פורסם בכללי.

מספר התקריות האנטישמיות בשנת 2018 נותר ברמות הקרובות לשיא היסטורי; מספר התקיפות נגד יהודים יותר מהוכפל

  • מאי 2, 2019

ירושלים, 30 באפריל, 2019…

האנטישמיות נגד הקהילה היהודית בארה"ב הגיעה לרמות הקרובות לשיא היסטורי בשנת 2018, ובכלל זה מספר התקיפות האנטישמיות הוכפל, ופיגוע אחד גבה את מספר הקורבנות הגבוה ביותר בתולדות ארה"ב, כך עולה מנתונים חדשים של הליגה נגד השמצה שפורסמו היום. הדו"ח המסכם השנתי של הליגה נגד השמצה בנושא תקריות אנטישמיות תיעד 1,879 תקיפות נגד יהודים ומוסדות יהודיים ברחבי ארה"ב בשנת 2018. לפיכך, שנה זו מדורגת במקום השלישי, כשנה עם מספר התקיפות הרב ביותר שתועדו מאז החלה הליגה נגד השמצה לתעד נתונים אלו בשנות השבעים.

שנת 2018 עמדה בסימן פיגוע הירי שביצע איש העליונות הלבנה בבית כנסת בפיטסבורג, שגבה את חייהם של 11 בני אדם, והתאפיינה בזינוק דרמטי בפעילות תעמולה של תנועת העליונות הלבנה ברחבי ארה"ב. הדו"ח המסכם השנתי של הליגה מציין 59 קורבנות של תקיפות אנטישמיות בשנת 2018, עלייה מ-21 איש בשנת 2017. אמנם חלה ירידה של 5% בסך התקריות הכולל, מ-1,986 תקריות שדווחו בשנת 2017, אולם מספר התקריות בשנה שעברה נותר ברמות הקרובות לשיא היסטורי – שיעור גבוה ב-48 אחוזים מסך התקריות ב-2016 וגבוה ב-99 אחוזים משנת 2015.

"עבדנו קשה כדי להדוף את האנטישמיות והצלחנו לשפר חוקים בנושא פשעי שנאה, אולם אנו עדיין ממשיכים לראות מספר גבוה באופן מדאיג של פעולות אנטישמיות", אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "כל ירידה במספר התקריות האנטישמיות מבורכת, ואנו מעודדים ממה שאנו מקווים שהוא תחילתה של מגמת ירידה באנטישמיות בארה"ב. אולם עלינו להמשיך להיות עירניים ולפעול למיגור סכנת האנטישמיות האלימה ולהוקיע אותה על כל צורותיה, יהא מקורה אשר יהא".

הסיכום השנתי של התקריות שהתרחשו בכל רחבי ארה"ב שחיברה הליגה נגד השמצה מצביע, כי תקיפות אנטישמיות, התנכלויות והשחתת רכוש עדיין נפוצים ועומדים על רמות הקרובות לשיא היסטורי. בנוסף לפיגוע הירי רב-הנפגעים שאירע באוקטובר בבית כנסת "עץ חיים" בפיטסבורג, בשנת 2018 נרשמה פעילות ערה של תנועת העליונות הלבנה, לרבות תעמולה בקמפוסים של מכללות ובקהילות ושיחות טלפון אנטישמיות אוטומטיות המיועדות למצביעים יהודים.

הדו"ח המסכם של הליגה נגד השמצה מסווג את כל התקריות לשלוש קטגוריות: תקיפה, התנכלות והשחתת רכוש. מתוך כל התקריות שדווחו בשנת 2018:

  • תקיפות: 39 תקריות, עלייה של 105 אחוזים מ-19 תקריות שדווחו בשנת 2017. תקריות אלו גבו 59 קורבנות, עלייה מ-21 קורבנות בשנת 2017, וכללו 11 הרוגים ושני פצועים מבין אנשי הקהילה בפיטסבורג.
  • התנכלויות: בשנה שעברה דווח לליגה נגד השמצה על 1,066 תקריות של התנכלות אנטישמית, עלייה של 5 אחוזים מ-1,015 בשנת 2017 ועלייה של 48 אחוזים מ-721 בשנת 2016.
  • השחתת רכוש: בשנת 2018 נרשמו 774 אירועי ונדליזם על רקע אנטישמי, ירידה של 19 אחוזים מ-952 בשנת 2017, אך עלייה של 52 אחוזים מ-510 בשנת 2016.

