פורסם בכללי.

גישות כלפי יהודים והמזרח התיכון בשש מדינות באירופה

  • יולי 27, 2017

ירושלים, ישראל, 17 ביולי 2007…

בסקר נלווה לזה שנערך לפני מספר חודשים בחמש מדינות באירופה, מגלה הסקר החדש שהתקיים בשש מדינות נוספות באירופה, דמיון בכך שמיליוני אירופים מאמינים בבדיות האנטישמיות הקלאסיות שרדפו את היהודים באופן עיקש מאות בשנים.

הממצאים שפורסמו היום על ידי הליגה נגד השמצה (ADL), חושפים כי מחצית מהאירופאים שנשאלו מאמינים שיהודים אינם נאמנים למדינה שלהם ויותר משליש מאמינים כי יש להם כוח מוגזם בעסקים ובעולם הפיננסים. 

גישות כלפי יהודים והמזרח התיכון בשש מדינות באירופה, סקר דעות בקרב 3,000 בוגרים – 500 בכל אחת משש המדינות האירופיות המשתתפות: אוסטריה, בלגיה, הונגריה, הולנד, שוויץ ובריטניה – התקיים בתאריכים 29 במאי עד 18 ביוני 2007. במסגרת הסקר התגלתה עלייה בעמדות שליליות כלפי יהודים, עם מספר יוצאים מן הכלל, בהשוואה לממצאי 2005.

באשר לעמדות בנוגע לישראל ולמזרח התיכון, הסקר מראה ממצאים מעורבים, בדומה לסקר הקודם. לדוגמה, אף שיש עליה בעמדות חיוביות כלפי ישראל, יש יותר אהדה כלפי הפלסטינים מאשר כלפי ישראל. עוד התגלו בסקר עמדות שליליות איתנות כלפי איראן והחמאס.

כשנשאלו לגבי תוכנית הגרעין האיראנית, השיבו רוב הנשאלים כי הם מאמינים שאיראן מפתחת נשק גרעיני ותמכו באופן מסיבי בהפעלת סנקציות נגד איראן.

רוב הנשאלים רואים בחמאס ארגון טרור ותומכים בהחלטה האירופית שלא לספק סיוע חוץ לממשלה הפלסטינית עד שחמאס יוותר על הטרור ויסכים ל הכיר בישראל ובהסכמים שנחתמו בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית.

כאשר נשאלו על חרמות נגד ישראל מטעם ארגונים בבריטניה, השיבו 43% מהנשאלים הבריטים כי הם מתנגדים אליהם, ואילו 37% הביעו בהם תמיכה.

"מיליוני אירופאים ממשיכים להחזיק במגוון רחב של סטריאוטיפים אנטישמיים מהסוג המקובל ולהאמין בתיאוריות קונספירציה, כולל הטענה שיהודים נאמנים יותר לישראל מאשר למדינות בהן הם חיים. חרף העובדה שהממשלות השונות והאיחוד האירופי מגנים את תופעת האנטישמיות ומחפשים דרכים להיאבק בה, עמדות אלה לא נכחדו והן מסייעות לדרבן ולהעניק לגיטימציה לפעולות אנטישמיות, ובכללן אלימות כלפי יהודים," אומר אברהם ה. פוקסמן, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה.

"העלייה והשיעור הגבוה של משיבים בהונגריה שהביעו עמדות שליליות כלפי יהודים בהחלט מטרידים" הוסיף מר פוקסמן. "למעלה מעשור לאחר נפילת הקומוניזם, קיווינו שעמדות אנטי-יהודיות מסוג זה תתחלנה להתפוגג במקום להתפשט. מנגד, המשיבים בהולנד הפגינו את מסורת הסובלנות שלהם והיקף העמדות האנטישמיות שנמצאו בקרב המשיבים היה הנמוך ביותר."

מר פוקסמן אמר שהוא "מוטרד במיוחד מכך שהסקר גילה שיעור גבוה של משיבים בכל המדינות, ורוב בקרב המשיבים באוסטריה, הונגריה ושוויצריה, המאמינים כי היהודים באמריקה שולטים במדיניות ארה"ב במזרח התיכון – בדיה עתיקה שקמה לתחייה גם בקרב הזרם המרכזי באמריקה ותומכת בעמדות הקיימות באירופה."

לנשאלים בכל המדינות הוצגה סדרה של שאלות מחוון המייצגות את התפיסות האנטישמיות המרושעות ביותר. הם נתבקשו לציין אם לדעתם ארבעת ההיגדים הבאים 'כנראה נכונים' או 'כנראה שקריים'.

  • יהודים נאמנים יותר לישראל מאשר למדינה הזאת.
  • ליהודים יש כוח רב מדי בעולם העסקים.
  • ליהודים יש כוח רב מדי בשווקים הפיננסיים הבינלאומיים.
  •  יהודים עדיין מדברים יותר מדי על מה שקרה להם בשואה.

המשיבים התבקשו לציין אם הם מסכימים או אינם מסכימים עם המשפט הבא:

  • היהודים אחראים למותו של ישו.

לבסוף, המשתתפים נשאלו:

  • האם דעתך על היהודים מושפעת מהפעולות שמבצעת מדינת ישראל והאם אתה מאמין שהאלימות המופנית כלפי יהודים באירופה היא תוצאה של רגשות אנטי-יהודיים או רגשות אנטי-ישראליים.

