פורסם בכללי.

על רקע הנורמליזציה ביחסי ישראל-מדינות ערב: קריקטורות אנטישמיות בשפה הערבית

  • ספטמבר 25, 2020

מאז הקמתה של מדינת ישראל ב-1948, רק שתיים ממדינות ערב כוננו עמה יחסים רשמיים – מצרים ב-1978 וירדן ב-1994. בשבוע שעבר חזינו בשתי מדינות נוספות שחתמו על הסכמי נורמליזציה עם ישראל; איחוד האמירויות (UAE) ובחריין, במהלך שמרמז על שינוי בגישה העוינת של מדינות האזור כלפי ישראל. ואכן, קיימים דיווחים על כך שמדינות ערביות נוספות עשויות להכריז על כוונתן לנקוט נורמליזציה בקשרים עם ישראל במהלך השבועות הקרובים.

אולם, על אף ההתקדמות האמורה ולמרבה הצער, קיימים קולות שדוחים את המאמץ לנורמליזציה עם מדינת ישראל. לאחר ההכרזה על ההסכמים שבין איחוד האמירויות ובחריין ובין מדינת ישראל, הופיעו בתקשורת הערבית ברשת קריקטורות שכללו דימויים אנטישמיים על אודות שליטה ישראלית בארה"ב, באיחוד האמירויות ובבחריין. בקריקטורות אחרות ובמטרה לעשות דמוניזציה, הופיעה ישראל בדמות חיה מרושעת, באופן שרומז לכך שנורמליזציה משמעה לכלות את הערבים והעולם הערבי.

הדימויים הלא סובלניים הללו עולים בקנה אחד עם קריקטורות קודמות שתועדו ע"י הליגה נגד השמצה בעקבות ההכרזה על הסכמי אברהם ב-13 לאוגוסט ולאחר רגעי מפתח נוספים ביחסי ישראל-ארה"ב וצעדי נורמליזציה בין ישראל למדינות ערב.

להלן "מבחר" קריקטורות עדכניות מסוג זה:

אל קודס אל ערבי, 15 לספטמבר 2020 (בריטניה)

הכותרת: "הסכם נורמליזציה"

סוכנות הידיעות של צנעא, 14 לספטמבר 2020 (תימן)

בערבית: "בית הנורמליזציה"

אל קודס אל ערבי, 17 לאוגוסט 2020 (בריטניה)

כותרת: "השלום בין ישראל ואיחוד האמירויות"

אל קודס אל ערבי, 4 לספטמבר 2020 (בריטניה)

 

אל קודס, 12 לספטמבר 2020 (הרשות הפלסטינית)

אל קבאס, 18 לאוגוסט 2020 (כווית)

בערבית: "נורמליזציה"

אל קודס אל ערבי, 12 לספטמבר 2020 (בריטניה)

כותרת: "העולם הערבי!!"