוליווד, פלורידה: על זרועו של תלמיד חטיבת ביניים יהודי נרשמו צלב קרס ו"יהודי מלוכלך" ע"י תלמיד אחר. התלמיד קיבל מאוחר יותר אי-מייל שהכיל את אותן הנאצות (פברואר).

נורת' הייון, קונטיקט: לתלמיד יהודי בחינוך המיוחד קראו "  “F—ing Jew וכן נאמר לו כי "היה צריך למות  בשואה"(אפריל).

סאות' המילטון, מסצ'וסטס: תלמיד תיכון סבל מהטרדות אנטישמיות מצד חבריו לקבוצת הפוטבול, כולל הערות על אושוויץ ועל משרפות. כמו כן, לקראת החגים היהודיים הוא שמע את אחד המאמנים שלו מתייחס ל"חג המטומטם שיחול בסוף השבוע"(ספטמבר).

בולדר, קולורדו: תלמידת תיכון מצאה כי על הארונית שלה צויר צלב קרס וכמו כן נכתב: "תחזרי לירושלים, יהודיה מלוכלכת שכמותך". מאוחר יותר באותו היום היא מצאה צלב קרס נוסף והודעה: "תמותי!" (דצמבר).

אנטישמיות בקמפוסים

דווחו 88 אירועים אנטישמים בקמפוסים ברחבי המדינה בשנת 2006 – ירידה של 10% לעומת 98 אירועים שדווחו בשנת 2005.

מספר דוגמאות לאירועים אנטישמיים בקמפוסים:

קולג' ראמאפו, ניו ג'רזי: מרצה מצאה צלבי קרס וכתובת גרפיטי: "תמותי, כלבה יהודייה" רשומים על הלוח בכיתתה (דצמבר).

אוניברסיטת ניו יורק, אלבני: צלבי קרס וכתובות "KKK" צוירו על הקירות ליד מרכז ההרצאות (דצמבר).

אוניברסיטת קולורדו: הכתובת "  “F—ing Jewsנכתבה על דלתות חדרם של סטודנטים יהודים (אוקטובר).

אוניברסיטת קליפורניה, ברקלי: הכתובת "Kike" נכתבה על מרפסת בית אחווה יהודי (פברואר).

הטרדות מצד ארגונים גזעניים

ב-2006, ארעו 77 אירועים המיוחסים לארגונים קיצונים לעומת 112 אירועים ב-2005 – ירידה משמעותית שיתכן ונובעת מסכסוכים ותככים פנימיים בין קבוצות מסוימות. הדיון הציבורי בנושא הגירה בלתי חוקית המריץ קבוצות המזוהות עם ה – KKK וארגונים ניאו-נאצים למקד את שנאתם כלפי היספאנים. הפגנות כנגד ההגירה ותהלוכות ארעו ברחבי המדינה, על פי דו"ח הליגה נגד השמצה.

"הויכוח הלאומי בנושא ההגירה גרם לקבוצות קיצוניות, לפחות באופן חלקי, להעביר את האנרגיות שלהם מן האובייקטים המסורתיים של שנאתם אל עבר קבוצות מיעוט אחרות, בעיקר מהגרים והיספאנים. דוגמא לכך היא העלייה המחודשת המפתיעה של ארגון ה-KKK) Ku-Klux-Klan)." אומר מר פוקסמן. "כך שעל אף מגמת הירידה בפעילות האנטישמית, אין עדיין שום סיבה לחגוג."

התנכלויות והטרדות בצורת חלוקת עלונים, הפצת תעמולה בשכונות מגורים, מקומות ציבוריים ותהלוכות וכן באמצעות רשת האינטרנט (בין השאר על ידי הצבת סרטוני וידאו וחומרים נוספים) היו דרכי הפעולה העיקריות בהן פעלו קבוצות אנטישמיות על פי הדו"ח.

קבוצות גזעניות תרמו באופן פעיל להפצה באמצעות האינטרנט של תיאוריית קונספירציה לפיה היהודים אחראים לפיגועי ה-11 בספטמבר, והמשיכו בהפצת תיאוריות קונספירטיביות לפיהן היהודים שולטים בממשלה, בכספים ובתקשורת. בין הקבוצות שהתחזקו באופן מטריד בשנת 2006 – בנוסף ל- KKK – נמצאות "התנועה הנציונאל-סוציאליסטית" (NSM) שהפכה לארגון הניאו-נאצי הגדול בארצות הברית וכן גלוחי ראש גזענים. דוגמאות לפעילותם של ארגונים גזעניים במהלך 2006 נמצאות באתר האינטרנט של הליגה נגד השמצה: www.adl.org

אודות הדו"ח השנתי של הליגה נגד השמצה

הדו"ח עוסק גם במעשים פלילים וגם במעשים לא פליליים של התנכלויות ואיומים, כולל הפצת תעמולת שנאה, איומים וגידופים. הנתונים נאספו הן מנתוני פשיעה רשמיים והן מנתונים שנמסרו ועברו הערכה על ידי עובדים מיומנים של הליגה נגד השמצה. הנתונים נמסרו על ידי הקרבנות עצמם, קציני רשויות אכיפת החוק וראשי ציבור.

הדו"ח מאפשר מדי שנה מבט אל בעיה לאומית כוללת ומאבחן מגמות ושינויים אפשריים בסוגי האירועים המדווחים. מידע זה מאפשר לליגה נגד השמצה לפתח ולהגביר את הפעילות למניעת ולמאבק בהתפשטות האנטישמיות וצורות אחרות של חוסר סבלנות.

(פורסם ב  4.7.07 )