פורסם בכללי.

מצב העניינים בקמפוס: עלייה מטרידה באנטישמיות שדורשת תגובה מקיפה ונחרצת

  • נובמבר 8, 2023

פורסם: 03.11.2023

 

הקהילה היהודית עמדה מול טרגדיה בלתי נתפסת ב-7 לאוקטובר, כאשר ארגון הטרור חמאס ביצע זוועות בקנה מידה המוני נגד אלפי ישראלים, לרבות רצח, עינוי, ביתור איברים ואונס. בזמן שבו הקהילה היהודית ברחבי העולם מתאבלת על הטראומה הקולקטיבית, אפשר היה לדמיין עולם שבו סטודנטים יהודים זוכים למילות תמיכה וניחומים בקמפוס, למצעדי תמיכה לאור נרות ולקהילה שמתגייסת לעמוד לצידם בכל הדרוש.  

אלא שמספרים הולכים וגדלים של סטודנטים יהודים עומדים מול טראומה מתמשכת, בעוד שרבים מעמיתיהם לספסל הלימודים, למרבה התדהמה, הפנו להם עורף. במקום שיזכו לתמיכה, סטודנטים יהודים וישראלים מתמודדים עם הטרדות, הפגנות ומחאות אנטי-ישראליות ואיומים באלימות. לאנטישמיות ניתנה הרשות להתקיים 'על אש קטנה' במשך שנים ברחבי הקמפוסים וכעת היא מגיעה לנקודת רתיחה.  

 ארגון "סטודנטים למען צדק בפלסטין" (SJP) הוא שמוביל את המתקפה האנטי-ישראלית. הקמפיין האנטישמי של SJP נגד "הנורמליזציה של הציונות" משמש מזה זמן רב על מנת לדחוק לשוליים ולהוציא מן הכלל סטודנטים יהודים. כעת, הארגון האמור (בפריסה לאומית) תומך בטרור ומהלל אותו כ-"התנגדות" לגיטימית. על מנת "לשחרר את פלסטין", כך לפי הארגון יידרשו "לא רק סיסמאות ועצרות, אלא עימות חמוש עם המדכאים." SJP וסניפיו מהווים איום ממשי לבריאות הפיזית והנפשית ולרווחתם של סטודנטים ואנשי צוות יהודים. מנהלי המוסדות קברו את ראשיהם בחול למשך זמן רב מדיי וכשלו בכך שלא נקטו בצעדים בסיסיים כדי לטפל בסביבת הקמפוס, שהפכה לעוינת יותר ויותר. זהו הזמן לנקוט פעולה, לפני שהמצב יתדרדר עוד יותר.  

ברחבי ארה"ב, סניפי ה-SJP הבהירו את עמדותיהם היטב. "אנו דוחים" את ההבחנה שבין "אזרח" ו-"לוחם". אנו דוחים את ההבחנה שבין "מתנחל" ו-"חייל", כתבו אנשי סניף SJP באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, "מתנחל הוא תוקפן, חייל וכובש, גם אם הוא נופש בחופים הכבושים שלנו."     

סניף SJP של אוניברסיטת העיר ניו יורק טען בתוקף בעד "הזכות להתנגדות חמושה". סניף SJP של אוניברסיטת טאפטס ציין כי ההתקפה של "לוחמי החופש" הדגימה "יצירתיות" מהי. סניף SJP באוניברסיטת אילינוי שיתף ווידאו שהוא ככל הנראה של טרוריסט חמאס, המצלם את עצמו בתוך ביתה של משפחה ישראלית בעיצומה של ההתקפה. מאז מתקפת החמאס, לפחות שלושה סניפים הפנו את העוקבים שלהם ל-"רשת חדשות ההתנגדות" (RNN) – חלק מאפליקציית הודעות מוצפנת המשתפת תוכן אלים וסרטוני ווידאו של מתקפות על ישראלים וכן מפיצה תעמולה מטעם חמאס כאשר חמישה סניפים אחרים שיתפו באופן שוטף תוכן של RNN עוד לפני ה-7 לאוקטובר 2023.  

 ניתן היה לקוות שהמרצים יהיו גורם ממתן, שיתמכו בסטודנטים שהושפעו ישירות מהאירועים וכי ישמיעו את קולם נגד טרור, אנטישמיות ושנאה. למרבה הצער, פעמים רבות זה אינו המקרה, שכן היינו עדים למרצים שגיבו את הרטוריקה שלהם, תמכו במעשיהם ואפילו הציעו לתת ניקוד נוסף על השתתפות.    

 ברחבי ארה"ב כולה, קיימות דוגמאות רבות של מרצים באוניברסיטה שהתייחסו אל מעשי החמאס כאל מתקבלים על הדעת. באוניברסיטת קורנל, אחד המרצים הצהיר בפומבי במהלך הפגנה כי מתקפת החמאס הייתה "משמחת" ו-"מעוררת”.  

