פורסם בכללי.

הימין האלטרנטיבי אינו הולך להיעלם

  • יולי 12, 2018

 

5 ביולי 2018…

רבים נדהמו מעלייתה הפתאומית של העליונות הלבנה לאחר ניצחונו המפתיע של דונלד טראמפ בבחירות בשנת 2016, אולם הם לא היו צריכים להיות מופתעים. אמריקה כבר היתה במצב דומה בשלהי שנות התשעים.

גלי קיצוניות נמשכים בדרך כלל חמש שנים לפחות. עלייתה של העליונות לבנה, שהחלה בסביבות 1980בעקבות המיתון ומשבר החקלאות, התפוגגה עד סוף שנות השמונים. העלייה בקיצוניות אנטי ממשלתית שהחלה בשנת 1994 עם תנועת המיליציה נמוגה במידה רבה עד שנת 2000.

כעת בארצות הברית, אנו נמצאים בלב אחד המחזורים הללו. לאחר שנים של נסיגה, תנועת העליונות הלבנה של אמריקה נמצאת בעיצומו של תהליך תחייה מחדש. מספר הולך וגדל של צעירים, רבים מהם משכילים יחסית, נוהרים בשנים האחרונות לאידאולוגיה הגזענית והאנטישמית של תת-תרבות ספציפית של תנועה זו המכונה הימין האלטרנטיבי (אלט-רייט).

הימין האלטרנטיבי הוא פלג של תנועת העליונות הלבנה הכולל רשת רופפת של גזענים ואנטישמים שדוחים את הזרם המרכזי של השמרנות לטובת פוליטיקה הדוגלת בגזענות מרומזת או מפורשת, אנטישמיות ועליונות לבנה.

לפלגים האחרים של תנועת העליונות הלבנה – כגון נאו-נאצים, גלוחי ראש גזענים, חסידי הזהות הנוצרית וכנופיות אסירים תומכי העליונות הלבנה – יש היסטוריה, תת תרבות, דמוגרפיה ודגשים אחרים, אולם באופן כללי הם שותפים לאותה אמונה אידאולוגית מרכזית המניעה את כל זרמיה של תנועת העליונות הלבנה: הגזע הלבן נדון לכליה אלא אם תומכי העליונות הלבנה יפעלו כדי למנוע אותה.

הימין האלטרנטיבי שותף לאמונה זו של העליונות הלבנה, למרות שהתת תרבות הייחודית לו מתאפיינת בעיקר באוכלוסיה צעירה. האנשים המזוהים עם האלט-רייט כיום הם הזרם האגרסיבי והנמרץ ביותר של תנועת העליונות הלבנה כיום, והם הכוח המניע של צמיחתה ופעילותה.

הימין האלטרנטיבי היה עסוק לאחרונה במאבקים פנימיים, הוא סולק מפלטפורמות אינטרנט והיה נתון לתביעות משפטיות שונות. בעקבות זאת פורסמו כתבות שונות שהכריזו על נפילתו הקרובה של האלט רייט.

אולם הוא עדיין עומד על רגליו. למעשה, יש לו עדיין תפקיד משמעותי בעידוד ובהגברת האנטישמיות והשנאה ברחבי ארה"ב והעולם.

הימין האלטרנטיבי ממשיך להציג את היהודים כאחראים לרב תרבותיות, הגירה של לא-לבנים, זכויות להט"בים ושינויים חברתיים אחרים שמכעיסים אותו.

חברי הימין האלטרנטיבי מאמינים בכל לבם בתאוריות הקונספירציה האנטישמיות שהגו קודמיהם בתנועה העליונות הלבנה. רבים משתמשים בביטוי "הגוים יודעים" ומתייחסים לדימוי אנטישמי של יהודים שמנסים לגרום לכך שלא יהודים לא ידעו על תוכניותיהם לשלוט באירועי העולם. הם סבורים שהם נמצאים במלחמה נגד היהודים והלא-לבנים.

ריצ'רד ספנסר, אולי הפנים המוכרות ביותר של הימין האלטרנטיבי, תומך בגלוי באנטישמיות, מזמין אנטישמים לנאום בכינוסי המכון למדיניות לאומית ומסרב לגנות את המשתתפים שקראו "הייל היטלר" והצדיעו במועל יד בכנס המכון שנערך בשנת 2016.

בנאומו במארס באוניברסיטת מדינת מישיגן, ספנסר השתמש בקבוצה נאו-נאצית אנטישמיות קיצונית, ה-Traditionalist Worker Party שפסה מן העולם חלפה, ככוח האבטחה שלו.

אבל ספנסר אינו לבד. הוא פשוט האדם שקולו נשמע ביותר בצבא האנטישמים של הימין האלטרנטיבי.

אנדרו אנגלין, שמנהל את אתר האינטרנט הנאו-נאצי The Daily Stormer המזוהה עם הימין האלטרנטיבי, משתמש על בסיס יומי באנטישמיות כדי להלהיב את תומכיו ולקדם קמפיינים מטרילים. תלויות ועומדות נגדו שלוש תביעות משפטיות לפחות בנוגע לפעולותיו המטרילות. תביעה אחת עוסקת בקמפיין הטרדה שניהל נגד מתווך נדל"ן יהודי בווייטפיש מונטנה, במסגרתו הוא ובני משפחתו – יחד עם הקהילה היהודית המקומית הרחבה יותר – הותקפו ללא רחם באינטרנט והוטרדו על ידי תומכיו של אנגלין.

