פורסם בכללי.

קיצונים ואחרים מגיבים לקריאתו של הנשיא טראמפ "לעצור את ספירת הקולות"

  • נובמבר 11, 2020

בימים האחרונים שמעו אזרחי ארה"ב את הנשיא טראמפ נואם בבית הלבן ומטיח האשמות פרועות – וככל הנראה רחוקות מאוד מן המציאות, בדבר הונאה רחבת היקף בבחירות לנשיאות. הנשיא חזר על תיאוריות קונספירציה חסרות בסיס וקרא לציבור לפעול. אין זה מוגזם לומר שזילות כזו מצד נשיא מכהן כלפי הדמוקרטיה וכלפי הטוהר והתקינות של הליך הבחירות היא חסרת תקדים. אלא שלאור המתח השורר ברחבי ארה"ב והנטייה המוכחת של קבוצות ימין קיצוני לנקוט באלימות – לא מדובר רק בהאשמות חסרות תקדים, אלא בשימוש לרעה בכוח, שסכנתו ברורה וחד משמעית והוא דומה להשלכת גפרור בוער לחבית חומר נפץ שעלולה להבעיר את ארה"ב כולה.

הרקע העובדתי לדברים הוא נאומו של טראמפ בבית הלבן (מיום 5 לנובמבר) שבו הצהיר ללא כל ראיה שזכה בבחירות. הוא המשיך ותאר את ספירת הקולות לפני ובמהלך יום הבחירות (בג'ורג'יה, פנסילבניה, מישיגן ואריזונה) כנגועה בשחיתות והונאה. כמה גופי חדשות קטעו את שידור הנאום ברגע שהתברר שכל מטרתו של הנשיא היא לעשות שימוש באירוע כדי להדהד תיאוריות קונספירציה ושקרים. הכוונה כמובן לאותם שקרים ותיאוריות שטראמפ עצמו קידם כבר מיומן הראשון של הבחירות; הנשיא טען ש"גונבים לו את הבחירות", שהבחירות בדואר הן הונאה, שהדמוקרטים משנים ברמייה את ספירת הקולות במדינות שעל הפרק כדי לוודא שסגן הנשיא לשעבר ביידן יזכה וכדומה.

הנשיא נראה יותר ויותר נסער ככל שגדל הפער שפתח סגן הנשיא לשעבר ביידן במספר מדינות מפתח. ביממה האחרונה טראמפ קרא להפסיק את ספירת הקולות במשיגן באופן מידי ובמקביל להמשיך ולספור את הקולות באריזונה, לא חשוב מה יקרה. ביום חמישי הוא צייץ "הפסיקו את ההונאה" ו"הפסיקו את הספירה".

בכל רחבי ארה"ב צצות עצרות תמיכה בנשיא תחת הסיסמאות "הגנו על הקול שלכם" ו"הפסיקו את הגניבה", בדגש על לאס וגאס, דטרויט, פילדלפיה, פיניקס ואטלנטה; כולן מדינות וערים שבהן התוצאות צמודות, או שהקמפיין של טראמפ גורס שהספירה בהן לא נכונה.

יותר ממאה אירועי מחאה נערכו תחת הסיסמאות הללו ברחבי ארה"ב במהלך יום שישי בבוקר. אופיים של אירועי המחאה הללו בעייתי, מכיוון שכל מטרתם להטיל ספק בשיטה הדמוקרטית ולדחוף אנשים לפעולה בנדון. למען ההגינות חשוב לומר שמרבית המחאות הסתיימו ללא אירועים מיוחדים, אך היו כמה שהתאפיינו בהתנגשויות אלימות עם המשטרה ומעצרים מרובים. המשמר הלאומי נקרא לפורטלנד בעקבות דיווחים על "אלימות נרחבת", ראוי לציון דיווח  שהמשטרה החרימה רובה סער טעון מסוג AR-15 ועליו מדבקה של "תנועת בוגלו". בניו יורק דווח על יותר מ-50 מעצרים והחרמות רבות.

