פורסם בכללי.

סקר של הליגה נגד השמצה: אמריקאים ממוצא אסייתי חווים גידול באירועי שנאה והטרדה חמורים ברשת

  • מרץ 29, 2021

הליגה נגד השמצה משיקה את תכנית Repair כדי לדרוש נטילת אחריות מצד פלטפורמות המדיה החברתית

ניו יורק, מדינת ניו יורק, 24 למרץ 2021…אמריקאים ממוצא אסייתי היו קבוצת האוכלוסייה שחוותה את הגידול המשמעותי ביותר באירועים חמורים של שנאה והטרדה ברשת בשנה זו לעומת קודמתה, בהשוואה לקבוצות אוכלוסייה אחרות. 17 אחוזים דיווחו כי חוו הטרדה מינית, הטרדה מאיימת, איומים פיזיים, חשיפת פרטים אישיים, דיווחי שווא על אודותיהם לשירותי החירום או הטרדה מתמשכת – וזאת לעומת 11 אחוזים בשנה שעברה. כך לפי סקר חדש של הליגה נגד השמצה שפורסם היום. מחצית (50 אחוזים) מן המשיבים האמריקאים ממוצא אסייתי שהוטרדו דיווחו כי ההטרדה הייתה על רקע גזעם או מוצאם אתני.

בסקר, שממצאיו תקפים ברמה הלאומית, נמצא גם גידול חד בהטרדות ברשת של אפרו-אמריקאים על רקע גזעי; 49 אחוזים מן הנשאלים קישרו בין הטרדה למוצא גזעי בסקר שנערך בשנה שעברה לעומת 59 אחוזים שעשו זאת השנה. כל זה התרחש בשנה שבה הרציחות של ג'ורג' פלויד, בראונה טיילור ואפרו-אמריקאים רבים מדיי ע"י קציני המשטרה עוררו גל נרחב של מחאה וקריאות לצדק גזעי. באירועי המחאה השתתפו לפחות 15 מיליון אמריקאים, נתון שהוא ככל הנראה חסר תקדים בהיסטוריה האמריקאית כולה.

ממצאים אלו דווחו דווקא בשנה שבה חברות טכנולוגיה ניסו להגביר את האכיפה ולהפחית את אירועי השנאה וההטרדה ברשת, באמצעות שינויי מדיניות ונקיטת פעולות נגד שחקנים שליליים. האמריקאים הבגירים שהוטרדו ציינו כי חוו את מרבית ההטרדה בפייסבוק (75 אחוזים), בטוויטר (24 אחוזים), באינסטגרם (24 אחוזים) וביוטיוב (21 אחוזים).

"סקר זה מלמד כי על אף שחברות הטכנולוגיה מתעקשות שנקטו צעדים חסרי תקדים כדי למתן את התוכן רווי השנאה בפלטפורמות המדיה החברתית – הרי שחווית המשתמש לא השתנתה כל כך. אמריקאים מרקעים רבים ושונים ממשיכים לסבול משנאה והטרדה ברשת ברמות שהן לחלוטין בלתי קבילות," אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "שלא במפתיע, לאחר שנה שבה אישי ציבור לרבות הנשיא עצמו השמיצו באופן קבוע את סין והסינים בשל הפצת ווירוס הקורונה, אמריקאים ממוצא אסיאתי חוו רמות מוגברות של הטרדה ברשת, כפי שחוו גם בעולם האמתי."

בסך הכול, 41 אחוזים מן האמריקאים דיווחו השנה בסקר כי חוו סוג כלשהו של שנאה והטרדה ברשת. בסקר נמצא כי 33 אחוזים מן המשיבים ייחסו את ההטרדה למאפיין כלשהו באישיותם, שהוגדר כנטייה מינית, דת, גזע או מוצא אתני, זהות מגדרית או מוגבלות פיזית. 28 אחוזים מן המשיבים שהוטרדו דיווחו כי היו מטרה להטרדה בשל גזעם או מוצאם האתני.

  הרוב המכריע של הנשאלים, המייצגים 81 אחוזים מן האמריקאים, הסכימו עם האמירה שלפיה על פלטפורמות המדיה החברתית לעשות יותר כדי להיאבק בשנאה ברשת. יתרה מכך, 77 אחוזים מן האמריקאים סבורים כי נדרשת חקיקה כדי להטיל אחריות על פלטפורמות המדיה החברתית בשל עידוד המשתמשים להצטרף לקבוצות קיצוניות.

