פורסם בכללי.

קריקטורות אנטישמיות: סימן ההיכר של העיתונים הקטאריים

  • דצמבר 30, 2018

הליגה נגד השמצה עוקבת מזה עשרות שנים אחר קריקטורות אנטישמיות המופיעות במוספי דעה בעיתונים במזרח התיכון. מקור קבוע לקריקטורות אלו, המייחסות באופן בוטה תכונות שטניות ליהודים, הוא התקשורת הקטארית, ובעיקר הקריקטוריסטית אומייה ג'וחא.

תיאורים בעייתיים ביותר אלו שהפכו נפוצים הובילו את הליגה נגד השמצה לפנות לשגריר קטאר בארצות הברית, הוד מעלתו משעל בן חמד אלת'אני, בדרישה לנקוט פעולה.

על בסיס המעקב השיטתי וארוך השנים שלה על התקשורת הקטארית והאזורית, הליגה נגד השמצה הציגה דוגמאות לקריקטורות שפורסמו במשך מספר שנים, החוצות את הגבול של ביקורת לגיטימית על ישראל או מדיניותה והינן אנטישמיות גלויה. קריקטורות אלו עושות שימוש בנושאים אנטישמיים מהסוג הגרוע ביותר ומפיחות בהם חיים, כולל תיאוריות קונספירציה של יהודים השולטים בעולם, עלילות דם, הקשר בין ציונות לנאציזם, הצגת ישראל והיהודים כבעלי תכונות שטניות ובלתי אנושיות, השימוש בדמותו של שיילוק של ויליאם שייקספיר ובדמות סטראוטיפית של יהודי מימי הביניים.

לדוגמה, הקריקטורות מתארות את הנשיא טראמפ וקודמו הנשיא אובמה כבובות על חוט בידי ישראל, והכוכבים שעל הדגל האמריקאי הוחלפו במגן דוד. מוצגות בהן  דמויות יהודים מימי הביניים השותות ומתענגות על גביעים עם דם פלסטיני ועל בשרו של מסגד אל אקצה, המתואר כסטייק. בקריקטורות מעין אלו נפוץ מאוד גם לראות את ישראל והיהודים מוצגים כבעלי תכונות שטניות ובלתי אנושיות, הבאות לידי ביטוי בתיאורם כתמנון, נחש, חזיר וזאב. בקריקטורה אחת מוצג צלב קרס ענק שחרוט עליו מגן דוד והוא נראה מוחץ דמויות ערביות.

לממשלת קטאר אחריות מוסרית לפעול נגד הפצתם של ביטויי אנטישמיות אלו, אך יש לכך היבט נוסף. למעשה, אי התערבותה של קטאר חמורה אף יותר בשל העובדה שקריקטורות אלו מפרות את חוק העיתונות של האמירות, כפי שמציינת הליגה נגד השמצה במכתבה.

חוק יסוד העיתונות של קטאר משנת 1979 אוסר – וקובע עונש של סגירה, קנסות או מאסר – על פרסום של "לעג או בוז כלשהו כלפי דתות כלשהן או תורתן, לרבות מטעמי קנאות, גזענות או מגמות דתיות", או כל תוכן הגורם נזק למוניטין של אדם באמצעות "השמצה".

מכתבה של הליגה נגד השמצה מדגיש את התוצאות בפועל שעלולות להיות להשמצה מעין זו, והוא דוחק בממשלת קטאר להתייצב נגד שנאה ולאכוף את חוקיה, במקום להעלים עין מהם. אנו ממתינים לתשובתו של השגריר ולפעולתה של האמירות.

להלן דוגמאות לקריקטורות אלו:

(הכיתוב על השלט: "הזכויות של העם הפלסטיני") פורסם ב-28 במרץ 2015

(הכיתוב למעלה: "יום הנכבה", הכיתוב על התפוח: "העולם הערבי") פורסם ב-5 ביוני 2017

(הכיתוב על האדם: "ירושלים", הכיתוב שהאדם צועק: "עזרו לי אחי המוסלמים") פורסם ב-22 ביולי 2015

פורסם ב21 בדצמבר 2017

פורסם ב-24 במאי 2018

(הכיתוב על היד בצד שמאל: "טראמפ", הכיתוב על היד בצד ימין: "מדינת המצור" (כנגד קאטר) הכיתוב על היונה: "הנושא הפלסטיני")/ פורסם ב-26 במאי 2018

(הכיתוב מימין: "אישה סעודית נוהגת בעוד שמדינות המצור מובלות – מתייחסת למשבל הדיפלוטמטי בין קארט ומספר מדינות ערביות] המדינת המצור (קאטר) מונעים". הלוגו על ידית ההילוכים מסמל את ערב הסעודית). פורסם ב-25 ביוני 2018

 

(הכיתוב למעלה: "טראמפ הוא בובה בידיה של ישראל") פורסם ב-16 באוגוסט 2018

(הטקסט על השלט הלבן: "ברוח ובדם נפדה אותך ירושלים") פורסם ב-21 באוגוסט 2018

(הטקסט שלמעלה: "חגיגות 36 שנה לרצח בסברה ושתילה",  הטקסט על הגביעים: "טבח" ו"העם הפלסטיני") פורסם ב-28 בספטמבר 2018

 

(הכיתוב על הבורג: "ישראל", הכיתוב למטה: "הבית הערבי", הטקסט על המשפך: "הדם של העם הפלסטיני") פורסם ב-11 בדצמבר 2018