פורסם בכללי.

דו"ח של הליגה נגד השמצה מראה כי כאשר האנטישמיות הופכת לכלי פוליטי, קהילות יהודיות באירופה סובלות

  • פברואר 18, 2021

תרגילים פוליטיים מלוכלכים וליבוי רגשות שנאה עשויים להוות סכנה להמשך החיים היהודיים 

על פי דו"ח חדש של הליגה נגד השמצה שמפורסם היום, הניסיונות לפוליטיזציה של האנטישמיות עשויים להוות איום על המשך החיים היהודיים במדינות כגון גרמניה, הונגריה ובריטניה. הדו"ח מצביע על האופן שבו ממשלות, מפלגות ומנהיגים פוליטיים מנצלים את הצורות החדשות של האנטישמיות לקידום מטרותיהם הפוליטיות האישיות, תוך גרימת נזק ליהודים בכללותם.

Choosing Antisemitism

הדו"ח, שכותרתו "לבחור את האנטישמיות: סובלנות כלפי אנטישמיות וניצולה ככלי שרת בפוליטיקה האירופית העכשווית", מצביע על שלוש קטגוריות עיקריות של פוליטיזציה: האשמת יריבים באנטישמיות מתוך מניע פוליטי; ניצול פוליטי ושימוש באמונות אנטישמיות בקרב הציבור (כולל תיאוריות קונספירציה בדבר שליטה יהודית בממשלה ובכלכלה); וסובלנות כלפי אנטישמיות בתוך תנועות פוליטיות כאסטרטגיה להגברת התמיכה הציבורית.

"אנטישמיות משמשת ככלי ניגוח פוליטי נגד יריבים, כאמצעי לטפול האשמות או פשוט כדרך להגביר את הזעם הציבורי. הטקטיקה אמנם משתנה מאוד ממדינה למדינה, אך העניין כולו לא מנבא טובות ליהדות אירופה," אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "אנטישמיות פוליטית, אפילו אם אינה מכוונת ישירות כלפי יהודים, עשויה לגרום לקהילות יהודיות לחוש חוסר ביטחון וניכור ולהביא לכך שחלק מהיהודים ישאלו את עצמם האם יש להם עתיד במדינות הללו."

הדו"ח מראה כי האנטישמיות היוותה נושא בולט בדיונים פוליטיים לאומיים במדינות שונות, לרבות:

  • רוסיה – ממשלת רוסיה, בראשותו של הנשיא ולדימיר פוטין, הובילה קמפיין דיסאינפורמציה נגד אוקראינה, שכלל האשמות בדויות, חסרות בסיס או מופרזות בדבר אנטישמיות.
  • בריטניה – מפלגת הלייבור של ג'רמי קורבין מהווה את הדוגמה המזוקקת ביותר לרטוריקה אנטישמית ביחס לישראל ולציונות ולצורות אחרות של אנטישמיות, המתקבלות בסובלנות וזאת מתוך מטרה לתת מקום לאגף הרדיקלי במפלגה.
  • פולין – קמפיינים פוליטיים פולניים עשו שימוש ברטוריקה אנטישמית גלויה במהלך הבחירות כדי לזכות בקולות המצביעים.
  • הונגריה – ראש הממשלה ויקטור אורבן חוזר ומאשים את איל ההון היהודי-אמריקאי ג'ורג' סורוס בקידום קליטתם בהונגריה של למעלה ממיליון מהגרים, שנמלטו מאזורי סכסוך במזרח התיכון ב-2015. סורוס הפך מאז למעין ישות דמונית קבועה ולכלי שרת בידי מפלגת פידס הלאומנית, המשתמשת לא אחת בשמות קוד וברטוריקה אנטישמית סמויה לגיוס תמיכה ציבורית.
  • גרמניה – מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" נוהגת להתייחס ל"עייפות שואה" בקרב המצביעים הגרמנים ואגב כך עושה זילות של השואה.
  • אוקראינה – לאומנים אוקראינים היללו את לוחמי מלחמת העולם השנייה מתוך מטרה לקדם נרטיבים לאומניים ואגב כך הפגינו זילות כלפי מעורבותם בשואה.

פוליטיזציה של השואה כבר גרמה בעבר ליהודים לשקול הגירה לארצות אחרות. בפולין והונגריה, למשל, למעלה משליש מן היהודים שהשתתפו בסקר מטעם סוכנות האיחוד האירופי לזכויות יסוד שנערך ב-2018, דיווחו כי שקלו הגירה למדינה אחרת וזאת חרף היותן של תקיפות על רקע אנטישמי עניין נדיר ביותר.

הדו"ח כולל סדרת המלצות שמטרתן להתגונן מפני פוליטיזיציה של האנטישמיות, כולל לחץ מצד ממשלות אחרות באירופה, ערנות רבה יותר של ארגוני מגזר שלישי ופניות ישירות למצביעים בכדי שידחו נרטיבים אנטישמיים. בדעתה של הליגה נגד השמצה לחלוק את הממצאים עם מחלקת המדינה האמריקאית, עם הנציבות האירופית וממשלות אירופה, וזאת בכדי לדרבן אותן לאמץ המלצות שימנעו שימוש באנטישמיות ככלי שרת פוליטי בעתיד.