בתגובה לסוגיות כבדות המשקל הללו, הליגה נגד השמצה משיקה את תכנית Repair שמטרתה לדרוש נטילת אחריות מצד הפלטפורמות והמבצעים הפרטניים לכך שהם מאפשרים שנאה וקיצוניות ברשת. בדומה לתוכנית Protect של הליגה נגד השמצה, Repair מתמקדת במאבק בקיצוניות וטרור מבית, אך היא אינה מסתפקת בכך; היא שמה על הכוונת גם גילויים ונזקים אחרים של שנאה ברשת, כולל הטרדה, אנטישמיות, קנאות אנטי-מוסלמית, גזענות והפצת מידע כוזב מצד קיצונים.

"נעשה ברור יותר ויותר שחברות הטכנולוגיה אינן מונעות בעצמן את השגשוג של השנאה והקיצוניות ברשת," אמר גרינבלט. "תכנית Repair מטעמנו נועדה לתקן את הבעיה באמצעות יצירת מסגרת מקיפה עבור פלטפורמות המדיה החברתית ומובילי המדיניות – על מנת שיוכלו לנקוט פעילות משמעותית להפחתת השנאה והקיצוניות ברשת."

בראש סדר העדיפויות של תכנית Repair:

  • לעודד הטלת אחריות ושקיפות מצד הפלטפורמות השונות, בכל האמור באופן הפעולה של האלגוריתמים ומאפייני הפעלת המשתמשים שעשויים להגביר שנאה, הפצת מידע כוזב וקיצוניות.
  • תיקון סעיף 230 של ה-Communications Decency Act (חוק ההגינות בתקשורת) על מנת להפסיק את החסינות הכמעט מוחלטת שממנה נהנות חברות הטכנולוגיה ביחס לתוכן או התנהגות לא חוקיים מצד המשתמשים. בה בעת, הכוונה היא להתמקד בשינויים שאינם מדכאים את חופש הביטוי יתר על המידה, או שאינם מחזקים מבלי משים את הכוח המונופוליסטי של ענקיות הטכנולוגיה.
  • לוודא שהפלטפורמות מגבשות ואוכפות תנאי מדיניות נגד שנאה ברשת במידה הנדרשת וכי הן מאפשרות אימות עצמאי.
  • תיעדוף בני אדם ולא מטרות רווח – דרישה מצד חברות המדיה החברתית שיפסיקו להדהד תוכן מעורר מחלוקת כדי להגביר את ההכנסות מפרסומות ואת מספר המשתמשים וכן לספק למי שנפגעו אפשרות דיווח וסעדים מתאימים.
  • שיפור ההגנה המשפטית על קורבנות ויעדים של הטרדה ברשת, באמצעות טיפול בחקיקה חסרה ברמה הפדרלית והמדינתית, במקרים שבהם אין כיום אפשרות לקבלת פיצויים.

ממצאים נוספים בסקר כוללים:

  • זו השנה השלישית ברצף שמשיבים מקהילת הלהטב"ק דיווחו על שיעורי הטרדה גבוהים (64 אחוזים) לעומת כל מאפיין דמוגרפי אחר.
  • למעלה משליש מן המשיבים המוסלמים, 36 אחוזים, דיווחו על הטרדה חמורה ברשת.
  • 36 אחוזים מן המשיבים היהודים חוו הטרדה ברשת, לעומת 33 אחוזים בשנה שעברה ו-22 אחוזים חוו הטרדה חמורה ברשת, לעומת 20 אחוזים בשנה שעברה.
  • 27 אחוזים מן האמריקאים חוו השנה הטרדה חמורה ברשת – נתון עקבי בהשוואה לנתוני שנה שעברה (שאז דיווחו על כך 28 אחוזים).

הסקר כלל 2,251 איש והוא נערך אונליין בין ה-7 ל-15 לינואר 2021 ע"י YouGov, חברת סקרים ואנליטיקה מובילה, עבור המרכז לטכנולוגיה וחברה של הליגה נגד השמצה. מטרת הסקר הייתה לבחון דעות וחוויות של אמריקאים ביחס לשנאה והטרדה ברשת. התוצאות שוקללו והן מייצגות את כלל האמריקאים מגיל 18 ומעלה. מרווח הטעות בסקר עומד על +/- 2.1 נקודות אחוז מכלל המדגם.

במטרה להבין את חוויותיהם של מי שמהווים יעדים להטרדה ושנאה בשל השתייכותם הקבוצתית, הסקר כלל דגימת יתר של משיבים שהזדהו כיהודים, מוסלמים, אפרו-אמריקאים, אמריקאים ממוצא אסיאתי, היספאנים או לטינו-אמריקאים ולהטב"קים.