האנטישמיות של האלט-רייט עלתה לכותרות בקיץ שעבר בעקבות העצרת "לאחד את הימין" שנערכה בשארלוטסוויל, וירג'יניה. האירוע, שבמהלכו נהרגה צעירה שהפגינה נגד הגזענות, גרר פרסום שלילי עצום וביקורת על אנשי העליונות הלבנה, ואף עורר מאבקים פנימיים.

העצרת, שבה הושמעו סיסמאות כגון "יהודים לא יחליפו אותנו", גרמה לאמריקאים רבים, ובמיוחד לקהילה היהודית, להגיע להבנה הלא נעימה והמפחידה עד כמה העליונות הלבנה האמריקאית הפכה לחזקה ורבת עוצמה.

גזענים אלו מניעים את טקטיקות הצמיחה של האלט-רייט, הכוללות קמפייני תעמולה חסרי תקדים של העליונות הלבנה בקמפוסים של מכללות, שרבים מהם עוסקים ביהודים.

בחמשת החודשים הראשונים בלבד של השנה, תיעד המרכז לחקר קיצוניות של הליגה נגד השמצה 142 אירועים שבהם הופצו עלונים של תנועת העליונות הלבנה בקמפוסים של מכללות וקרוב ל-200 אירועי תעמולה במקומות ציבוריים אחרים.

שלטי חוצות בכבישים מהירים הם טקטיקה מועדפת נוספת עם משפטים כגון "היהודים אחראים ל9- בספטמבר", "השואה היא שקר", "ולסלק את היהודים מהאנושות".

קבוצות ימין אלטרנטיבי, כגון Identity Evropa, ‏Patriot Front וה- Daily Stormer Book Clubs שמו להן למטרה מוסדות יהודיים מקליפורניה ועד ג'ורג'יה. בתקרית מטרידה במיוחד, תומכי Daily Stormer Book Club השחיתו שלט חוצות שפרסם מחנה קיץ יהודי בסולט לייק סיטי, יוטה, והחליפו את המילים "מחנה קיץ" ב"מחנה ריכוז".

אולם האלט-רייט אינו היחיד שעוסק בפעילות אנטישמית בוטה. קבוצה נאו-נאצית נוספת שכוחה עולה היא אטומוואפן (Atomwaffen), שחבריה מתיימרים להתכונן למלחמת גזעים כדי להיאבק במה שהם מכנים החלפה תרבותית וגזעית של הגזע הלבן המתבצעת על ידי היהודים. חברי הקבוצה קשורים לעבירות אלימות רבות, לרבות הריגתו של סטודנט מכללה יהודי הומוסקסואל בקליפורניה.

אטומוואפן מקדמת את הרעיון שהחברה והממשל קורסים, וכי הדמוקרטיה והקפיטליזם "סללו את הדרך לאוליגרכים ובנקאים עולמיים יהודיים וגרמו להחלפה תרבותית וגזעית של הגזע הלבן".

עם זאת, הימין האלטרנטיבי שומר על השפעתו הרבה, גם בשל נוכחותו הבולטת ברשתות החברתיות והגעתו למספר רב של אנשים. לדמויות אלט-רייט בולטות יש עשרות אלפי עוקבים, והם מדרבנים לעיתים קרובות את תומכיהם לעסוק בהטרדה ובהטרלה מרושעת של קהילות יהודיות – ובכלל זה כפי שהעלתה בדיקה של המרכז לחקר קיצוניות של הליגה נגד השמצה, עיתונאים יהודים.

יש אמנם כמה דמויות בולטות של הימין האלטרנטיבי שהפופולריות שלהן נמצאת בירידה – ריצ'רד ספנסר, לדוגמה, הפסיק את סיור המכללות השנוי במחלוקת שלו לאחר אירוע מאכזב באוניברסיטת מדינת מישיגן שהתקיים במארס, שאליו הגיעו תומכים ספורים בלבד – אולם, האנרגיה האנטישמית והגזענית והאנשים העומדים מאחורי האלט-רייט הצליחו, למרבה הצער, להמשיך בקמפייני השנאה שלהם ללא הפסקה.

גם כאשר ההנהגה שלהם עסוקה במאבקי כוח פנימיים, עלינו להישאר ממוקדים במטרה ולעמוד על המשמר. חשוב מאוד שנמשיך לעבוד יחד במאבק נגד אידאולוגיית השטנה של האלט-רייט.

על מנהיגי אוניברסיטאות, מנהיגים אזרחיים ופוליטיים להשתמש בבמה הניתנת להם כדי לדבר נגד השטנה הגלומה והמופצת על ידי הימין האלטרנטיבי. זה המפתח להבסת התנועה – והאידאולוגיה הגזענית והאנטישמית שלה – בטווח הארוך, אחת ולתמיד.

אורן סגל הוא מנהל המרכז לחקר קיצוניות של הליגה נגד השמצה.

הדעות וההשקפות המובעות במאמר זה הן דעותיו של המחבר והן אינן משקפות בהכרח את השקפותיה של Forward.