פורסם בכללי.

דו"ח  הליגה נגד השמצה: מספר התקריות האנטישמיות בארה"ב הגיע לשיא של כל הזמנים ב-2021 

  • אפריל 26, 2022

תקריות אנטישמיות דווחו בכל 50 המדינות והן נסקו לשיא במהלך העימות בין ישראל וחמאס במאי 2021; גידול של 61 אחוזים במתקפות כלפי בתי כנסת ומרכזים קהילתיים (JCC

מספר התקריות האנטישמיות בארה"ב הגיע לשיא של כל הזמנים בשנת 2021 ועמד על סך של 2,717 תקריות תקיפה, הטרדה והשחתת רכוש שדווחו לליגה נגד השמצה (ADL).

מדובר במספר התקריות הגבוה ביותר שתועד מאז החלה הליגה נגד השמצה במעקב אחר מספר התקריות האנטישמיות ב-1979 – ממוצע של יותר משבע תקריות ביום וגידול של 34 אחוזים לעומת השנה הקודמת. 

הדו"ח השנתי של הליגה נגד השמצה בנושא תקריות אנטישמיות שפורסם היום, מצא כי מספר התקריות נסק לשיא כמעט בכל קטגוריה: במתקפות נגד מוסדות יהודיים, לרבות מרכזים קהילתיים (JCC) ובתי כנסת חל גידול של 61 אחוזים, בתקריות בבתי ספר ציבוריים נרשם גידול של 106 אחוזים ובתקריות בקמפוסים נרשם גידול של 21 אחוזים.

במקרי התקיפה, המהווים את הקטגוריה החמורה ביותר (בהיותה מערבת אלימות גופנית ישירה שקדם לה "טריגר" אנטישמי) נרשם גידול של 167 אחוזים; סך של 88 תקריות מסוג זה דווח ב-2021, לעומת 33 תקריות ב-2020. בתקריות מסוג הטרדה והשחתת רכוש על רקע אנטישמי נרשם גידול של 43 אחוזים ו-14 אחוזים בהתאמה.

נסיקה משמעותית במספר התקריות האנטישמיות נרשמה במהלך העימות בין ישראל וחמאס במאי 2021, שבמהלכו נרשם גידול של 148 אחוזים במספר התקריות בהשוואה למאי 2020, על רקע המתיחות הגבוהה ומאות ההפגנות האנטי ישראליות שנערכו בעשרות ערים בארה"ב. יהודים הוכו באלימות ברחובות, מניו יורק ועד לוס אנג'לס וסך של 387 תקריות דווח לאורך החודש, כאשר 297 מתוכן אירעו לאחר ה-10 למאי, שאז החל באופן רשמי מבצע "שומר החומות".

"אנו מורגלים מאז ומתמיד לגידול בפעילות האנטישמית במהלך תקופות של עימות מוגבר בין ישראל לארגוני הטרור, אך האלימות שהיינו עדים לה בארה"ב בעימות האחרון הייתה איומה," אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "יהודים הותקפו ברחובות ללא סיבה נראית לעין, למעט עובדת היותם יהודים ונראה היה שהנחת העבודה המקובלת היא שאם אתה יהודי – אתה אשם במה שמתרחש בצד השני של העולם."

העימות במאי היווה רק אחד ממספר שיאים שנרשמו במהלך השנה וככלל, יחס שלילי לישראל לא היה הגורם בחלק הארי של התקריות. למעשה, שיא של תקריות אנטישמיות נרשם גם בחודשים נובמבר ודצמבר, ללא כל גורם רקע הקשור במצב בישראל. כמעט 18 אחוזים מן התקריות בשנה שעברה (לפחות 484), ניתן לייחס למעשים של קיצונים אמריקאים.

"כאשר אנו עוסקים בתקריות אנטישמיות בארה"ב, קשה להצביע על אידיאולוגיה אחת או מערכת אמונות שעומדת מאחוריהן ובמקרים רבים איננו יודעים מהו המניע," אמר גרינבלט. "יחד עם זאת, ידוע לנו שיהודים חווים תקריות אנטישמיות בשיעור שלא נראה כמוהו לפחות 40 שנה, דבר המעורר דאגה עמוקה ומצביע על הקרעים החברתיים בתמונה הרחבה יותר."