 יותר מ-50 אנשי צוות הוראה באוניברסיטת ג'ורג'טאון הצטרפו להצהרה בנושא "המצב בעזה", שכללה ניסוחים שהכחישו את הקשר שבין העם היהודי ומדינת ישראל ושללו את זכותה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית. בהמשך ההצהרה נאמר כי "אנו רואים את האופן שבו הפוליטיקאים הישראלים מתרברבים בזוועות שהם מתכננים לבצע ואנו המומים לראות מנהיגים אמריקאים רבים שתומכים בתוכניות של נתניהו, חלקם אפילו מעודד את שפיכות הדמים" טענה שגויה שעושה שימוש בשפה

שניתן לראות בה כסות לעלילת דם, שהיא תיאוריית קונספירציה אנטישמית עתיקה.  

בנוסף היו דיווחים על מרצים ועוזרי הוראה שהתנהגו בכיתה באופן שייתכן שיש בו הפליה. באוניברסיטת סטנפורד, דווח כי מורה ביקש מסטודנטים יהודים וישראלים להזדהות בכיתה ולעמוד בפינה, בזמן שאמר לסטודנטים האחרים כי "זה מה שישראל עושה לפלסטינים…ישראל היא קולוניאליסטית." האוניברסיטה הרחיקה את המורה ממטלות ההוראה שלו והחקירה בעניין נמשכת.  

 עוזר מרצה באוניברסיטת קליפורניה בדיוויס צייץ כי "קבוצה אחת של אנשים שיש לנו אליה גישה קלה בארה"ב היא כל אותם עיתונאים ציונים שמפיצים תעמולה ודיסאינפורמציה," וכי "יש להם בתים עם כתובות, ילדים בבתי הספר…אולי הם מפחדים מהבוסים שלהם, אבל כדאי שיפחדו מאיתנו יותר" לצד אימוג'ים של סכין, גרזן ושלוש טיפות דם. נשיא האוניברסיטה גינה מאז את הפוסט והאוניברסיטה בודקת האם הוא מהווה הפרה של מדיניות הקמפוס.  

 זו לא הרטוריקה האנטישמית בלבד שמדאיגה אותנו. במכללת קופר יוניון בעיר ניו יורק, בשבוע שעבר, דווח על קבוצה של מפגינים שעקפה את המקום שבו הנכנסים אמורים להעביר את תעודות הזיהוי

שברשותם – והחלה לדפוק בכוח על החלונות והדלתות של הספרייה ולצעוק "תשוחרר פלסטין!" הסטודנטים בעלי החזות היהודית שבפנים היו מבועתים והם נאלצו להתקשר למשטרה שתסייע ללוות אותם מחוץ לבניין. ביום שלאחר מכן, הפגנה שנערכה סמוך לאוניברסיטת טוליין יצאה משליטה והפכה לעימות אלים. העימות החל ככל הנראה בשל ניסיון להעלות באש את דגל ישראל. במהלך סוף השבוע האחרון, הבולשת הפדרלית, רשויות אכיפת החוק והמשטרה נקראו לאוניברסיטת קורנל, בתגובה לאיומים

אונליין לפגוע בסטודנטים היהודים של האוניברסיטה ובמרכז ההתכנסות שלהם בקמפוס.  

בתגובה למשבר הנוכחי, הליגה נגד השמצה עובדת באופן צמוד עם שותפיה בקמפוסים ותומכת בהם, לרבות ארגון הילל העולמי, חב"ד בקמפוס הבין-לאומית, אחוות הסטודנטים אלפא אפסילון פאי, ארגון הבוגרים היהודים (Jewish Grad Organization), ארגון עולמי וכן אחוות סטודנטים השותפות הנוספות אלפא אפסילון פי, סיגמא אלפא מו, סיגמא דלתא טאו וזטא בטא טאו.  

 בראש ובראשונה, אנו קוראים לאוניברסיטאות לשמור על מרחק בין הנהגת האוניברסיטה ובין רטוריקה מסוכנת ואנטישמית וכן לחקור האם התנהלותן של SJP וקבוצות סטודנטים אחרות מהווה הפרה של כללי ההתנהגות באוניברסיטה, או של כל דין רלוונטי אחר, פלילי ואזרחי כאחד.  

 בנוסף אנו מפצירים במנהיגי הקמפוסים להשתמש באופן פעיל בכל הכלים העומדים לרשותם כדי לוודא כי האווירה בקמפוס בטוחה ומקבלת. כמה מן הצעדים שניתן לנקוט מצוינים בהמלצות של הליגה נגד השמצה, העולות בקנה אחד עם האסטרטגיה הלאומית של ארה"ב למאבק באנטישמיות. 

