פורסם בכללי.

עלייה בשיח אנטי-ציוני בעת ביקור הנשיא ביידן בישראל

  • יולי 16, 2022

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, אשר מבקר כעת בישראל, ברשות הפלסטינית ובערב הסעודית הדגיש את החברות האיתנה והברית האסטרטגית בין ישראל לארה"ב, חלק כבוד לניצולי שואה ואף הצהיר על עצמו כציוני בתקופה שבה עובר המושג דמוניזציה בידי התנועה האנטי-ישראלית.

נוכח גילויי התמיכה הללו כלפי מדינת ישראל, גורמים בתנועה האנטי-ישראלית בארה"ב תקפו בחריפות את הנשיא ביידן, תוך שימוש במוטיבים אנטישמיים זדוניים ביחס לציונות ולישראל, בניסיון לכרוך את שתיהן בגזענות ובקולוניאליזם.

חלק ניכר מן השיח התמקד בכך שהנשיא ביידן הצהיר על עצמו כציוני, ובמיוחד בדבריו לפיהם "אין צורך להיות יהודי כדי להיות ציוני". חלק ממבקריו העלו את הטענה הקונספירטיבית שהנשיא ביידן וה- "מעמד השולט" בארה"ב הם ציונים משום שהדבר משרת את האינטרסים הכלכליים שלהם. טענה זו מתכתבת עם מוטיבים אנטישמיים אודות יהודים וכסף, כמו גם יהודים ושליטה עולמית.

אחרים נקטו בדמוניזציה כלפי הציונות ודה-לגיטימציה כלפי זכותה של ישראל להתקיים, בכך שתיארו אותה בתור "הישות הציונית הבלתי-חוקית", תוך שימוש ברטוריקה אנטישמית, כדי לתקוף האירוע הדיפלומטי החשוב הזה.

אחרים טשטשו את ההבדלים בין ההקשר האמריקני לישראלי בכך שתיארו את שתי המדינות בתור "קולוניאליסטיות" אשר עושות שימוש ב- "אותם אמצעי דיכוי". זוהי טקטיקה מוכרת היטב של גורמים אנטי-ישראלים.

להלן דוגמאות מן הימים האחרונים:

  • Americans for Justice in Palestine צייצו: "בלי בושה, באמצע ביקורו בישראל, הנשיא ביידן ויאיר לפיד מנפנפים במחויבותם לציונות, האידאולוגיה הפוליטית שמקדמת טיהור אתני ואפרטהייד נגד פלסטינים. נראה ששני המנהיגים הפכו את הגזענות למקור לגאווה."
  • ארגון American Muslims for Palestine, אשר לו קשרים עם AJP, הדהד את המוטיב הזה וצייץ: "כשגזענות הופכת למקור לגאווה".

  • הארגון האמריקני Palestinian Youth Movement גינה בפייסבוק את ביקורו של הנשיא ביידן: "מפלסטין ועד למחנות של הפזורה, אנו מאוחדים בעמדתנו: אין פשרות לגבי נורמליזציה, אין פשרות לגבי ציונות. ג'ו ביידן אינו רצוי בפלסטין, כשם שארה"ב או אף לוויין צבאי שהיא יוצרת לעולם לא יהיו רצויים על אדמתנו. המאבק נמשך, עד לשחרור ולשיבה!"

  • הארגון האנטי-ישראלי Within Our Lifetime, אשר בסיסו בניו-יורק, פרסם באינסטגראם: "ביידן אינו רצוי בפלסטין! – מחר, 13 ביולי, ג'ו ביידן צפוי לבקר בפלסטין הכבושה בביקורו הראשון באיזור בתור נשיא, כדי להביע שוב את תמיכתה של אימפריית ארה"ב בישות הציונית הבלתי-חוקית ולקדם נורמליזציה דיפלומטית נוספת "ושיתוף פעולה בהגנה" בין הכיבוש הישראלי לממשלות ערב הריאקציוניות."

  • בתגובה לדבריו של ביידן לפיהם "אין צורך להיות יהודי כדי להיות ציוני", Jewish Voice for Peace (JVP) חזרו על התנגדותם לציונות: "בפועל, כיהודים הנלחמים למען צדק וחירות לכל, אנו *מתנגדים* לציונות – התנועה הקולוניאליסטית שהובילה להקמתה של מדינת ישראל, מדינת אפרטהייד, על אדמה שנגנבה מפלסטינים שנטבחו והוגלו".

  • חוסאם איילוש, העומד בראש Council on American-Islamic Relations באיזור לוס-אנג'לס רבתי, הדהד את JVP וצייץ: "ביידן צודק. נוצרים רבים הם ציונים. לכן אנטי-ציונות אינה אנטישמיות. לצאת נגד אפרטהייד וגזענות היא הדבר המוסרי לעשות."

  • ארגון JVP ציטט דברים שאמר הנשיא ביידן ב- 2013 לפיהם "אם לא הייתה ישראל, היינו צריכים להמציא אותה כדי להבטיח את האינטרסים שלנו." הארגון עשה שימוש במוטיבים האנטישמיים של יהודים וכסף וכן של יהודים ושליטה עולמית, וצייץ: "לא-יהודים החברים במעמד השולט בארה"ב, כמו ג'ו ביידן, הם ציונים בגלל שהאינטרסים הכלכליים והפוליטיים שלהם עולים בקנה אחד עם אלה של ישראל".

  • הארגון האנטישמי The Mapping Project, אשר מגדיר את עצמו כקולקטיב אנטי-ציוני ואנטי-אימפריאליסטי, קידם בטוויטר הצהרה בגנות ביקור הנשיא ביידן מאת Samidoun, רשת תמיכה באסירים פלסטינים: "ביקורו של ביידן קודם כניסיון ליצור 'ברית נאטו ערבית' באמצעות נורמליזציה עם ישראל, המפעל הציוני הקולוניאליסטי באיזור. ברור כי מפעל זה מאיים לא רק על האינטרסים של העם הפלסטיני, אלא על אלה של כל עמי האיזור".

  • ה- BDS National Committee גינתה אף היא את ביקור הנשיא ביידן באינסטגראם, תוך שהיא מעלילה על ישראל שהיא מדינת אפרטהייד: "תנועת ה- BDS מגנה בתוקף את ביקורו של נשיא ארה"ב באיזור. ממשל ביידן, כמו אלה שלפניו, מאפשר את הקולוניאליזם והאפרטהייד הישראלים בכך שהוא מספק סיוע צבאי בן-מיליארדי דולרים ומגונן עליה מן הצורך לתת דין וחשבון".

  • הארגון האנטי-ישראלי Adalah Justice Project, שבסיסו בארה"ב, תיאר גם את ישראל וגם את ארה"ב כ- "מדינות קולוניאליסטיות" העושות שימוש "באותם אמצעי דיכוי".