ממצאים עיקריים: 

  • בשנת 2021 הליגה נגד השמצה מנתה סך של 2,717 תקריות אנטישמיות ברחבי ארה"ב, המהוות גידול של 34 אחוזים לעומת 2,026 תקריות שדווחו בשנה שעברה ושיא של כל הזמנים מאז החלה הליגה נגד השמצה לתעד תקריות אנטישמיות בשנת 1979. הדו"ח מסווג את התקריות לפי שלוש קטגוריות:
  • תקיפה – סך של 88 תקריות סווגו כתקיפה, המוגדרת כאירוע שבו יהודים (או מי שנחזו באותו רגע כיהודים) היוו מטרה לאלימות גופנית בליווי ראיות למניע אנטישמי. נתון זה מהווה גידול של 167 אחוזים לעומת 33 תקריות בשנת 2020 בקטגוריה זו. 88 התקריות הסתיימו ב-131 נפגעים, כאשר 11 מתוכן כללו שימוש בנשק קטלני. למרבה המזל לא נרשמו קורבנות בנפש כתוצאה מתקיפות אנטישמיות ב-2021.
  • הטרדה – מתוך סך כל התקריות, 1,776 תקריות סווגו כהטרדה, המוגדרת כמקרה שבו אדם אחד או יותר, שהוא יהודי או שנחזה ככזה, הוטרד ע"י קללות אנטישמיות או שימוש בתיאוריות קשר ודעות קדומות על אותו רקע. במעשי ההטרדה נרשם גידול של 43 אחוזים, ביחס ל-1,242 תקריות שנרשמו בשנת 2020.
  • השחתת רכוש: 853 תקריות נוספות סווגו כהשחתת רכוש, המוגדרת כמקרה שבו רכוש ניזוק באירוע שבו נמצאו ראיות למניע אנטישמי. בתקריות אלו נרשם גידול של 14 אחוזים ביחס ל-751 תקריות שדווחו בשנת 2020. צלבי קרס, שלרוב מתפרשים כסמל לשנאה אנטישמית, היוו חלק מהאירוע ביותר משני שלישים (578) מן התקריות הללו.

תקריות אנטישמיות דווחו בכל 50 המדינות ובמחוז קולומביה. המדינות שבהן נרשם מספר התקריות הגבוה ביותר היו ניו יורק (416), ניו ג'רזי (370), קליפורניה (367), פלורידה (190), מישיגן (112) וטקסס (112). בחישוב מאוחד, מדינות אלו עמדו מאחורי 58 אחוזים מסך התקריות.

בשנת 2021 נרשמו 525 תקריות מדווחות במוסדות יהודיים דוגמת בתי כנסת, מרכזים קהילתיים ובתי ספר, נתון המהווה גידול של 61 אחוזים לעומת 327 תקריות בשנת 2020. מתוך הסך הכללי, 413 תקריות היו מסוג הטרדה, 101 מסוג השחתת רכוש ו-11 היו אירועי תקיפה. כרבע ממקרי ההטרדה (111) היו על רקע אנטי ישראלי או אנטי ציוני.

בדו"ח תועדו 484 תקריות אנטישמיות המיוחסות לקבוצות קיצוניות מוכרות או ליחידים הפועלים בהשראת אידיאולוגיה קיצונית. מדובר ב-18 אחוזים מסך התקריות הכולל. קבוצות בעלות אידיאולוגיה של עליונות לבנה או קיצונים אחרים היו אחראים ל-422 תקריות של הפצת תעמולה אנטישמית, גידול של 52 אחוזים לעומת השנה הקודמת.

סך של 345 תקריות אנטישמיות בשנת 2021 כלל התייחסויות למדינת ישראל ולציונות, בהשוואה ל-178 בשנת 2020. מתוכן, 68 היו בגדר מאמצי תעמולה של עליונות לבנה, המתאפיינת בעידוד וליבוי אמונות אנטי-ישראליות ואנטישמיות.

סך של 494 תקריות זוהו במסגרת שותפויות חדשות בין הליגה נגד השמצה ובין מספר ארגונים יהודיים נוספים, כדוגמת יוזמת הביטחון לקהילה (CSI), שירות הביטחון לקהילה (CSS), ארגון הלל הבין-לאומי, רשת הקהילה הבטוחה (SCN), האיחוד ליהדות רפורמית ובית הכנסת המאוחד ליהדות קונסרבטיבית. דיווח מאוחד זה מהווה 18 אחוזים מסך התקריות. גם בניכוי הדיווח המשופר כתוצאה מן השותפויות האמורות, נתוני דו"ח 2021 מהווים את הגבוהים ביותר שתועדו ע"י הליגה נגד השמצה והם כוללים 2,223 תקריות.