המארגנים של המחאות הם אמנם ארגונים לא קיצוניים, אבל האירועים קודמו וקיבלו דחיפה מערוצים קיצוניים באינטרנט ומאינדיבידואלים בעלי אידיאולוגיה קיצונית. נראה שכמה קיצונים אף הופיעו באירועי המחאה עצמם; בהפגנה בפילדלפיה דווח שנצפו חבר בארגון הימין הקיצוני פראוד בויז ו-ניאו נאצי. לבוש אופייני לתנועת Qanon נצפה בעצרת בהאריסבורג, פנסילבניה.

בפייסבוק, התמיכה בקמפיין "הפסיקו את הגניבה" גדלה במהירות בקרב גם בוחרי טראמפ מן המיינסטרים. אחת מן מקבוצות הפייסבוק שפעלה תחת כותרת זו (וכללה פוסטים שקראו לאלימות והפיצה מידע שקרי) צברה לפי הדיווחים למעלה מ-300 אלף עוקבים בין יום רביעי לחמישי, עד שהוסרה ע"י פייסבוק באותו היום. עוד לפני שהקבוצה הוסרה, הוזמנו חבריה להצטרף לקבוצה דומה ב-MeWE, שמהווה חלופה פרטית לפייסבוק.

קיצונים שפועלים בפלטפורמות לא מיינסטרימיות במדיה החברתית, כגון פרלר, טלגרם ופורומים של תנועת המיליציה, ממשיכים לקדם את הנרטיב השקרי של "גניבת בחירות דמוקרטיות". רבים תמכו ברעיון שלפיו אלימות ומלחמת אזרחים הם תגובה סבירה והכרחית. יש מי שחוגגים את הרגע ההיסטורי הזה כניצחון לרעיון של אקסלרציוניזם מכיוון ש"האמון במערכת התנפץ לרסיסים". כאמור, פוטנציאל האלימות גבוה ברמה מבהילה והאשמות מסוג זה סופן רק להגביר את הסיכויים לאלימות. בטלגרם, תומכי עליונות לבנה טוענים טענות אנטישמיות וגזעניות ומדברים על "ערים שחורות שנשלטות ע"י הדמוקרטים" ו-"הונאת בוחרים יהודית" בספירת הקולות המתמשכת.

בפלטפורמות האופייניות לתנועת המיליציה המוקד היה תיאוריות קונספירציה בדבר ספירת הקולות. נכון ליום חמישי, הפעילים לא דנו בתוכניות לארגון עצרות מחאה ולא היה דיון משמעותי בצורך בתגובה אלימה. ייתכן שגישה זו תשתנה אם ביידן יוכרז כמנצח.

בינתיים, מאמיני Qanon הדהדו ברשת חששות שהדמוקרטים יבצעו הונאה נרחבת כדי לגנוב את הבחירות. איש תיאוריות הקונספירציה אלכס ג'ונס, קרא לעוקבים שלו "לעקוב בחשאי אחרי מקומות הצבעה". לדבריו: "עלינו לעקוב אחרי המתרחש בנקודות ההצבעה החשובות ובאזורי המפתח ופשוט לעקוב שם אחרי אנשים. בסופו של דבר הכול תלוי באם נעשה זאת או לא". בחמישי בערב, ג'ונס נכח בעצרת בעד טראמפ במחוז מריקופה, שבה טען טענות פרועות וחסרות בסיס על דמוקרטים שגונבים את הבחירות והדהד תיאוריות קונספירציה אנטישמיות כשטען שהניצחון של טראמפ בסוף הדרך יהווה תבוסה ל"גלובליסטים" ול"ג'ורג' סורוס".

גם בעל בריתו ויועצו לשעבר של הנשיא בבית הלבן, סבסטיאן גורקה, התבטא באופן שנשמע כעידוד אלימות. בתגובה להונאה כביכול של הדמוקרטים, אמר גורקה למאזינים בתכנית הרדיו שלו "America First"  ב-5 לנובמבר: "על השופטים לאכוף את שלטון החוק ואם הפקידים המקומיים מונעים מאיתנו לראות את הראיות, לראות את הקולות הלגיטימיים, זה אומר ששירות המרשלים של ארה"ב (ארגון בטחון פדרלי – המתרגמת) צריך לפרוס את כוחותיו ולשבור את הדלתות של תחנות ההצבעה הללו ולהפסיק את הפשעים שמבוצעים. זה עד כדי כך פשוט". גורקה הוסיף: "עכשיו, עכשיו, עכשיו – צאו לרחובות, תביעו את המחאה שלכם ותראו להם מי אתם ושהם לא יוכלו להתחמק מלשאת בתוצאות."

