פורסם בכללי.

מגדירים גזענות כמו שצריך

  • פברואר 16, 2022

מאת ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה

המאמר פורסם לראשונה באנגלית ב-MEDIUM:

https://j0nathan-g.medium.com/getting-it-right-in-defining-racism-3c01a517bf9d

כארגון שנוסד בפרוס המאה ה-20, צלחה הליגה נגד השמצה תקופות של תמורות כבירות, וביניהן השואה ומלחמות העולם, סערות מבית, תהפוכות כלכליות ועוד. לאורך הדרך, סייעה הליגה נגד השמצה להפוך את אמריקה למקום בטוח יותר לעם היהודי ולכל הקהילות הדחויות. אני גאה בהישגיה, כדוגמת המאבק למען זכויות שוות לאמריקנים שחורי-עור, הרבה לפני התנועות לזכויות האזרח של שנות ה-50 וה-60 במאה העשרים, או הוקעתם של מועמדים לנשיאות מן העת האחרונה בשל הרטוריקה הרעילה שלהם כלפי קהילות דחויות או חסרות ייצוג הולם, ואף ההכשרה שעזרה לרב ולמתפללים בקהילתו להינצל מהחזקתם כבני ערובה בבית כנסת בקוליוויל שבטקסס בחודש שעבר.

בליגה נגד השמצה, אמנת היסוד שלנו היא המצפן המוליך אותנו. היא נכתבה ב-1913 ולא השתנתה במשך למעלה מ-100 שנה. בהתאם לחזונם של מייסדינו, משימתנו היא לעצור את השמצת העם היהודי ולהבטיח צדק ויחס הוגן לכל. הם כרכו את הרעיונות האלה יחד, משום שהאמינו כי לא יהיה ביטחון לציבור היהודי אלא אם יהיה ביטחון לכל הציבורים הדחויים. ואנו מאמינים שאסורה רדיפה, השפלה או אפליה של בני-אדם כלשהם בשל זהותם, בין אם זו נובעת מאמונתם ובין אם מגזעם, ממגדרם, מנטייתם המינית, ממוצאם הלאומי וכו'. דבר זה תקף לגבי פעולות ממשלה כמו גם לגבי פעולות של יחידים. יש לשפוט בני-אדם על פי מי שהם, מה שהשיגו, והפוטנציאל הטבוע בהם.

אמונה זו מזינה את המחוייבות שלנו להוקיע אנטישמיות ולבלום אי-סובלנות בכל מקום שבו הן מתרחשות ואת כל מי שאחראי להן. אנו עושים מלאכה זו בלי להתחשב במפלגתיות או בפוליטיקה, ומתמקדים במה שנכון ובמה שמקומו לא יכירנו. ותוך שאנו עוסקים במלאכה זו, אנו מנסים להתאים את עצמנו לזמנים, אך בוודאי לא תמיד מצליחים.

לפעמים מדובר בשגיאות קטנות – הערה שאינה במקומה, הודעה לעיתונות בניסוח גרוע, או אולי שותפות כושלת. ולפעמים השגיאות הן גדולות, כמו לא להכיר במקרה ברור של רצח עם או ללבות את אש הנטאי האנטי-מוסלמי, כפי שקרה במחלוקת בעניין בית קורדובה, המרכז הדתי שהיה אמור לקום בקרבת אתר מגדלי התאומים.

אבל כולן כואבות.

כמקרה בוחן, ניקח את הגדרת הגזענות של הליגה נגד השמצה. לפני שנים אחדות, הליגה נגד השמצה עדכנה את הגדרתה כך שתשקף את העובדה כי גילויי הגזענות בארצות הברית מתרחשים באופנים מקיפים ומערכתיים יותר ותכיר בכך שקיצוניותם של דוגלים בעליונות הגזע הלבן מופנית – בין רבים אחרים – אל לא-לבנים, תופעה שאחריה עקבנו במשך עשרות שנים. הגם שזהו דבר נכון, מסגרת חדשה זו צמצמה את מובנה של ההגדרה באופנים אחרים. ובהיותה צרה כל כך, ההגדרה החדשה אינה שלמה, מה שהופך אותה לבלתי יעילה ועל כן בלתי קבילה. היא אמת, אבל לא כל האמת. היא הרחיקה רבים שלא ראו את חווייתם שלהם נכללת בהגדרה זו, וביניהם רבים מן הציבור היהודי.

