פורסם בכללי.

זינוק נרשם בשנת 2018 במאמצי תעמולה ואירועים של תנועת העליונות הלבנה בארה"ב

  • מרץ 6, 2019

ניו יורק, ארצות הברית, 5 בבמרץ…

תומכי תנועת העליונות הלבנה הגבירו באופן דרמטי את מאמצי התעמולה שלהם, אשר כוונו לשכונות וקמפוסים בשנת 2018. סך אירועי חלוקת עלונים בשנה בארצות הברית עלה לאין ערוך לעומת השנה שעברה. גידול זה מראה כיצד קבוצות קיצוניות אלו מוצאות דרך לשתף מסרי שנאה תוך הסתרת זהות חבריהן.

מנתונים שפרסמה הליגה נגד השמצה עולה, כי מאמצי התעמולה של תנועת העליונות הלבנה גדלו ב182 אחוזים, עם 1,187 חלוקות עלונים ברחבי ארצות הברית בשנת 2018 , עלייה מ421 מקרים בסך הכול שדווחו בשנת 2017.

מספר העצרות וההפגנות הגזעניות עלה גם הוא בשנה שעברה, אך במידה מתונה יותר. בשנת 2018 נערכו לכל הפחות 91 עצרות או אירועים ציבוריים אחרים של תנועת העליונות הלבנה בהשתתפותם של אנשים התומכים בעליונות הגזע הלבן , זוהי עלייה לעומת 76 אירועים אשתקד, כאשר קבוצות שנאה משתמשות יותר ויותר בשיטות של "פלאש מוב" (התקבצות פתאומית לזמן קצר) כדי להימנע מפרסום ובדיקה קפדנית מראש.

המרכז לחקר הקיצוניות של הליגה נגד השמצה ריכז את נתוני 2018 במפת H.E.A.T, כלי אינטראקטיבי מקוון המאפשר למשתמשים לשרטט באופן גאוגרפי מקרים ואירועים של עליונות לבנה ברמה הארצית והאזורית.

"הפצת עלונים היא טקטיקה שהוכחה כעובדת עבור קבוצות שנאה, והיא מאפשרת להם להפיץ רעיונות שנאה ולזרוע פחד בקרב קהילה שלמה", אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "קבוצות שנאה התחזקו בשנת 2018, אולם הסתמכותן הגוברת על חלוקת עלוני שטנה מצביעה כי רוב חבריהן מבינים כי זוהי פעילות שוליים והם אינם מוכנים להסתכן בחשיפה ציבורית רחבה יותר או במעצר.

התעמולה כוללת אלמנטים שונים, החל משפת עליונות לבנה מוסווית ועד מילים ודימויים גזעניים מפורשים, שכללו לעיתים קרובות אלמנט של גיוס חברים וכוונו נגד קבוצות מיעוטים, לרבות יהודים, שחורים, מוסלמים, מהגרים וקהילת הלהט"בים. במקרים מסוימים, העלונים היו ארוזים בשקית פלסטיק עם סוכריה או אבן כדי שלא יזוזו ממקומם.

כמה מהמגמות המרכזיות שנצפו על ידי הליגה נגד השמצה בשנת 2018: 

  • מספר מאמצי התעמולה הקהילתיים שלא אירעו בקמפוסים המריאו ל868 בשנת 2018, עלייה מ129 מקרים בשנת 2017. קבוצות אלט רייט היו אחראיות לרוב מאמצים אלו. קבוצת Patriot Front  נמצאת בראש עם 324 חלוקות עלונים, בעוד ש312 מקרים היו קשורים לIdentity Evropa. תומכי Daily Stormer היו אחראים ל34 מקרים של חלוקת עלונים. 
  • הליגה נגד השמצה תיעדה 319 מקרי תעמולה של עליונות לבנה שהתרחשו ב212 ברחבי מכללות ואוניברסיטאות ב37 מדינות ובוושינגטון הבירה. זוהי עלייה מ292 מקרים בקמפוסים אשתקד. Identity Evropa וPatriot Front היו אחראיות לרוב המקרים בקמפוסים.
  • קבוצות קלאן הגדילו במידה ניכרת את מאמצי התעמולה שלהן. בשנת 2018, נרשמו 97 מקרים שבהם הושארו עלוני קלאן בפתחי דלתות או בכבישי כניסה לחניות בשכונות, עלייה של 20 אחוזים מ77 מקרים שנתיים בממוצע בארבע השנים הקודמות. לפחות 11 קבוצות קלאן שונות השתתפו במאמצי חלוקת עלונים ברחבי ארה"ב.
  • אירועי התעמולה בשנת 2018 התרכזו בעיקר באזורי מטרופולין גדולים, כאשר רמות הפעילות הגבוהות ביותר נרשמו בקליפורניה, טקסס, קולורדו, ניו יורק, אילינוי, פלורידה ווירג'יניה. אך גם קהילות קטנות היו קהל מטרה.
  • האלט רייט המשיכו להשתמש בכרזות כדי לקדם את המסר שלהם. בשנת 2018 הליגה נגד השמצה תיעדה 32 מקרים שבהם נתלו כרזות של תנועת העליונות הלבנה במקומות בולטים, כגון גשרים מעל כבישים מהירים. קבוצת Patriot Front שבסיסה בטקסס, קבוצת האלט רייט השנייה בגודלה במדינה, הרבתה להשתמש בכרזות בשנת 2018 ותלתה אותן 21 פעמים.
  • הפגנות בזק – אסיפות המתקיימות ללא הודעה מוקדמת ומתפזרות במהירות – הוכחו כחלופה יעילה לאירועים מתוכננים מראש עבור שתי קבוצות אלט רייט הפעילות ביותר. Identity Evropa ו- Patriot Front ערכו יותר מ-30 הפגנות בזק בשנה שעברה. קבוצות אלו היו אחראיות להפגנות הבזק הגדולות ביותר של תנועת העליונות הלבנה בשנת 2018 שנערכו בנשוויל ובוושינגטון הבירה.