באותו יום חמישי, יועץ הבית הלבן לשעבר סטיב בנון פרסם סרטון שבו צידד בעריפת ראשם של ד"ר אנתוני פאוצ'י וכריסטופר ריי, מנהל ה-FBI. הסרטון גרם לטוויטר להשעות לצמיתות את חשבונו של בנון בשל הפרת מדיניות החברה שאוסרת "לפאר ולשבח מעשי אלימות".

ביום חמישי האחרון, דונלד טראמפ הבן נשמע כמי שדוחף למלחמה כוללת בשל תוצאות הבחירות, כשצייץ: "הדבר הטוב ביותר לעתידה של אמריקה הוא שדונלנד טראמפ יילך למלחמה כוללת על הבחירות הללו ויחשוף את כל ההונאה, הרמאות והבוחרים המתים / שאינם חיים עוד במדינתם. זה נמשך זמן רב מדיי". למרבה המזל טוויטר חסמה את הפוסט. גם כאן, הרמיסה של נורמות התנהגות מקובלות והקריאה לאלימות מפי בן למשפחה הראשונה – היא חסרות תקדים ומהווה חצייה של סף שלא נחצה בעבר.

נראה שהאיומים באלימות טרם באו לידי ביטוי בפעולה רחבת היקף, אבל עיון בפוסט הבא, למשל, בערוץ של "פראוד בויז ללא צנזורה" בטלגרם, מלמד על נכונות להתגייס ולהתחמש כדי לעמוד לימינו של הנשיא טראמפ:

לדונלד טראמפ יש צבא של מיליוני בעלי נשק שמסתכלים ורואים איך התקשורת והאליטות המייסדות גוררות אותו בבוץ בצורה לא הוגנת (עד כמה שניתן לדבר על הגינות אצל פוליטיקאים). לאנשים הללו יש בדרך כלל אמון בחוק וסדר וזו הסיבה שאתם לא רואים אותם עושים מהומות; על אף שהם סובלים יותר עוולות מאשר השמאל. בהבנה שלהם טראמפ הוא הנשיא שנבחר כחוק והממסד המושחת מנסה להטות את התוצאות הליך בחירות שיש להם אמון בו. אילו טראמפ היה מפסיד, כל מה שהיה עליו לעשות הוא להורות לתומכים שלו לקחת חזרה את הרפובליקה ואז הייתם רואים עשרות אלפים מן האנשים הללו מתקהלים ומנסים לעשות זאת כמו שצריך. הוא לעולם לא יעשה זאת, אבל התסריט של "מה היה אילו" תמיד נמצא שם.

[נערך ביום 5 לנובמבר 14:05].

 מאוחר יותר באותו היום, אותו ערוץ של "פראוד בויז" הוסיף ופרסם את הפוסט הבא (שייתכן שמתייחס לציוץ של דונלד טראמפ הבן מיום חמישי שצוין לעיל):

 האם אתם רוצים מלחמה כוללת?

 גם המוחים נגד דונלד טראמפ ממשיכים להתארגן ברחבי ארה"ב ולפרסם קריאות "להתגייס אם הנשיא יחתור תחת תוצאות הבחירות". קיצונים עוקבים אחרי הקריאות הללו ודנים באפשרות להתעמת עם המוחים בשטח.

לסיכום, אישי ציבור מקדמים תיאוריות קונספירציה חסרות בסיס, תוך שימוש ברטוריקה לוחמנית וטיפוח קונספירציות שידועות בכך שהן מושכות קיצונים. אנו צועדים על קרקע מסוכנת באופן חסר תקדים. הסיכונים מעולם לא היו גבוהים כפי שהם עכשיו.

בעת הזו, חובה על נבחרי ציבור, בדגש על חברי המפלגה הרפובליקנית – להרגיע את הרוחות; חובה על מנגנוני אכיפת החוק בכל הרמות לעקוב אחר האיומים מתוך ערנות ותשומת לב מירבית וחובה על פלטפורמות המדיה החברתית להסיר כל תוכן שמקדם אלימות בכל צורה שהיא.