תמצית הממצאים

עמדות כלפי יהודים

  • ככלל, מעל מחצית הנשאלים בשש המדינות מאמינים כי היהודים נאמנים יותר לישראל מאשר למדינות בהן הם חיים, כאשר רוב מקרב הנשאלים באוסטריה, בלגיה, הונגריה ובריטניה סבורים כי ההיגד הזה 'כנראה נכון'.
  • רבים בקרב אלה שנסקרו ברחבי אירופה ממשיכים להאמין בבדיה האנטי-יהודית העתיקה שלפיה 'ליהודים יש יותר כוח רב מדי בעולם העסקים.' באופן כללי, כמעט 35% מהמשיבים סבורים שהסטריאוטיפ הזה נכון; בהונגריה עומד שיעור הסבורים כך על 60%.
  • בדומה לכך, משיבים אירופאים ממשיכים לדבוק בתפיסה ש'ליהודים יש כוח רב מדי בשווקים הפיננסיים הבינלאומיים.' באופן כללי, 35% מהנסקרים דבקים בסטריאוטיפ המקובל; בהונגריה, שיעור הסבורים כך עומד על 61%.
  • חלק גדול מהציבור באירופה ממשיך להחזיק באמונה שיהודים עדיין מדברים יותר מדי על מה שקרה להם בשואה. באופן כללי, 44% מהנשאלים סבורים שמשפט זה 'כנראה נכון'. רוב המשיבים באוסטריה ובהונגריה סבורים שהמשפט נכון.
  • באופן כללי, 20% מהנסקרים ממשיכים להאשים את היהודים במות ישו.
  • באופן כללי, 23% מהמשיבים אומרים כי דעתם על יהודים מושפעת מהפעולות שנוקטת מדינת ישראל. מאלה שדעותיהם מושפעות, כמעט שני שלישים (64%) אומרים כי דעתם על יהודים שלילית יותר כתוצאה מהפעולות שנקטה ישראל.

עמדות כלפי ישראל

  • באופן כללי, העמדות כלפי ישראל השתנו במידה מועטה בלבד בהשוואה ל-2005. לפי הסקר הנוכחי עלה במקצת מספרם של אלה הרואים את ישראל באור חיובי יותר במדינות הבאות: בלגיה (35% לעומת 26%), הולנד (39% לעומת 28%), שוויצריה (33% לעומת 27%) ובריטניה 30% לעומת 27%). דעות חיוביות לגבי ישראל היו במגמת ירידה באוסטריה (20% לעומת 31%) ובהונגריה 17% לעומת 22%).
  • כאשר נתבקשו להתייחס לעימות הישראלי-פלסטיני התברר כי רמת האהדה כלפי ישראל עלתה בכל המדינות. רמת האהדה כלפי הפלסטינים ירדה כמעט בכל המדינות, להוציא את בלגיה (31% לעומת 28%) ובריטניה      (32% לעומת 27%).

ממצאים לגבי עמדות אנטישמיות לפי מדינה

לגבי התגובה 'כנראה נכון' ביחס למשפט 'יהודים נאמנים יותר לישראל מאשר למדינת הבית' נתגלו בסקר 2007 הממצאים הבאים:

            אוסטריה – 54% לעומת 38% ב-2005

            בלגיה – 54% לעומת 41%

            הונגריה – 50% לעומת 37%

            הולנד – 46% לעומת 36%

            שוויצריה – 44% לעומת 38%

            בריטניה – 50% לעומת 39%

לגבי התגובה 'כנראה נכון' ביחס למשפט 'ליהודים יש כוח רב מדי בעולם העסקים' נתגלו בסקר 2007 הממצאים הבאים:

            אוסטריה – 37% לעומת 24% ב-2005

            בלגיה – 36% לעומת 33%

            הונגריה – 60% לעומת 55%

            הולנד – 11% לעומת 18%

            שוויצריה – 41% לעומת 26%

            בריטניה – 22% לעומת 14%

לגבי התגובה 'כנראה נכון' ביחס למשפט 'ליהודים יש כוח רב מדי בשווקים הפיננסיים הבינלאומיים' נתגלו בסקר 2007 הממצאים הבאים:

            אוסטריה – 43% לעומת 33% ב-2005

            בלגיה – 40% לעומת 33%

            הונגריה – 61% לעומת 55%

            הולנד – 14% לעומת 19%

            שוויצריה – 40% לעומת 30%

            בריטניה – 21-% לעומת 16%

לגבי התגובה 'כנראה נכון' ביחס למשפט 'היהודים עדיין מדברים יותר מדי על מה שקרה להם בשואה' נתגלו בסקר 2007 הממצאים הבאים:

            אוסטריה – 54% לעומת 46% ב-2005

            בלגיה – 43% לעומת 41%

            הונגריה – 58-% לעומת 46%

            הולנד – 31% לעומת 34%

            שוויצריה – 45% לעומת 48%

            בריטניה – 28% ללא שינוי

***********************************

הליגה נגד השמצה שכרה את שירותיה של חברת First International Resources לביצוע הסקר. הסקר, שנערך באירופה על ידי טיילור נלסון סופרס, התקיים בשפה המקומית של כל מדינה והנשאלים מהווים מדגם מייצג של האוכלוסיה. סטיית התקן בכל מדינה היא +/-4/5% ברמת וודאות של 95%.

(פורסם ב  17.7.07)