פורסם בכללי.

הליגה נגד השמצה מודאגת מהתגברות האווירה העוינת כלפי יהודים בטורקיה

  • אוגוסט 7, 2017

 הליגה נגד השמצה הביעה היום דאגה רבה מהתגברות גילויי העוינות כלפי ישראל בטורקיה. עם החרפת הסכסוך בין ישראל והחמאס, הדברים מגיעים גם לפתחה של הקהילה היהודית במדינה. הליגה נגד השמצה קראה לראש הממשלה, רג'פ טייפ ארדואן, לדחות את האפשרות שיהודים יהפכו ליעד למתקפות ולהצהיר בפומבי כי הקהילה היהודית זכאית להגנה ותמיכה מלאה מצד המדינה.

מנהיגי טורקיה, לרבות ראש הממשלה רג'פ טייפ ארודאן, ביקרו בחריפות את מדינת ישראל ומנהיגיה בימים האחרונים ולא נמנעו מהשוואות להיטלר. כמה הפגנות אנטי ישראליות במדינה גלשו לאלימות. ביום חמישי בלילה, מפגינים שנופפו בדגלים ושלטים פרו-פלסטיניים באנקרה ובאיסטנבול השליכו אבנים, צעקו סיסמאות אנטישמיות וקראו קריאות נגד ישראל סמוך לנציגויות הדיפלומטיות של ישראל. על פי הדיווחים מאות מפגינים תקפו את משרדי הקונסוליה הישראלית באיסטנבול.

מאמרים שפורסמו לאחרונה בתקשורת הטורקית האשימו את יהודי טורקיה במצב בעזה.

"אנו מודאגים מן העוינות הגואה כלפי ישראל בטורקיה, המופנית יותר ויותר כלפי הקהילה היהודית" אמר אברהם ח.פוקסמן, מנכ"ל הליגה נגד השמצה. "הפיכת יהודי טורקיה ליעד למתקפה בשל המדיניות והפעולות של ממשלת ישראל מהווה אנטישמיות".

הליגה נגד השמצה ציינה כי ראש הממשלה ארדואן יצא בעבר בהצהרות תמיכה רשמיות בקהילה היהודית בטורקיה. "עליו לעשות זאת פעם נוספת לפני שהמצב יחמיר", אמר מר פוקסמן. "זוהי השעה מבחינתו של ראש הממשלה להשמיע את קולו פעם נוספת ולדחות את אלו שהופכים את יהודי טורקיה למטרה. עליו לאשר לקהילה בטורקיה, שהופכת לפגיעה יותר ויותר, שהיא זכאית להגנה ותמיכה מלאה מצד המדינה".

הקהילה היהודית בטורקיה מונה כ-17 אלף איש והיא מהווה חלק בלתי נפרד מן המרקם החברתי הטורקי למעלה מ- 500 שנה.

ביום רביעי האחרון פורסם ביומון הפרו-ממשלתי הטורקי "יני אקיט" מכתב פתוח מאת פארוק קוזה לרב הראשי בטורקיה ובו הוא קורא לקהילה היהודית להתנצל על פעולותיה של ישראל בעזה.

"הגעתם הנה לאחר שגורשתם מספרד" כתב קוזה בעיתון, המזוהה עם ארדואן. "חייתם בקרבנו בנוחות במשך 500 שנה והפכתם לעשירים על חשבוננו. האם זו הכרת התודה שלכם – הרג מוסלמים? ארודאן, עליך לדרוש ממנהיג הקהילה להתנצל!".

מאמר מערכת באותו העיתון הדגיש את הקורבנות בעזה והציע שיהודי טורקיה יגנו את מעשיה של ישראל. "בשעה שכל זה קורה, עיתון הקהילה היהודית בטורקיה, 'שלום', מתייחס לרצח הילדים בעזה כאל 'טיפול בטרוריסטים' ".

סקר ה-100 העולמי של הליגה נגד השמצה מצא כי 69 אחוזים מן הנסקרים בטורקיה הביעו הסכמה כשנתבקשו להתייחס לסדרה של סטריאוטיפים אנטישמיים קלאסיים ביחס ליהודים.

(פורסם ב 19.7.14)