פורסם בכללי.

קריקטורות אנטישמיות בתקשורת במזה"ת על רקע המתיחות בעזה ובירושלים

  • מאי 27, 2018

המתיחות בין ישראל לפלסטינים רשמה נקודת שיא נוספת עם פתיחת שגרירות ארה"ב בירושלים ב- 14 במאי, בד בבד עם הפגנות בגבול ישראל-עזה אשר הותירו לפחות 60 פלסטינים הרוגים ופצועים רבים. הפגנות אלה החלו ב- 30 במארס ואורגנו בעיקר על-ידי חמאס תחת הכותרת "צעדת השיבה הגדולה". הן התקיימו מדי שבוע, אך גם ב- 14 במאי, והן כללו פלסטינים שהפגינו בצורה בלתי-אלימה כמו גם כאלה אשר היו חמושים או נשאו מטעני נפץ בכוונה להסתער על גדר הביטחון.

קריקטורות שפורסמו בימים האחרונים מתמקדות במספר נושאים: חלקן כוללות תיאוריות קונספירציה אנטישמיות לפיהן יהודים שולטים בארה"ב ובמדיניות החוץ שלה, למשל על-ידי החלפת הכוכבים בדגל ארה"ב במגני דוד; בעוד אחרות כללו דה-הומניזציה של ישראל על-ידי תיאורה כחיית טרף, למשל כסרטן ענק שעומד לתקוף את מסגד אל-אקצא; את נשיא ארה"ב טראמפ ואת רוה"מ נתניהו כנחשים העומדים אף הם לתקוף את המסגד וכן את ישראל כחזיר עם מגן דוד, נח על כרית שבה כוכבי דגל ארה"ב הוחלפו במגני דוד. קריקטורות אחרות נקטו בדמוניזציה של מהלך העברת שגרירות ארה"ב לירושלים, ובכלל זאת על-ידי תיאור שטן המניף דגל ארה"ב שבו הוחלפו הכוכבים במגן דוד.

קריקטורות אלה עולות קנה אחד עם קריקטורות קודמות בתקשורת הערבית שתיעדה הליגה לאחר הכרזת הנשיא טראמפ בדצמבר 2017, לפיה ארה"ב מכירה בירושלים כבירת ישראל. אף אלה כללו תיאוריות קונספירציה לפיהן יהודים שולטים בארה"ב וכן קריקטורות אנטישמיות אחרות.

להלן דוגמאות לקריקטורות מן הימים האחרונים:

אל-ג'זירה, 16 במאי 2018 (קטאר). נשיא ארה"ב טראמפ ורוה"מ נתניהו מוצגים כנחשים העומדים לתקוף את מסגד אל-אקצא.

 

תסנים, 15 במאי 2018, (איראן). הנשיא טראמפ מחזיק שלט עליו כתוב "השגרירות האמריקנית" ורוכב על נחש המייצג את ישראל. עזה היא זו אשר מונעת מהנחש לבלוע את מסגד אל-אקצא.

 

אל-יום אס-סאבע, 15 במאי, 2018 (מצרים). כוכבי דגל ארה"ב הוחלפו במגני דוד והיא מעניקה לישראל במתנה את מסגד אל-אקצא.

 

אל-חיאת, 15 במאי, 2018 (לונדון).

 

אל-וטן, 15 במאי, 2018 (קטאר). בערבית: "העברת שגרירות ארה"ב לירושלים".

 

אר-ראיה, 17 במאי, 2018 (קטאר). בערבית: "זיכוי ישראל מן הטבח בעזה!!".

אל-אקתסאדייה, 16 במאי, 2018 (ערב הסעודית). בערבית: "עזה".מגן הדוד משמש כמטחנת בשר אשר טוחנת עזתים.

 

אל-ביאן, 18 במאי, 2018 (איחוד האמירויות)בערבית: "השהידים של פלסטין".