פורסם בכללי.

מרצים באקדמיה בארה"ב מהללים את מתקפות הטרור של חמאס ב-7 לאוקטובר

  • נובמבר 13, 2023

8 לנובמבר, 2023 

מאת: המרכז לחקר הקיצוניות 

מאז שהחמאס טבח במעל 1000 איש בישראל ב-7 לאוקטובר 2023, ארגונים ואקטיביסטים אנטי-ישראליים בארה"ב הצדיקו, תירצו ואפילו היללו את מעשי הטרור של הארגון באותו יום, חלקם תוך שימוש ברטוריקה אנטישמית גלויה. בגדר האמור נכללים מספר מרצים מאוניברסיטאות אמריקאיות, שחלקם הביע עמדות מתסיסות וחגג את מעשי החמאס ב-7 לאוקטובר כ-"הרואיים" או כ-"הישג" וקרא ל-"ציונים" לעזוב את ישראל או שהציע לפגוע בהם פיזית.  

מרצים במספר אוניברסיטאות אמריקאיות הביעו את העמדות הללו בעצרות אנטי-ישראליות, במדיה החברתית ובמאמרים שפרסמו. בחלק מן המקרים, טיעוניהם נטועים ברעיון השגוי שישראלים הם מתיישבים קולוניאליסטים זרים, בדומה למתיישבים האירופים באפריקה ובמזרח התיכון במאה ה-19'  ובהיותם כאלה, לישראלים אין זכות להיות בטוחים ומוגנים. מרצים אחרים הריעו לחמאס על שכביכול שינה את מאזן הכוחות במזרח התיכון והביא את הפלסטינים קרוב יותר לעמדה של השתלטות על ישראל. לשיטתם, לישראל אין זכות להתקיים וכל סוג של פעולה המקדמת מטרה זו של מחיקת קיומה היא מוצדקת. 

לפחות מרצה אחד הודיע על היעדרות מן העבודה בעקבות התבטאויותיו ומרצה נוסף התפטר.  

להלן דוגמאות להתבטאויות כאמור 

דני שאו, עוזר הוראה במחלקה ללימודים לטינו-אמריקאים וקריביים ולגזע, אתניות, מעמד ומגדר באוניברסיטת העיר ניו-יורק: 

  • בעצרת שנערכה ביום ראשון, ה-15 לאוקטובר 2023, דווח כי שאו צעק, "הציונות היא מלכודת, תחזרו להיסטוריה האמיתית שלכם, תחזרו ליידיש-לנד! …זה לא ישראל נגד חמאס. זה קמפיין השמדה ציוני שהתחיל ב-1948."  
  • שאו צייץ פעמים רבות הערות מזלזלות על הציונות לאחר מעשי הטבח של חמאס, כאשר ב-16 לאוקטובר הוא פרסם פוסט שלפיו "ציונים הם פשוט חזירים מבבל. צריך להפגין בשכונות שלהם. איפה האנושיות שלכם? למה אתם בריונים גזענים ושחצנים? אתם חושבים שאתם יותר טובים מאחרים? ציונות היא מעבר למחלת נפש. זו מחלה ג'נוסיידית. #Israel #gaza #gaza_genocide מאוחר יותר באותו יום הוא הוסיף: "ציונים הם הסוג הכי מתועב של בני אדם." 

ג'וזף מסד, פרופסור לפוליטיקה ערבית מודרנית ולהיסטוריה אינטלקטואלית באוניברסיטת קולומביה:  

  • מסד פרסם מאמר דעה באתר Electronic Intifada ב-8 לאוקטובר: "נראה שההישג העיקרי של ההתנגדות בהשתלטות הזמנית על נקודות ההתיישבות הקולוניאליות האלה, הוא מכת המוות לכל ביטחון שהיה למתיישבים הקולוניאליים הישראלים בצבא שלהם וביכולתו להגן עליהם." 

רבאב עבד אלהאדי, פרופסורית ומנהלת מייסדת של התוכנית ללימודי תפוצות ומוצא אתני של ערבים ומוסלמים (AMED) באוניברסיטת המדינה סן פרנסיסקו:  

  • ב-7 לאוקטובר היא ציטטה ציוץ של חברת בית הנבחרים אילהאן עומאר שבו ביקרה את הגינוי של עומאר למתקפות: "ברצינות @IlhanMN? 'חסר תועלת'? #PalestineUnderAttack בסך הכול מגנים על עצמם. האם את אומרת שהפלסטינים #Palestinians צריכים להיות חריגים בזכות להגנה עצמית כנגד אלימות קולוניאלית וגזענית? תבדקי את העובדות שלך! #FreePalestine #IsraeliCrimes".  
  • ב-7 לאוקטובר, עבד אל-האדי צייצה: "שווה להזכיר איך קולוניאליסטים מרושעים פועלים כאשר הנתינים מעזים להשתחרר מהכבלים #breaKtheirChains מ-#Palestine, #Algeria #Vietnam ועד #TurtleIsland אין כאן שום צופים תמימים מן הצד. דירשו נטילת אחריות מיידית על פשעי ישראל #IsraeliCrimes. #BDS" 

ראסל ריקפורד, פרופסור חבר להיסטוריה באוניברסיטת קורנל:  