אמנם רוב התקריות האנטישמיות לא בוצעו ישירות על ידי קיצונים, אך נמצא קשר מעניין בין המגמות. בשנת 2018, 249 פעולות אנטישמיות (13 אחוזים מסך כל התקריות) יוחסו לקבוצות קיצוניות ידועות או לאנשים שפעלו בהשראת אידאולוגיה קיצונית, מה שהופך שנה זו לשנה שבה נרשם מספר התקריות האנטישמיות הרב ביותר שידוע כי יש להן קשר לקיצונים או לקבוצות קיצוניות מאז 2004. מתוך תקריות אלו, 139 תקריות היו חלק מקמפיינים של הפצת עלונים על ידי קבוצות עליונות לבנה. 103 תקריות נוספות היו שיחות טלפון אנטישמיות אוטומטיות שבוצעו לכאורה על ידי פטריק ליטל, איש תנועת העליונות הלבנה שניסה להיבחר ללא הצלחה לסנאט האמריקאי בקליפורניה.

הדו"ח המסכם מציין גם זינוק בתקופות מסוימות במהלך השנה. שלושת החודשים האחרונים של השנה היו פעילים באופן חריג, עם 255 תקריות באוקטובר, 300 בנובמבר ו- 194 בדצמבר. מספר התקריות באוקטובר כלל 45 אירועי הפצת תעמולה על ידי אנשי העליונות הלבנה. התקריות בנובמבר ודצמבר באו מיד לאחר הטבח בפיטסבורג, אשר משך ככל הנראה יותר תשומת לב לפעילויות אנטישמיות. במאי נרשם זינוק ראשון במספר התקריות, כאשר דווח על 209 פעולות אנטישמיות, לרבות 80 שיחות טלפון אנטישמיות אוטומטיות שנשלחו על ידי אנשי העליונות הלבנה וכוונו נגד יהודים ומוסדות יהודיים וכללו מסרים מטרידים.

התקריות התרחשו כמעט בכל מדינה בארה"ב, אך בדומה לדוחות קודמים, המדינות שבהן נרשם מספר התקריות הרב ביותר הן בדרך כלל המדינות עם האוכלוסייה היהודית הגדולה ביותר, ביניהן: קליפורניה (341), ניו יורק (340), ניו ג'רזי (200) ומסצ'וסטס (144). מדינות אלו יחד היוו יותר ממחצית כל התקריות בארה"ב.

תקריות אנטישמיות התרחשו במקומות שונים, לרבות בתי עסק, בתים פרטיים, מרחבים ציבוריים כגון פארקים ורחובות, מוסדות ובתי ספר יהודיים:

  • בבתי עסק פרטיים וחנויות: 211 (עלייה של 5% מ-201 בשנת 2017)
  • בבתי עלמין: 8 (עלייה מ-7 בשנת 2017)
  • בבתים: 276 (עלייה של 16% מ-238 בשנת 2017)
  • תקריות בקמפוסים של מכללות: 201 (ירידה של 1% מ-204 בשנת 2017)
  • תקריות בבתי ספר מכיתה א' ועד יב': 344 (ירידה של 25% מ-457 בשנת 2017)
  • תקריות במוסדות יהודיים: 265 (ירידה של 23% מ-342 בשנת 2017)

המרכז לחקר קיצוניות של הליגה נגד השמצה ריכז את כל נתוני 2018 וכן נתונים משנים קודמות במפת H.E.A.T, כלי אינטראקטיבי מקוון המאפשר למשתמשים למפות תקריות ואירועים אנטישמיים ברמה הארצית והאזורית.

הדו"ח המסכם מציג תמונת מצב על האופן שבו יהודים אמריקאים נתקלים באנטישמיות, אולם כדי להבין לעומק את האנטישמיות בארצות הברית נדרשות צורות ניתוח אחרות, בין היתר, סקרי דעת קהל, הערכה של אנטישמיות באינטרנט ובחינת פעילות של קיצונים, שאת כולן מציעה הליגה נגד השמצה בדוחות אחרים, כגון  ADL Global 100, Quantifying Hate: A Year of Anti-Semitism on Twitter, Online Hate and Harassment: The American Experience, Murder and Extremism in the United States in 2018 ו- White Supremacists Step Up Off-Campus Propaganda Efforts in 2018.

 

כיצד הליגה נגד השמצה מגיבה למצב:

הליגה נגד השמצה גיבשה גישה מקיפה להתמודדות עם התנהגות ותקריות אנטישמיות, הכוללת חינוך בני נוער למניעת תקריות אלו ועבודה עם גורמי אכיפת החוק ללכידת המבצעים. הליגה נגד השמצה משתפת פעולה עם רשויות אכיפת החוק כדי להעלות את המודעות לאיומים מצד קיצונים ומכשירה אנשי מקצוע האמונים על אכיפת החוק כדי שיוכלו לזהות ולסכל איומים פוטנציאלים. בנוסף, הליגה נגד השמצה מחנכת ומדריכה מדי יום תלמידים וצעירים בתקופה שבה הם חשופים ביותר לבריונות וללחץ חברתי. תוכניות הליגה נגד השמצה "אין מקום לשנאה", ו"ממילים למעשים" מלמדות על הבנה ומעודדות הכללה בבתי הספר ובקמפוסים, בהתאמה.

