פורסם בUncategorized.

זוכרים את ליל הבדולח

  • נובמבר 8, 2020

ליל הבדולח, "ליל הזכוכיות השבורות", מציין גל של פוגרומים אלימים כנגד יהודים ברחבי גרמניה ואוסטריה ב-9 וב-10 בנובמבר, 1938. בליל ה-9 בנובמבר, הגסטפו (המשטרה הנאצית) הודיעה לתחנות המשטרה המקומיות על הפעולות כנגד יהודים ובתי הכנסת שיתרחשו באותם יומיים, והדריכה אותם לא להתערב בנעשה. במשך שני הלילות המון אלים תקף בצורה חופשית את היהודים ברחובות, את בתיהם, את מקומות עבודה, ובתי הכנסת. קרוב ל-100 יהודים נרצחו ורבים אחרים נפגעו קשה. יותר מ-7,000 מבנים בבעלות יהודים, ומאות בתי כנסת נחרבו. בתי עלמין יהודיים ובתי ספר הושחתו ו-30,000 יהודים נעצרו ונשלחו למחנות מעצר.

מי שארגן ופיקד על הפוגרומים בליל הבדולח היו הנאצים שהיו אחראים על התעמולה, ופעלו כמחאה על הירצחו של דיפלומט גרמני בפריס על ידי נער יהודי בן 17 בשם הרשל גרינשפן. הנאצים ראו ברצח מתקפה ישירה על המשטר הנאצי והאירוע נוצל על ידם כדי להצדיק את המאורעות הקשים בליל הבדולח.

ברחבי גרמניה, אוסטריה וחבל הסודטים, ניפץ המון משולהב חלונות ראוה של עסקים בבעלות יהודית ומילא את הרחובות בשברי זכוכיות. ביום שלמחרת, שורד השואה קורד מסרשמידט, שהיה אז נער צעיר, סיפר על מאמציו לרכב על אופניו ברחובות העיר. הוא סיפר כי הזדמן למקום בו שני חיילים נאצים ציוו על בעל חנות מבוגר לרדת על ברכיו ולאסוף את שברי הזכוכיות של חלון הראווה של חנותו. שנים לאחר מכן הוא הרהר "אני בטוח שרבים מאלו שצפו בנעשה לא הסכימו עם מה שהנאצים עשו, אך אי הסכמתם התבטאה רק בשתיקה שהביאה לעוולות הנוראיות".

מדוע ליל הבדולח הינו אירוע היסטורי חשוב?

ליל הבדולח סימל נקודת מפנה במדיניות היטלר של דחיקת רגלם של יהודים והוצאתם מהחברה לקראת תכנית שיטתית של השמדתם. בחודשים ובשנים שלאחר מכן היהודים גורשון מבתיהם, בודדו בגטאות, ולבסוף נשלחו למחנות עבודה והשמדה. עד תבוסתה של גרמניה במאי 1945, כשני שליש מ-9 מיליון יהודי אירופה – כולל 1.5 מיליון ילדים – נספו בשואה.

האם אנטישמיות הסתיימה לאחר השואה?

אנטישמיות אינה נחלת העבר בלבד. השנה האחרונה היתה שנה קשה לקהילות יהודיות ברחבי העולם, כולל עליה מדאיגה בהתקפות אנטישמיות אלימות, וכמובן ביטוי אנטישמיים קשים המופצים בנוגע לנגיף הקורונה שמשקפים שנאת יהודים מסורתית המבוססת על תיאוריות קונספירציה.

  • לקריאה נוספת בנושא אנטישמיות וקורונה: לחצו כאן
  • לחצו לקריאת סקר ה-100 שבחן עמדות אנטישמיות בקרב 102 מדינות וישויות בעולם