פורסם בכללי.

הפגנות אנטי ישראליות ברחבי ארה"ב ואירופה כוללות קריאות לאלימות, השוואות לנאצים וגילויי אנטישמיות

  • אוגוסט 7, 2017

מאז החלה ישראל במבצע 'צוק איתן' לעצירת מטחי הטילים של החמאס מעזה לפני תשעה ימים, נערכו כ-51 הפגנות אנטי ישראליות בערים גדולות בארה"ב וכ-50 נוספות עתידות להתקיים בשבועיים הבאים.

רבות מן ההפגנות כללו קריאות לאלימות, השוואות לנאצים, טענות שישראל רוצחת ילדים ללא הבחנה ומדי פעם גם גילויי אנטישמיות. כך לפי הליגה נגד השמצה העוקבת אחר פעילות אנטי ישראלית בארה"ב ומחוצה לה.

רמות הקיצוניות והשנאה שבאו לידי ביטוי בהפגנות הללו התגברו במהירות שלא נראתה כמוה בעבר, כולל בקרבות קודמים בין ישראל וארגון הטרור הפלסטיני חמאס בשנים 2008 ו-2012. ההפגנות ברחבי ארה"ב לא התקרבו במידת חומרתן להפגנות המאיימות והאלימות שהתקיימו בפריס ובכמה בירות אירופיות אחרות בימים האחרונים. עם זאת, ברבות מהן נשמע מסר אנטי ישראלי דומה וצורם, שלא אחת הפך לגילויי שנאה מכוערים ליהודים ותמיכה בטרור נגד ישראל.

"ההשוואות בין ישראל לנאצים בהפגנות הללו צוברות תאוצה" אמר אברהם ח.פוקסמן, מנכ"ל הליגה נגד השמצה. "ברור לנו שהמסרים נעשים מכוערים במיוחד כאשר מפגינים נגד ישראל מעקמים ומעוותים את האירוע הטראומתי ביותר בהיסטוריה נגד העם היהודי, רצח של ששה מיליון יהודים – והופכים אותו לסיסמא בהפגנה נגד מדינת ישראל, מדינת הלאום היחידה של העם היהודי. זה מכוער, בוטה ולעתים קרובות מעורבת בזה אנטישמיות".

בהפגנות אנטי ישראליות שנערכו בשבוע האחרון ברחבי אירופה דווח על ביטויים אנטישמיים מובהקים וכן על מספר אירועים אלימים שכוונו ליהודים. קריאות כגון "אתם היהודים חיות" (פרנקפורט, גרמניה), הצטרפו לקריאות "מוות ליהודים" (פריס) ולסלוגנים "חמאס, חמאס, יהודים לגאז" (גנזלקירכן, גרמניה). בהאג, דגלי ישראל והרייך השלישי הוצמדו זה לזה על פלקטים שנישאו בהפגנות. בצרפת, שתי קבוצות ובהן עשרות מפגינים התפצלו מזרם המפגינים על מנת לתקוף באלימות שני בתי כנסת.

בלוס אנג'לס, ביום א' האחרון, ארבעה מפגינים פרו-פלסטינים תקפו קבוצה של מפגינים פרו-ישראלים בהפגנה שנערכה מחוץ לבניין הפדרלי באזור וילשייר. לא דווח על פגיעות משמעותיות בגוף.

אחד ההסברים האפשריים למהירות שבה ההפגנות הפכו למפגני שנאה נגד ישראל הוא ההתפוצצות הוויראלית של ההאשטאגים המזכירות את היטלר שקודמו בטוויטר ובמדיה החברתית כתגובה למבצע "צוק איתן". בין ההאשטאגים המטרידים ביותר שקודמו בטוויטר בתגובה לפעולה הצבאית הישראלית לירי החמאס מעזה, יש לציין את #HitlerWasRight וכן את #HitlerDidNothingWrong.

הליגה נגד השמצה אספה סדרה של תמונות ודוגמאות לסוגים חמורים של התבטאויות מסיתות שנשמעו בהפגנות אנטי-ישראליות ברחבי ארה"ב ופרסמה אותן כ-ווידאו ביוטיוב ו-סדרת בלוגים באתר האינטרנט שלה.

הערה: הליגה נגד השמצה ממשיכה לעקוב אחר הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי ארה"ב ותפרסם עדכונים מעת לעת במסגרת בלוג רשמי.

(פורסם ב 17.7.14)