פורסם בכללי.

נשיא טורקיה השווה את ישראל לגרמניה הנאצית בהתבטאויות בנושא עזה שהשמיע לאחרונה

  • יוני 6, 2018

31 במאי 2018…

על רקע ההפגנות שהתקיימו מוקדם יותר החודש לאורך הגבול עם עזה וזכו לתשומת לב עולמית, נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הפנה את להבות ההסתה נגד ישראל והיהודים בנאומים שהשוו את ישראל לגרמניה הנאצית. דבריו נוספו לשורה ארוכה של התבטאויות וביקורת קשה נגד ישראל תוך שימוש בביטוי הסתה והצהרות אנטישמיות שמטרתן לתקוף את ישראל ולעודד פעולה טורקית ומוסלמית נגדה.

ימים ספורים לאחר העימותים בעזה ב-14 במאי לאחר חנוכת השגרירות האמריקאית בירושלים, שבהם נהרגו 60 מפגינים פלסטינים (רובם זוהו כחברי חמאס), נאם ארדואן בפסגת הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי והשווה את ישראל לגרמניה הנאצית, באומרו כי "אין הבדל בין הזוועות שעבר העם היהודי לפני 75 שנה לבין האכזריות שממנה סובלים אחינו בעזה". הוא חזר על ההשוואה לנאצים מאוחר יותר בנאומו, ואמר כי ההנהגה של העם "שסבל עינויים מסוגים שונים במחנות הריכוז במלחמת העולם השנייה תוקפת את הפלסטינים בשיטות הזהות לשיטותיהם של הנאצים". כמו כן, הוסיף: "אומר זאת בצורה גלויה ובאופן ברור, מה שישראל עושה הוא גזל, אכזריות וטרור בחסות המדינה".

באותו יום הוא נאם בפני קהל של עשרות אלפים באיסטנבול ועודד אותם להפגין נגד ישראל. הוא שוב התייחס לשואה ואמר: "אנו מאמינים כי האנשים שהיו קורבנות השואה לא יסכימו לפשע נגד האנושות שמבצעת מדינתם.

לאחר ההצהרות באו צעדים קונקרטיים של החזרת שגרירי טורקיה מישראל ומארצות הברית להתייעצויות, אזהרה כי הקשרים הכלכליים עם ישראל יישקלו מחדש וקריאה למדינות המוסלמיות להטיל עיצומים נגד מדינות שילכו בעקבות ארצות הברית ויעבירו את שגרירויותיהן לירושלים.

לארדואן היסטוריה ארוכה של התבטאויות אנטישמיות כאשר מדובר בישראל. לפני מספר חודשים, לאחר שהנשיא טראמפ הכיר לראשונה בירושלים כבירת ישראל ב-6 בדצמבר, ארדואן האשים כי הכרה זו היא תוצאה של "המנטליות הציונית" של הנשיא האמריקאי.

במהלך העימות הצבאי בין ישראל לחמאס בקיץ 2014 במבצע "צוק איתן" הוא אמר כי "ישראל שואפת, בדיוק כמו היטלר, להקים גזע טהור". הוא המשיך ואמר כי "הם הורגים נשים כדי שהן לא יילדו ילדים פלסטינים, הם הורגים תינוקות כדי שהם לא יגדלו, והם הורגים גברים כדי שהם לא יוכלו להגן על ארצם… הם יטבעו בדם ששפכו".  כמה שבועות לפני כן, ביולי 2014, ערך ארדואן השוואות דומות לנאצים כאשר הצהיר כי (לישראלים) אין מצפון, אין כבוד, אין גאווה. אלו שמגנים את היטלר השכם והערב עלו על היטלר בברבריות שלהם".

בפברואר 2013, ראש הממשלה דאז ארדואן השווה את הציונות לאנטישמיות וכינה אותן פשעים נגד האנושות. בנאומו בועידות האו"ם בוינה אמר ארדואן כי "בדומה לציונות, לאנטישמיות ולפאשיזם, אי אפשר שלא להתייחס לאסלאמופוביה כאל פשע נגד האנושות".

הצהרות אלו משקפות לא רק את מאמציו הנמשכים של ארדואן לתפוס מעמד של מנהיג משמעותי בעולם המוסלמי, אלא הן גם מופנות לפוליטיקה הפנימית – הבחירות הכלליות בטורקיה הצפויות להיערך ב-24 ביוני.