מרכז הקיצוניות של הליגה הטמיע את כלל נתוני 2021, בשילוב הנתונים משנים קודמות, ב-מפת H.E.A.T – כלי אינטראקטיבי אונליין המאפשר למשתמשים למפות גיאוגרפית תקריות ואירועים אנטישמיים ברמה הלאומית והאזורית.

העימות בין ישראל וחמאס מלבה אנטישמיות בארה"ב 

ב-10 למאי 2021 פרץ אירוע לחימה בין ישראל וחמאס שהתאפיין במתיחות מוגברת ואלימות בערים מעורבות בישראל. ככל שנמשך המשבר, תועד גל של תקריות אנטישמיות שכוונו לקהילות יהודיות וליחידים בארה"ב ובעולם.

בין ה-10 למאי ובין סוף אותו החודש, הליגה נגד השמצה מצאה כי חל גידול של 141 אחוזים בתקריות, לעומת התקופה המקבילה בשנת 2020. בכל רחבי ארה"ב אירעו בחודש זה 211 תקריות של הטרדה, 71 תקריות של השחתת רכוש ו-15 תקיפות, כאשר כ-40 אחוזים מסך התקריות הכולל כלל התייחסות מפורשת למדינת ישראל או לציונות.

המניע ללפחות שמינית מן התקיפות האנטישמיות היה אנטי ישראלי או אנטי ציוני. לשם המחשה, ב-18 למאי, לקוחות קבועים במסעדה בלוס אנג'לס הותקפו ע"י מספר אנשים שהגיעו למקום ברכב, נשאו דגלי פלסטין וקראו "תתביישו לכם" אחרי שהלקוחות אישרו שהם יהודים. תומכי פלסטין הללו דחפו את אחד הלקוחות ארצה ובעטו בו. מיד לאחר מכן פרצה קטטה ועל פי דיווחי החדשות התוקפים לא חסכו בקללות אנטישמיות. ב-20 למאי, במנהטן, יהודי חובש כיפה הותקף ע"י קבוצת אנשים שקראו לעברו קריאות וקללות אנטישמיות ואנטי-ישראליות בעוד הם מכים אותו, בועטים בו ומרססים עליו גז פלפל.

מתודולוגיה 

דו"ח הליגה נגד השמצה כולל מעשי הטרדה ואיום, פליליים ושאינם פליליים, לרבות הפצת תעמולת שנאה, איומים והשמצות וכן השחתת רכוש ואירועי תקיפה. הדו"ח משלב מידע שנאסף מקורבנות, גורמי אכיפת חוק ומנהיגי קהילה ועבר הערכה ועיבוד ע"י הצוות המקצועי של הליגה נגד השמצה. הדו"ח מהווה "צילום מצב" שנתי ומתמקד בהיבט אחד וייחודי (המשקף בעיה רחבה יותר בארה"ב) תוך שהוא מזהה מגמות אפשריות או שינויים בסוגי הפעילות המדווחת. נתונים אלו מסייעים לליגה נגד השמצה בפיתוח ושיפור התוכניות הקיימות להתמודדות עם התפשטות האנטישמיות ומניעתה, כמו גם עם צורות אחרות של שנאה וקנאות.

דו"ח התקריות האנטישמיות מהווה כאמור צילום מצב, אך הבנה מלאה של תופעת האנטישמיות בארה"ב מחייבת גם צורות ניתוח אחרות, לרבות סקרי דעת קהל, הערכות בדבר אנטישמיות ברשת ובחינה של פעילות מצד קיצונים. הליגה נגד השמצה עוסקת באופן שוטף באיסוף וניתוח מידע גם בדרכים הללו, ראו למשל הדו"חות הבאים: מדד ה-100 העולמי של הליגה נגד השמצהשנאה והטרדה ברשת: החוויה האמריקאיתסקר בדבר חוויות אנטישמיות בקרב יהודים אמריקאיםרצח וקיצוניות וכן סקר הליגה נגד השמצה בדבר עמדות כלפי יהודים בארה"ב.