פורסם בכללי.

הליגה נגד השמצה מודאגת משיטפון של הערות נאציות בתגובה לזכיית גרמניה במשחק מול ברזיל במונדיאל

  • אוגוסט 6, 2017
(פורסם ב 9 ביולי 2014)

הליגה נגד השמצה גינתה את מבול התגובות וההתייחסויות לנאצים ולשואה, ששטף היום את הרשתות החברתיות בעקבות זכייתה של גרמניה מול ברזיל בתוצאה 7:1 בחצי גמר המונדיאל. הליגה ציינה כי הדברים הם "פוגעניים כלפי נבחרת גרמניה ומזלזלים בניצולי השואה והקורבנות".

לפי דיווחי החדשות, במהלך ה-7 ביולי, 14,000 ציוצים כללו את המילה "נאצי" או "נאצים". ביום המשחק הנתון נסק ומדובר היה כבר בפי ארבעה – למעלה מ- 95 התייחסויות שכללו את המילה "נאצי". חבר פרלמנט מלזי, צייץ לאחר המשחק: "כל הכבוד, בראבו, יחי היטלר". הציוצים הופיעו בשפות זרות רבות ובאתרים שונים ברחבי האינטרנט ובמדיה החברתית.

"ההתייחסויות לנאצים במדיה החברתית בעקבות הניצחון בחצי הגמר הן פוגעניות כלפי נבחרת גרמניה ומזלזלותגם כן בניצולי השואה ובקורבנות" אמר אברהם ח.פוקסמן, מנכ"ל הליגה נגד השמצה ובעצמו ניצול שואה. "הציוצים הבלתי אחראים הללו יוצרים זהות שגויה בין גרמניה העכשווית והדמוקרטית ובין האירועים המזעזעים שהם חלק מעברה של המדינה. הממשלה הגרמנית הנוכחית והגרמנים ככלל מגנים ודוחים את אירועי העבר. גרמניה פעלה רבות כדי לכפר על עברה והתופעה שאנו עדים לה בימים אלה היא פוגענית ביותר".

מר פוקסמן הוסיף כי "זוהי עמדתנו מזה זמן רב כי אין מקום להפוך את הכדורגל המקצועי והעולמי לבמה לגזענות ולאנטישמיות. אין גם הצדקה לכך שהמשחק יהפוך תירוץ להשמעת אמירות לא הולמות והתייחסויות חסרות רגישות כמו שימוש במילה נאצים. מדובר בפגיעה בזכרם של ששה מיליון יהודים ומיליונים אחרים שהושמדו בשואה, כמו גם בכתם מוסרי מבחינת ערכי הספורט והתחרות. ההתייחסויות לנאצים ולשואה חייבות להיפסק".

ציוצים ופוסטים אחרים ברשתות החברתיות ביחס לנבחרת גרמניה התייחסו לאושוויץ או לגרמניה כמי ש-"הסתערה אל תוך מדינה אחרת". חלק מן הפרסומים כללו הכחשת שואה, אחרים עשו שימוש במשחקי מילים סביב המילה "נאצי", כגון :

"Brazil did NAZI [i.e – not seethis coming"

במסגרת סקר הליגה נגד השמצה ביחס לעמדות אנטישמיות, שנערך ב-100 מדינות שונות, נמצא כי קיימים פערים גדולים בידע אודות השואה בין מדינות שונות. הסקר מצא כי 54 אחוזים מן הנסקרים ברחבי העולם השיבו בחיוב כאשר נשאלו האם אי פעם שמעו על השואה באירופה במהלך מלחמת העולם השנייה. 34 אחוזים מן הנסקרים ציינו כי אינם יודעים דבר על השואה ו-10 אחוזים השיבו "לא יודע".

"מדובר בעניין של רגישות" אמר מר פוקסמן בתגובה לציוצים הנאציים. "מי שמצייצים או מפרסמים במדיה חברתית אמירות שכוללות התייחסות להיטלר או לשואה, מוכיחים כי הם יודעים משהו על ההיסטוריה, אך הם מפגינים אטימות בנוגע למשמעות הדברים מבחינת העם היהודי ומבחינתה של גרמניה. ברור לחלוטין שעלינו לשאוף לחינוך ביחס לאירועים ההיסטוריים, אך אין בכך די – חשוב להסביר ולפתח רגישות והבנה כי ההתייחסויות החוזרות ונשנות להיטלר ולשואה הן פוגעניות וחסרות כל רגישות".

(פורסם ב 9.7.14)