בכל הכנות, כאשר קראתי אותה מחדש בשבוע החולף, הכתה בי ההבנה שהיא אפילו אינה נותנת ביטוי לחוויה של בני משפחתי שלי לנוכח הגזענות שחוו כיהודים מן המזרח התיכון.

רבים שמו לב לשינוי והוקיעו אותו, ופנו לטוויטר כדי לתת דרור לרגשותיהם. אחדים ממותחי-ביקורת אלה היו בעלי-ברית הפועלים מתוך רצון טוב וחפצים שנצליח להשתפר. היו גם מקטרגים רבים שתלו בעניין זה אישור למזימה אפלה לקדם סדר-יום פוליטי או להפסיק להילחם באנטישמיות לגמרי. זה בוודאי אינו נכון, אולם בעזרת די חמת-זעם ודפדפן אינטרנט, יכול אדם קנאי "לחשוף" קונספירציה בכל פירור דיגיטלי.

ועם זאת, אפילו רגעים קשים יכולים להיות הזדמנויות לחשבון נפש ושיפור. ואכן, מכיוון שמופקד בידינו ביטחונה של הקהילה, אין לנו מרווח טעות גדול. עלינו להכיר בבעיות כדי לטפל בן.

ראשית לכול, אחרי התייעצות פנימית ושיח חיצוני, עדכנו את ההגדרה באתרנו, בהסתמך על מחקרו של פרופ' רוברט ליוינגסטון מן המרכז למנהיגות ציבורית באוניברסיטת הרווארד ומה שהוא מכנה "ההגדרה הפשוטה" שלו:

גזענות מתרחשת כאשר בני-אדם או מוסדות מפגינים הערכה או יחס טובים יותר כלפי אדם או קבוצה על יסוד גזע או מוצא אתני.

פרופ' ליוינגסטון, כפי שהוא מציין בספרו, נקט זהירות רבה כשגיבש את הגדרתו הפשוטה כך שיהיה בה מקום, בין שאר הדוגמאות, "לגזענות הגרמנית כלפי היהודים, היוונים או התורכים". אפילו בעודנו מבצעים את השינוי הזה, שנכנס לתוקפו מייד, אנו מתכוונים להשתמש במסגרת זו כנקודת זינוק, ונמשיך לבחון שוב לא רק את העמוד הזה אלא את כל אחת מהגדרותינו. בנוסף לכך, אנו מתעתדים לנהל ניתוח שלאחר מעשה כדי לבחון איך נגבש את כל הגדרותינו מבחינת תהליך ותרבות.

אולם איננו מתכוונים להפוך זאת לעניין פנימי לחלוטין. הרגע הזה מזמן הזדמנות להתנסות וללמוד. ועל כן, אנו עומדים לפתוח את דלתנו להערות מן הציבור על הגדרתנו החדשה לגזענות. אנו עומדים להזמין משוב בכתובת adl.org/comments, דף חדש שפיתחנו במיוחד כדי לקבל רעיונות בדרך פרודוקטיבית ולהתקדם אל מעבר להטרלה רדודה במדיה החברתית. עמוד זה יתפתח וישתפר ככל הנראה עם הזמן, אבל אני מקווה שהוא ישמש כבמה לדיון מן הסוג שיניב תשומות חיצוניות בונות, במקום שנסתמך רק על עצמנו או אפילו רק על מומחים מבחוץ, שגם אליהם נפנה. בקצרה, ידוע לנו שלא נצליח לעשות הכול נכון ושיש עוד הרבה לעשות – ואנו מקווים שזוהי דרך פרודוקטיבית שבה תוכלו לשתף את הליגה נגד השמצה בדעותיכם על הגדרת הגזענות שלנו – או על כל דבר אחר שאתם מוצאים באתר האינטרנט שלנו הזקוק לבחינה מחודשת.