  • ריקפורד נשא נאום מתסיס במחאה שנערכה מחוץ לקמפוס ב-15 לאוקטובר, 2023 שבו אמר: "מה עשה חמאס? חמאס שינה את מאזן הכוחות. חמאס פיצץ את האשליה של להיות בלתי מנוצח. זה מה שהם עשו. לא צריך להיות תומך חמאס כדי להכיר בזה. חמאס שינה את כללי המשחק. אנשי ציבור ישראלים צודקים: שום דבר לא יחזור להיות כפי שהיה. שום דבר לא יחזור להיות כפי שהיה. חמאס אתגר את המונופול על האלימות." הוא המשיך, "ובכמה השעות הראשונות—אפילו כאשר בוצעו מעשים איומים, שרבים מהם [חלק שלא נשמע היטב]…היו אלפים עם רצון טוב, פלסטינים רבים, מודעים, שמתעבים אלימות—-כפי שאתם מתעבים אלימות—-כפי שאני מתעב—-שבוחלים בהפיכת אזרחים למטרות—כפי שאתם בוחלים—-כפי שאני—שיכלו סוף סוף לנשום! לראשונה מזה שנים הם יכלו סוף סוף לנשום! זה היה מרגש! זה היה מרגש! ממלא באנרגיה. ואם הם לא התרגשו כתוצאה מהאתגר הזה על המונופול על האלימות…." מאז הוא התנצל על "בחירת המילים האיומה שלו" והודיע על היעדרות מן העבודה.  

 אסד אבו-חליל, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת המדינה של קליפורניה, סטניסלאוס 

  • אבו-חליל צייץ ב-7 לאוקטובר: "פלסטין מעולם לא הייתה כה קרובה להשגה" וכי "הערבים יהיו רחבי לב בניצחון מול ישראל. הערבים לא יתייחסו למובסים באותו אופן שבו ישראל התייחסה לערבים מאז 1948. חזרת הפליטים לבתיהם בפלסטין תהיה מסודרת."  

ג'מה דה-קריסטו, פרופסורית משנה במחלקה ללימודים אמריקאיים באוניברסיטת קליפורניה בדיוויס:  

  • בציוצים רבים היא טענה שעל אקטיביסטים נגד ישראל "להניח את ידיהם" על עיתונאים אשר "מציגים לא נכון" את המצב. ב-10 לאוקטובר, 2023 היא ציינה כי "לעיתונאים הציונים" יש "בתים עם כתובות, ילדים בבית הספר…אולי הם מפחדים מהבוסים שלהם, אבל כדאי שהם יפחדו מאיתנו יותר." אחד הציוצים נחתם באימוג'ים של סכין, גרזן וטיפות דם.  

אימאן עבד אל האדי, פרופסורית משנה במחלקה ההשוואתית להתפתחות האדם באוניברסיטת שיקגו:  

  • היא צייצה בבוקר ה-7 לאוקטובר "בוקר חופש", לצד אימוג'י של דגל פלסטין.  

נינה פארניה, פרופסורית משנה בבית ספר למשפטים באוניברסיטת אלבני:   

  • בבוקר ה-7 לאוקטובר היא צייצה כי פלסטינים "הורסים את חומות הקולוניאליזם והאפרטהייד" וכי "הפלסטינים הם מגדלור עבור כולנו." הציוץ נמחק מאז.  

זארינה גריוואל, פרופסורית חברה במחלקה ללימודים אמריקאיים, מוצא אתני, גזע, הגירה ומדע הדתות באוניברסיטת ייל:   

  • ב-7 לאוקטובר, היא השיבה "מתנחלים הם לא אזרחים. זה לא קשה" בתגובה לציוץ, "אזרחים הם אזרחים הם אזרחים." בציוץ אחר מאותו יום היא כתבה כי "לפלסטינים עומדת כל זכות להיאבק באמצעות התנגדות חמושה, סולידריות."  

אמבירין דדבהוי, פרופסורית חברה לספרות במכללת הארווי מאד: 

  •  ב-7 לאוקטובר היא צייצה: "אנשי עזה הם המורדים האמיתיים ולא המערב שמדמיין שמדובר בו – והוא בעצם 'אימפריית הרשע' שנחושה להשמיד אותם. זו הגבורה וההתנגדות האמיתית." 

לורה מולן, פרופסורית אמריטוס וראש המחלקה לספרות וכתיבה יצירתית במדעי הרוח והקרן הלאומית לאומנויות ועמיתת מקדואל באוניברסיטת וייק פורסט 

  • "זה כאילו דה, אבל אם אתם מגרשים אותי מהבית שלי, חורשים את כרם הזיתים שלי וכולאים את מה שנשאר מהמשפחה שלי במדינה הקטנה והענייה שאתם מנהלים ככלא פתוח, יכול להיות שאתפתה לירות במסיבת ריקודים שלכם, כן. אפילו בידיעה שתחרכו את האדמה." (מולן התפטרה מאז, בשל איומים, כך לפי הנטען, על בטחונה). בארי טרכטנברג, ראש הקתדרה הנשיאותית להיסטוריה יהודית בווייק פורסט כינה את הציוץ "בוטה" אבל גם ביקר את האוניברסיטה על האופן שבו טיפלה במחלוקת).