פורסם בכללי.

עידן חדש של מתן יחס שווה לישראל בספורט?

  • דצמבר 26, 2018

23 בדצמבר 2018…

ישנן מדינות במזרח התיכון המשתמשות בתחרויות ספורט ובתחרויות בינלאומיות אחרות כחלק ממאמציהן הבלתי נלאים כדי לגרום לדה-לגיטימציה ולבידודה של ישראל ולמנוע קשרים עם ישראלים. במסגרת זו, המדינה המארחת מונעת את כניסתם של ספורטאים ישראלים, מסרבת לאפשר להם להתחרות תחת דגל ישראל, להשמיע את ההמנון הלאומי בטקס הענקת המדליות, ללחוץ ידיים או אפילו להתחרות נגדם.

בין הדוגמאות הבולטות מהשנים האחרונות ניתן למנות את סעודיה שלא העניקה אשרות כניסה למספר שחקני שחמט ישראלים שהיו אמורים להשתתף בתחרות שחמט בזק שנערכה בממלכה בדצמבר 2017. מספר חודשים לאחר מכן, באוקטובר 2017, איחוד האמירויות הערביות סירב לאפשר לג'ודוקות ישראלים להתחרות בטורניר גרנד סלאם אבו דאבי תחת דגל ישראל או להשמיע את ההמנון הלאומי. ספורטאי מאיחוד האמירויות גרם מבוכה למתחרה הישראלי שניסה ללחוץ את ידו לאחר קרב. בנובמבר 2017, מתאבק איראני קיבל הוראה ממאמניו להפסיד בקרב שבו היה אמור לנצח  כדי שלא יתמודד מול ספורטאי ישראלי בקרב הבא.

לא זו בלבד שהדרה ויחס לא הוגן כלפי ספורטאים ישראלים סותרים את עקרונות הרוח הספורטיבית, זוהי גם הפרה של התנאים שקבעו רוב איגודי הספורט הבינלאומיים, הדורשים מהמארחים לאפשר את השתתפותם של כל הספורטאים העומדים בקריטריונים, ללא קשר למוצאם האתני או הלאום שלהם.

לאחרונה אירעו מספר ההתפתחויות המאותתות כי ייתכן שיחס זה, שנמשך שנים, משתנה. בחודשים האחרונים, איגוד השחמט העולמי, פיד"ה, החליט להעניש את סעודיה ושלל ממנה את הזכות לארח בפעם השנייה ברציפות את אליפות העולם בשח-מהיר ובזק, בנימוק כי הממלכה אינה מסוגלת "להבטיח כניסתם של נציגים מכל האיגודים הארציים שיש להם זכות להשתתף באירוע". בנוסף, ביולי 2018, איגוד הג'ודו העולמי שלל מאבו דאבי ומתוניסיה את הזכות לערוך את טורניר גרנד סלאם וטורניר גרנד פרי, בהתאמה, בשל "מקרים בעבר של שלילת השתתפות בתנאים שווים של כל האיגודים החברים באיגוד הג'ודו העולמי", כולל סמלי המדינה.

זאת ועוד, מספר מדינות ערביות התירו לאחרונה, למרות לחץ חיצוני שהופעל עליהן, את השתתפותם של ספורטאים ישראלים בתחרות והצגת סמלי הלאום שלהם. באוקטובר השנה, היינו עדים למראה בלתי נשכח של השמעת המנון "התקווה" באבו דאבי, כאשר הג'ודוקא הישראלי, שגיא מוקי, זכה במדליית זהב. למחרת "התקווה" נוגנה שוב, כאשר הג'ודוקא פיטר פלצ'יק זכה במדליית זהב נוספת. המעמד התרחש בנוכחות שרת התרבות והספורט, מירי רגב, שהוזמנה להצטרף לנבחרת והתקבלה כאורחת כבוד על ידי גורם רשמי של האמירויות. זה קרה שנה בלבד לאחר שזוכי המדליות הישראלים באותה תחרות התחרו תחת הדגל וההמנון של איגוד הג'ודו העולמי. בנובמבר 2017, מרוקו התירה לג'ודוקא האולימפי, אורי ששון, להתחרות כשהוא לובש סממנים ישראלים, לאחר התערבות מצד נשיא איגוד הג'ודו העולמי, מריוס ויזר.

זה זמן רב שהליגה נגד השמצה יוצאת נגד היחס הלא הוגן כלפי ספורטאים ישראלים ומקדמת בברכה התפתחויות אלו, ובכלל זה מכתבים שנשלחו לאחרונה לאיגוד השחמט העולמי ולאיגוד הג'ודו העולמי, ומספר הצהרות פומביות.

ספורט היה מאז ומתמיד תחום מקדם שוויון, המאפשר לשחקנים מכל רקע ליצור קשרים, להתחבר, וכן, גם להתחרות. נראה כי איגודי הספורט הבינלאומיים מוכנים יותר ויותר להפעיל לחץ ואף להעניש מדינות המכניסות פוליטיקה לספורט או לתחרויות בינלאומיות אחרות ומונעות את השתתפותה של ישראל או משחירות את שמה. התקווה היא כי ההתפתחויות האחרונות יקבעו תקדימים ויאפשרו למתחרים ישראלים להתחרות באירועים המתקיימים במדינות עוינות זה שנים רבות, ישברו את הטאבו ויאפשרו נורמליזציה ויצירת קשרים בין אנשים.