הליגה נגד השמצה שותפה זה מכבר למאמץ להבטיח את ביטחונם של ארגונים קהילתיים יהודים, ולאחרונה הכריזה כי המזכירים לשעבר של המחלקה לביטחון המולדת, מייקל צ'רטוף וג'יי ג'ונסון, יכהנו כיושבי ראש משותפים של כוח משימה חדש לביטחון ולאבטחת קהילות שהקימה הליגה נגד השמצה ו-(Secure Community Network (SCN , מיזם של המחלקה לביטחון המולדת, ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה וועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים העיקריים בארצות הברית. כוח המשימה יפעל להגברת ביטחונן, אבטחתן וחוסנן של קהילות דתיות.

המלצות בתחום המדיניות

בתגובה לזינוק ההיסטורי במספר התקריות האנטישמיות בשלוש השנים האחרונות, הליגה נגד השמצה גיבשה את המלצות המדיניות הבאות:

  • לנוכח הפיגוע האנטישמי שגבה את מספר הקורבנות הגבוה ביותר בתולדות ארה"ב, על אנשי ציבור ומנהיגים אזרחיים לעשות שימוש במעמדם הציבורי כדי לצאת נגד אנטישמיות, שנאה וקיצוניות על כל גווניה.
  • על הקונגרס לערוך שימועים נוספים בנושא העלייה בשיעור פשעי השנאה, עלייתן של קבוצות קיצוניות והתרחבות התעמולה שלהן, ולתמוך בחקיקה, לרבות החוק למודעות לאנטישמיות, הדורש מהממשל הפדרלי לשפר את תגובותיו המתואמות ולאסוף נתונים על טרור פנים.
  • על מתווי המדיניות לתמוך במאמצים לתת בידי רשויות אכיפת החוק את הכלים וההכשרה הנדרשים כדי לסכל ביעילות פשעי שנאה ולהגיב אליהם. על גורמי אכיפת החוק הפדרליים, המדינתיים והמקומיים לשפר את נהלי התגובה והדיווח על פשעי שנאה.
  • על הגורמים המפקחים על בתי ספר לקדם תוכניות למיגור דעות קדומות ומניעת בריונות בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים. על הקונגרס, משרד החינוך, מחוקקים מדינתיים וראשי ערים בארה"ב להגדיל את המימון המופנה לקידום אקלים בית ספרי של הכללה וחינוך למיגור דעות קדומות ופשעי שנאה.

"על מנהיגינו מוטלת החובה להמשיך להיאבק באנטישמיות בכל הזדמנות", אמר ג'ורג' סלים, סגן נשיא בכיר הממונה על תוכניות בליגה נגד השמצה ולשעבר איש המחלקה לביטחון המולדת. "אנו נמשיך לתמוך בחקיקה ובאמצעים אחרים כדי להבטיח שבחברה שלנו לא יהיה מקום לאנטישמיות".

הדו"ח המסכם של הליגה נגד השמצה כולל מעשים פליליים ולא פליליים של התנכלות והפחדה, לרבות הפצת תעמולה של שנאה, איומים והשמצות. הדו"ח המסכם חובר באמצעות שימוש במידע שסיפקו קורבנות, גורמי אכיפת החוק ומנהיגי קהילות והוערך על ידי הצוות המקצועי של הליגה נגד השמצה. הוא מציג תמונת מצב על היבט מסוים של בעיה כלל-ארצית תוך זיהוי מגמות או שינויים בסוגי הפעילות שדווחו. מידע זה מסייע לליגה נגד השמצה לפתח ולשפר את תוכניותיה למיגור ולמניעת התפשטות האנטישמיות וצורות אחרות של חוסר סובלנות. הדו"ח המסכם של תקריות אנטישמיות הוא פרויקט של המרכז לחקר קיצוניות של הליגה נגד השמצה, שעבודתו נתמכת בחלקה על ידי התורמים הבאים: רומן אברמוביץ', קרן דיוויד ברג, קרן מולי בלנק מקרן משפחת ארתור מ. בלנק, קרן נייתן קאמינגס, קרן פורד, קרן משפחת ג'ויס ואירווינג גולדמן, קרן משפחת מרלין ונייתן מאירסון, קרן משפחת רולנד וסילביה שפר, קרן צ'רלס ומילדרד שנורמאכר, קרן ננסי ק. סילברמן, לואיס סובלמן, וקרן משפחת זגר, וכן רבים אחרים.