פורסם בכללי.

דו"ח של הליגה נגד השמצה קובע: ספרי הלימוד האיראניים רווים שנאה נגד יהודים ואמריקאים 

  • פברואר 11, 2021

ילדי בית ספר לומדים כיצד להלל מעשי טרור; ספרי הלימוד מאשימים את התקשורת בניפוח משבר הקורונה על מנת לפגוע במהפכה האיראנית 

מחקר מקיף של ספרי לימוד רשמיים באיראן, מפורסם ע"י הליגה נגד השמצה לרגל יום השנה ה-42 למהפכה באיראן, חושף כיצד תלמידים באיראן לומדים אנטישמיות, שנאה והסתה לאלימות נגד ארה"ב, ישראל והעם היהודי. 

מן המחקר עולה כי מהדורות עדכניות של ספרי הלימוד מטעם המשטר מרחיקות לכת עד כדי טענה שהתקשורת המערבית הפריזה בנפח שייחסה למגפת הקורונה – וזאת במטרה לפגוע בחגיגות שנערכו בשנה שעברה לציון המהפכה באיראן.  

הסתה: אנטישמיות ואלימות בספרי הלימוד הרשמיים והעדכניים באיראן הוא המחקר המקיף הראשון המנתח את האנטישמיות, חוסר הסובלנות והקיצוניות בתוכנית הלימודים האיראנית לאורך כחצי עשור. איראן, שזוהתה ע"י מחלקת המדינה האמריקאית כמדינה המובילה בעולם במימון טרור, מפרסמת ומפיצה תכנית לימודים רשמית שמהללת טרור, עושה אינדוקטרינציה לשנאה בקרב צעירים ומעודדת חשיבה קונספירטיבית – הכול תוך התעלמות בוטה מנורמות והתחייבויות בין-לאומיות.  

"זה לא סוד שהמשטר האיראני ממשיך לקדם קיצוניות וטרור וכי הוא מזין את אנשיו בתפריט קבוע של תעמולה אנטישמית ואנטי-אמריקאית." אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "ספרי הלימוד האיראניים ממחישים עד כמה קמפיין ההסתה הרשמי מושרש בקרב הציבור וכיצד הוא פונה לאנשים צעירים ונוחים להשפעה במסרים של שנאת זרים ודהומניזציה – וזאת כחלק מתוכנית לימודים רשמית."  

להלן כמה דוגמאות מתוך הדו"ח:  

  • מלמדים את התלמידים לזמר "מוות לישראל", שמוצגת כמשטר של שקר שיש להשמידו;
  • מלמדים את התלמידים שיהודים זממו כנגד האסלאם כבר מראשית ימיו, זייפו כתבים אסלאמיים ולא היססו להשתמש בלוחמה של ממש (ואפילו באמצעות ארגון הבונים החופשיים) כדי להשיג את מטרותיהם;
  • מלמדים את התלמידים שהסנקציות האמריקאיות נגד איראן הן חלק מ"תכנית שטנית" שנועדה לחסל את האמונה הדתית של מוסלמים;
  • מלמדים את התלמידים שהעם האיראני, בייחוד באמצעות מדעני הגרעין שלו "זכה לברכה עם הג'יהאד המהולל שלכם ובזכות הדם של הצעירים המסורים שלכם."

מחבר הדו"ח ד"ר דוויד ויינברג, ציין כי ספרי הלימוד העדכניים באיראן מקדמים תיאוריית קונספירציה שלפיה התקשורת המערבית ניפחה את נושא מגפה הקורונה ב-2020 – וזאת כדי לפגוע בשיעור ההשתתפות בחגיגות ה-41 ההמוניות למשטר בשנה שעברה.  

"בעוד שחלק מתוכניות הלימודים באזור מתחילות להשתפר, מורידות את רמות ההסתה ומעודדות דיונים על סובלנות, הרי שהחינוך האיראני לוחמני מתמיד באנטישמיות ובהסתה שלו לאלימות." אמר ויינברג, מנהל היחידה ליחסים בינלאומיים בליגה נגד השמצה בוושינגטון. "תכנית הלימודים הנוכחית של טהראן מלאה עד גדותיה בקנאות וקיצוניות במימון המדינה; מדמוניזציה לדמות היהודי בעת העתיקה ועד לשירי הלל לטרוריסטיים אנטישמיים בשנת 2020."  

הליגה נגד השמצה קוראת לארה"ב ולממשלות אחרות לנקוט פעולה מתואמת ודחופה לגינוי ולעמוד מול ההסתה האנטישמית והממומנת מצד איראן בבתי הספר במדינה.  

הליגה נגד השמצה פנתה לאחרונה למנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי ודרשה להסיר את כל החשבונות הקשורים למנהיג האיראני העליון עלי חמינאי, בשל ההפרה המתמשכת של מדיניות טוויטר נגד קיצוניות וטרור. בנוסף תיעדה הליגה ניסיון עקבי של איראן לסמן קבוצות מיעוט (בהאים ויהודים) כשעיר לעזאזל על רקע המגפה ואף עקבה אחר אוסף הקריקטורות הבין-לאומי האחרון של טהראן, המקדם הכחשת שואה וסוגים אחרים ומבישים של אנטישמיות.