פורסם בכללי.

נתונים חדשים של הליגה נגד השמצה: אנשי ימין קיצוני אחראים לרוב מכריע של מקרי הרצח על רקע קיצוניות בארה"ב 

  • פברואר 16, 2022

תומכי עליונות הגזע הלבן  היו אחראים ב-2021 למספר הגבוה ביותר של מקרי רצח בהשוואה לקיצונים אחרים 

ניו יורק, 14 בפברואר 2022…אנשי ימין קיצוני היו קשורים ללפחות 26 מקרי רצח על רקע קיצוניות בארה"ב ב-2021 והיו אחראים ל-75 אחוזים מכלל הרציחות על רקע קיצוניות בעשור האחרון בארה"ב, זאת לפי נתונים חדשים של הליגה נגד השמצה (ADL).

ניתוח נתונים שנתי של המרכז לחקר הקיצוניות בליגה נגד השמצה, בנוגע למקרי רצח על רקע קיצוניות, מלמד כי קיצונים מבית היו אחראים לרצח של לפחות 29 איש בארה"ב, ב-19 תקריות שונות. נתון זה מהווה עלייה לעומת 23 מקרים של רצח על רקע קיצוניות שתועדו ב-2020, אך הוא נמוך משמעותית ממספר מקרי הרצח שאירעו בכל אחת מחמש השנים הקודמות. הגורם העיקרי לכך, הוא שבשנה החולפת לא אירעו מקרי ירי המוניים שגרמו לנפגעים רבים בנפש. מקרים מסוג זה, מהווים לרוב את המרכיב העיקרי כאשר סך מקרי הרצח גבוה.

תומכי עליונות הגזע הלבן אחראים ב-2021 ליותר מקרי רצח מכל סוג קיצוניות אחר, כאשר למעלה ממחצית מקרי הרצח מיוחסים לתומכי התנועה. שני מקרי רצח בוצעו ע"י לאומנים שחורים ואחד ע"י מוסלמי קיצוני  (מקרה ראשון מסוג זה שאירע מאז 2018).

"נתונים אלו מדגישים עובדה שאינה נתונה עוד במחלוקת: אנשי ימין קיצוני מהווים את האיום הגדול ביותר בכל האמור בטרור פנימי בארה"ב", אמר המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה ג'ונתן גרינבלט. "עם זאת, עלינו לזכור שנתונים אלו מהווים שבריר בלבד מתוך תמונה כוללת של אלימות ופעילות אחרת מצד גורמים קיצוניים. בכל שנה, קיצונים בארה"ב מעורבים במעשים ומזימות טרוריסטיות, בעימותים חמושים, חילופי ירי עם המשטרה, פשעי שנאה, מעשי הונאה ורמאות, איומים והטרדות ובמגוון רחב של מעשים פליליים אחרים."

רצח וקיצוניות ב-2021: סיכום ממצאים עיקריים 

  • קיצונים מבית רצחו לפחות 29 איש בארה"ב ב-2021, גידול לעומת 23 הרציחות שתועדו ב-2020, אך ירידה ניכרת לעומת מקרי הרצח שאירעו בכל אחת מן השנים 2015-2019 (שבהן מספר מקרי הרצח עמד על 45 עד 78).
  • אנשי עליונות הגזע הלבן ביצעו ב-2021 יותר מעשי רצח מכל אנשים תומכי כל סוג קיצוניות אחר. ניתן לייחס כמעט מחצית ממקרי הרצח בשנה החולפת (13) לאנשי עליונות הגזע הלבן.
    • חמישה מתוך מקרי הרצח בוצעו ע"י אנשים שקיימו קשר עם כנופיות כלא התומכות בעליונות לבנה.
  • 83% מתוך מקרי הרצח על רקע קיצוניות כללו שימוש בנשק. במהלך העשור החולף, אירועי ירי היוו למעלה מ-75% ממקרי המוות בידי קיצונים.
  • מתוך 443 הקורבנות שנרצחו ע"י קיצונים במהלך העשור החולף, 333 (שהם 75%) נרצחו ע"י אנשי ימין קיצוני.
  • מתוך 333 הרציחות הקשורות באנשי ימין קיצוני בעשור החולף, לפחות 73% בוצעו ע"י אנשי עליונות הגזע הלבן.
  • נראה ש-14 מתוך מקרי הרצח על רקע קיצוניות בוצעו, כולם או חלקם, כרציחות על רקע אידיאולוגי, בעוד ש-15 בוצעו מתוך מניע לא אידיאולוגי כזה או אחר, או שהמניע אינו ידוע.
  • במהלך העשור החולף, מספר מקרי הרצח על רקע אידיאולוגי ושאינו אידיאולוגי (וללא מניע ידוע) ע"י קיצונים היה קרוב לשווה (231 לעומת 212), כאשר המבצעים במרבית מקרי הרצח שאינם אידיאולוגיים היו אנשי ימין קיצוני, בדגש על אנשי עליונות לבנה.
  •  מסע הרצח של לינדון מקלאוד בדנבר הוסיף חמישה מקרי מוות לחיים שכבר ניטלו קודם ע"י מי שתומכים בגרסה אלימה ורעילה של גבריות. במהלך העשור החולף אנשים הקשורים ב"מנוספרה", מרביתם אינסלים, רצחו 16 בני אדם בארה"ב, במה שנראה כהתפתחות מדאיגה.

המלצות בתחום המדיניות 

  • תוכנית Protect של הליגה נגד השמצה, שהושקה לאחר ניסיון ההפיכה בגבעת הקפיטול ב-6 לינואר, כוללת גישה שמתכללת את כלל גופי הממשלה והחברה לצורך ההתמודדות עם טרור פנימי, לרבות המעשים הנדרשים מצד רשויות פדרליות, מדינתיות ומקומיות וכן את תעשיית הטק.
  • על אישי ציבור וגורמי אכיפת חוק להשמיע את קולם נגד כל ביטוי של שנאה וקיצוניות. במשך זמן ממושך מדי, מי שאחראים על עיצוב המדיניות התמקדו באופן לא פרופורציונלי באיום הקיצוניות האסלאמית – מה שגרע מן הנכונות לטפל בנושאי ביטחון רבים שהם משמעותיים באותה המידה.
  • על כל מדינה לחוקק חוקים מקיפים וכוללניים בנושאי פשעי שנאה. תגובות יעילות לאלימות על רקע שנאה מצד אנשי ציבור ורשויות אכיפת חוק עשויות לשחק תפקיד מרכזי בהרתעה ובמניעה של פשעים אלה.
  • על המחוקקים ברמת המדינה והקונגרס להסמיך ולהקצות מענקים למחקר ושירותים, לצורך קידום הבנה טובה יותר של המניעים לשנאה וקיצוניות. בנוסף עליהם לממן תוכניות מבוססות עובדות שיאבקו בתופעות הללו.
  •  מתוך הכרה במגבלות התגובות החוקיות לפשעי שנאה, על הקונגרס ומחלקת החינוך להגדיל את המימון הפדרלי לקידום אווירה בית ספרית מקבלת, לחינוך נגד אפליה ולמניעה של פשעי שנאה.