 בזמן זה, שבו סטודנטים יהודים מרגישים פגיעים יותר ויותר, הליגה נגד השמצה מפצירה באוניברסיטאות לנקוט בפעולות הבאות: 

  1. לוודא כי חינוך למודעות לאנטישמיות כלול במערכי האוריינטציה לסטודנטים חדשים, בתוכניות בנושא צדק, גיוון וקבלה (DEI) ובהכשרות שעוסקות בהפליה והטרדה. 
  2. להגדיר אנטישמיות בקמפוס ע"י אימוץ הגדרת העבודה של ה-International Holocaust Remembrance Association (IHRA) לאנטישמיות ולהסתמך עליה כאשר חוקרים דיווחים על הטרדה אנטישמית והפליה בקמפוסים.  ההגדרה משמשת למעלה מ-1100 ממשלות, אוניברסיטאות, ארגוני מגזר שלישי ומוסדות מרכזיים אחרים והיא אומצה במסגרת האסטרטגיה הלאומית של הבית הלבן למאבק באנטישמיות.  
  3. ליצור כוח משימה שיפעל לאורך זמן או מועצה מייעצת שתבחן, תשפר ותידרש לנושא החיים היהודיים בקמפוס. לוודא כי משתפים את ההנהגות של הילל וחב"ד ועורכים עמן התייעצויות. 
  4. לבחון ולעדכן את קווי מדיניות והפרוטוקולים, במידת הצורך, בכל האמור באופן המיטבי שבו יש לתמוך בסטודנטים כאשר מתרחשים אירועים אנטישמיים, או במקרה של דוברים

המפיצים שנאה מסוג אחר ו/או אירועים כאמור בקמפוסים.  

 בנוסף, אנו מפצירים בגורמים האמונים על אכיפת החוק בקמפוסים:  

  1. לפנות למנהיגי סטודנטים יהודים ו/או לסניפים מקומיים של הילל וחב"ד בקמפוסים, על מנת לוודא שקיים קשר במקרה חירום ולהבהיר כי גורמי אכיפת החוק ובטיחות הציבור בקמפוס זמינים בשעת משבר. 
  2. לתכנן מראש ולוודא כי קיימת נוכחות מספיקה של מי שאמונים על בטיחות הציבור במהלך הפגנות ומחאות וכן לתגובה מיידית במקרים שבהם מתרחשת הטרדה, אלימות, או כל אירוע פלילי אחר. 
  3. לוודא כי כלל התהליכים המקובלים בבתי הספר ובאוניברסיטאות מתבצעים, כך שסטודנטים יכולים להתכנס בבטחה ולהביע את עמדותיהם. 

 אנו מצויים ברגע שבו מתחים שבעבעו בקמפוסים על אש קטנה לאורך זמן רב מגיעים לנקודת רתיחה; הסטודנטים שלנו חשים מאוימים ומפוחדים; והורים שואלים את עצמם האם בטוח לשלוח את ילדיהם למוסדות לימוד מסוימים 

 הליגה נגד השמצה ושותפיה בקמפוס ממוקדים בשיפור האווירה בקמפוסים ובצורך לוודא כי הסטודנטים בטוחים אך איננו יכולים לעשות זאת לבד. סטודנטים, הורים ובוגרים עומדים עימנו בקשר ומשתפים בצורכיהם ובציפיותיהם. בשעה זו נדרשת פעולה ישירה מצד הנהגת האוניברסיטאות ומצד מי שמצויים

בעמדת השפעה על הנהגת האוניברסיטאות, לרבות אישי ציבור נבחרים. אין די בשעה זו בכך שהאוניברסיטאות יהיו נאמנות לעקרונות הפשוטים של חופש אקדמי וחופש ביטוי מלא. עליהם להכיר בעובדה, שמאז ומתמיד הכירו בה בתי המשפט שלנו שדבר לא מונע מנשיאי האוניברסיטאות להשתמש בקולם שלהם כדי להרחיק את האוניברסיטאות מכל ניסיון להצדיק, להלל, או למזער את חומרתן של מתקפות טרור המכוונות לאזרחים. בנוסף עליהם להכיר בכך שלעתים התבטאויות חוצות סף מסוים והן אינן מוגנות עוד בחופש הביטוי. על הנהגות הקמפוסים להבהיר בעת הזו כי הן ישתמשו בכל בכלים העומדים לרשותן, כדי לשמור על ביטחון הסטודנטים שלהן. סטודנטים, הורים, בוגרים ושותפים זכאים להתחייבויות ולתוכניות ברורות. כל דבר שפחות מזה יהיה בגדר חוסר אחריות.