פורסם בכללי.

סקר: 68 אחוזים מבני הנוער בישראל מדווחים כי נחשפו לאנטישמיות באינטרנט

  • מאי 22, 2018

ירושלים, 22 במאי, 2018…

סקר חדש בקרב בני נוער ישראליים שנערך על ידי הליגה נגד השמצה בישראל, מלמד על רמת החשיפה של בני הנוער הישראליים למסרים אנטישמיים ולתוכן אנטי ישראלי באינטרנט וברשתות החברתיות.

בסקר, שנערך על ידי חברת גיאוקרטוגרפיה, נמצא כי 68 אחוזים מבני הנוער הישראליים בגילאי 15-18 דיווחו כי נתקלו באנטישמיות ברשת.

כרבע מהנשאלים דיווחו כי נתקלו בתופעות אנטישמיות בטוויטר או בסטטוסים בפייסבוק לפחות פעם בחודש. יותר ממחצית ציינו כי הם נתקלו בשנאה בפייסבוק, הרבה מעבר לחשיפה בכל רשת חברתית אחרת.

הנתונים מצביעים על ירידה בחשיפה לתוכן אנטישמי ואנטי ישראלי באינטרנט. סקר זהה של הליגה נגד השמצה שבוצע בינואר 2016 מצא כי 84 אחוזים מקרב הנוער הישראלי דיווחו על חשיפה לאנטישמיות באינטרנט וברשתות החברתיות.

סקר 2018 אשר בוצע בקרב 500 בני נוער ישראליים, במרץ 2018 מצא כי:

  • קרוב ל-60 אחוזים מבין בני הנוער הישראלים נתקלו באנטישמיות באינטרנט וברשתות החברתיות באופן כללי
  • שבעה אחוזים (7%) מבין בני הנוער ציינו כי האנטישמיות הופנתה הן באופן כללי והן כלפיהם באופן אישי, ואחוז אחד ציינו כי האנטישמיות הופנתה רק כלפיהם באופן אישי.
  • הסקר גילה ירידה בחשיפה לאנטישמיות בחשבונות ברשתות החברתיות: 65 אחוזים מהנסקרים ציינו כי נחשפו לדפים בעלי תוכן אנטישמי, בהשוואה ל-71 אחוזים בסקר משנת 2016 ו-76 אחוזים בסקר משנת 2014.
  • החשיפה של בני הנוער לקריקטורות אנטישמיות, תמונות וסמלים אנטישמיים ברשת נמצאת גם היא בירידה. הסקר מצא כי 71 אחוזים מבני הנוער בסקר הנוכחי נחשפו לתוכן שכזה, בהשוואה ל-75 אחוזים ב-2016 ו-80 אחוזים ב-2014.
  • בני הנוער דיווחו על עליה בחשיפה לסרטוני וידאו ושירים בעלי תוכן אנטישמי: 70 אחוזים דיווחו על חשיפה לתוכן כזה, בהשוואה ל-63 אחוזים שדיווחו על חשיפה לסרטונים ושירים בעלי תוכן אנטישמי ב-2016.

"מדובר בחדשות מעודדות, מאחר ובני הנוער מדווחים על חשיפה פחותה לאנטישמיות בהשוואה לסקרים קודמים", אמרה קרול נוריאל, מנכ"לית הליגה נגד השמצה בישראל. "אנחנו שואבים עידוד במיוחד לראות את הירידה בדיווחים על חשיפה לאנטישמיות בפייסבוק. עם זאת, בני נוער ישראליים רבים עדיין חשופים בצורה משמעותית ביותר לשנאה אנטישמית ברשתות החברתיות. יש בבירור עבודה רבה שחברות המדיה החברתית צריכות עדיין לעשות, על מנת לעקוב, לחסום ולהסיר תוכן אנטישמי".

פייסבוק נותרה הפלטפורמה העיקרית עליה מדווחים בני הנוער כי נחשפו למרבית התוכן האנטישמי. סקר הליגה נגד השמצה מצא כי 58 אחוזים מהנסקרים דיווחו כי נחשפו לתוכן אנטישמי בפייסבוק, נתון המהווה ירידה מזה שדווח בסקר בשנת 2016, אז דיווחו 76 אחוזים על חשיפה לתוכן אנטישמי בפייסבוק.

יוטיוב נמצאת במקום השני, עם 46 אחוזים המדווחים על חשיפה לאנטישמיות באמצעותה.

רק 17 אחוזים מבני הנוער דיווחו כי נחשפו לתוכן אנטישמי באמצעות הווטסאפ.

בני הנוער נשאלו גם לגבי דעותיהם בנוגע לסוגים שונים של דעות והתבטאויות והאם לדעתם מדובר הם מהווים אנטישמיות:

  • 89 אחוזים אמרו כי הם מאמינים שהכחשת זכותה של מדינת ישראל להתקיים היא אנטישמיות
  • 86 אחוזים ציינו כי חרם על מדינת ישראל הוא אנטישמיות
  • 76 אחוזים ציינו כי קונספירציות הנוגעות לכוונת ישראל או הציונות לשלוט בממשלות או במערכות בינלאומיות היא אנטישמיות