על פי כל הסימנים, ארצנו מפולגת כיום כפי שהייתה בכל שלב בזיכרוננו המשותף. לא צריך להיחשב כמי שמנסה בכוח להצדיק את הצד ההפוך כדי להכיר בכך שישנם בני-אדם בעלי כוונות טובות המחזיקים בעמדות שונות לגבי אותן הסוגיות, בין אם הם מזדהים כרפובליקנים או כדמוקרטים, כשמרנים או כפרוגרסיבים. לכן נעשה כמיטב יכולתנו להאזין לכל הצדדים מכאן ואילך.

למרבה הצער אני חושד שעצם ההצהרה העובדתית הזו תשלהב בעלי דעות פוליטיות משני הצדדים הטוענים למונופול על המוסריות. ואני בהחלט מצפה, שלא משנה אילו אמצעים ננקוט, יהיו מי שיוכיחו את הליגה נגד השמצה על היותה ליברלית מדי ובה בשעה יהיו אחרים שינגחו אותנו על היותנו שמרנים מדי. זה צפוי מראש. אבל אני יכול להבטיח שננסה להישאר א-פוליטיים כדי שנישאר נטועים בעקרונות מוצקים ולא בפוליטיקה האופנתית של הרגע.

משמעות הדבר היא שלא נרפה ממלאכתנו להגן על העם היהודי, להוקיע כל מי שעלול להשמיץ או להפלות לרעה כל אדם מן הציבור שלנו, ולהיות בקשר עם מי שמעוניינים ללמוד. נתגייס לתמיכה בקהילות דחויות אחרות, נפגין נגד גזענות כלפי שחורים, שנאת אסייתים, שנאת זרים, נטאי נגד מוסלמים וצורות אחרות של שנאה על בסיס זהות. ניצור מרחבים מקבלים ליהודים לא-לבנים וכן ל יהודים ספרדים ומזרחיים שיותר מדי מחוויותיהם וסיפוריהם לא נשמעו, הן בתוך קהילתנו פנימה והן בציבור הרחב יותר.

נבנה בריתות, אפילו עם בעלי-ברית לא צפויים, אם הם שותפים לערכינו ורוצים לקדם את משימתנו. נשיב מלחמה שערה כנגד הגל הגואה של הקיצוניות, המאיים ישירות על כל הקהילות הפגיעות, בין אם הוא מתבטא כאלימות מימין בקפיטול של ארצות הברית או אלימות משמאל בכיכר טיימס או אלימות בהשראת האסלאם הקיצוני בבית כנסת בטקסס.

נשמיע קולנו למען אמריקה והדמוקרטיה שלנו משום שהיא צורת הממשל הפלורליסטית והחסונה ביותר בהיסטוריה של העולם. על הסכנה שב"שקר הגדול" על זיוף הבחירות או הפיכת ההסתערות על הקפיטול ב-6 בינואר לאגדה נתריע בלי סייג, שאין הם אלא מעשה בוגדני של טרור מבית. נפעל כגוף הסברה ללא התנצלויות בעד הציונות, שעליה, אחרי אלפי שנות סבל ואכזריות מידי אוכלוסיות רובניות באירופה ובמזרח התיכון, אין היהודים צריכים להתנצל. ואין לנו כוונה להפסיק להוקיע את הביטויים האנטישמיים המרושעים או את הנטאי המכוער המניע את אותם רבים המנסים לקעקע את הלגיטימיות של המדינה היהודית היחידה בעולם.

לסיכום, נגיב לגל השנאה הגואה בהגברת מה שעובד, תוך שאנו נדרשים למגרעותינו כדי שנוכל להיות אפילו יותר אפקטיביים. בעזרת התמקדות מתמדת בתרבות ובכמה יוזמות אסטרטגיות חדשות, בטוחני שנשתפר. בסופו של דבר, שיפור התהליכים שלנו וחשיפת עמדותינו לפולמוס חריף ולחקירה קפדנית לא יחלישו את ארגוננו. הם יחזקו אותנו, יחשלו אותנו, ויכינו אותנו טוב יותר לאתגרים של תקופה מורכבת זו.