פורסם בכללי.

קיצונים עושים שימוש בווירוס הקורונה כדי לקדם תיאוריות קונספירציה וסדר יום גזעני

  • מרץ 24, 2020

"סוף סוף! המדע מצא תרופה למחלה הבוגדנית ביותר של זמננו….היהדות."

הדברים הללו פורסמו בטלגרם, לאחר דיווח שלפיו שלושה ישראלים נכנסו לבידוד בשל חשש להיותם נשאי קורונה. זמן קצר לאחר הפרסום התווסף בטלגרם הכיתוב, "פחות 3, נותרו 5,999,997 עד ליעד!"

עם הנסיקה הגלובלית במספר המקרים המאומתים, קיצונים ממשיכים לנצל את ווירוס הקורונה כדי להפיץ אנטישמיות וגזענות ולקדם תיאוריות קונספירציה ואפילו אפשרות של מלחמת אזרחים עתידית (מונח הקוד לכך באנגלית בקרב קבוצות התומכות בעליונות הגזע הלבן הוא “Boogaloo”).

כרגיל, הקיצונים נשענים בעיקר על פלטפורמות שוליים במדיה החברתית, אך עם התפשטות הווירוס הולך ונעשה קל יותר למצוא שנאת זרים, אנטישמיות ותיאוריות קונספירציה גם בפלטופורמות המיינסטרים.

פלטפורמות שוליים

מזה כמה חודשים שמתפרסמים פוסטים המקשרים בין וירוס הקורונה ובין התבטאויות וממים גזעניים, בפלטפורמות ידידותיות לקיצוניים כגון טלגרם, 4chan ו-GAB – הידועות לשמצה בהיותן חביבות על קיצונים. המשתמשים בפלטפורמות הללו משתפים בצורה שוטפת מסרים גזעניים וקריקטורות הלועגות לסינים, למבטא ולהרגלי האכילה וההיגיינה שלהם. משתמשים בטלגרם וב-4Chan "מעודדים" את הווירוס ומקווים שיתפשט בעיקר למדינות שבהן הרוב אינו לבן, כגון מדינות אפריקה.

אלכס ג'ונס, שמפיץ בטלגרם תיאוריות קונספירציה באמצעות סרטוני ווידאו, מזהיר שווירוס הקורונה הוא נשק ביולוגי שהונדס במטרה לאפשר ל"גלובליסטים" להרוס את העולם המערבי. באחד מסרטוני הווידאו, הוא מכתיר את הווירוס בתואר "9/11 החדש בתוכנית הדיקטטורה הכלל עולמית".

אחרים להוטים לדמיין את ווירוס הקורונה כנשק ביולוגי נגד אויביהם. אחד ממשתמשי הטלגרם הציע לקוראים שיצליחו להניח את ידם על הווירוס – ללכת לבנק, למשוך מאות דולרים בשטרות קטנים, "לקחת את השקלים הביתה, להשתעל וללקק אותם…ואז לצאת לסיבוב קניות!". באחד הממים ששיתפו משתמשים בטלגרם, מתוארת דמותם של הווירוס ושל חייל – המתכוננים להילחם יחד באויבי העליונות הלבנה – מיעוטים, בני קהילת הלהט"ב ו-"קומוניסטים". אחד המגיבים ב-4chan כתב "צריך לשלוח את החולים לישראל, כך שאם ימותו ייקחו אתם כמה שיותר יהודים."

הקיצונים לא מסתפקים בלייחל שהווירוס יהרוג יהודים – הם מנצלים את הופעתו כדי לקדם תיאוריות אנטישמיות שלפיהן היהודים אחראים ליצירת הווירוס מלכתחילה והם עושים בו שימוש כדי להשיג שליטה באוכלוסייה הנפגעת, או מפיקים ממנו רווח כלכלי. כמה קיצונים הרחיקו לכת וניצלו את הדיווחים על המאמצים הסיניים לטמון את גופות הקורבנות בבטחה, כדי להטיל ספק במספר היהודים שנרצחו בשואה.

 

פלטפורמות מיינסטרים

מסרים גזעניים ותיאוריות קונספירציה רווחים כאמור בפלטפורמות מדיה חברתית ש"חביבות" על הקיצונים, אך ניתן למצוא מסרים דומים גם בפלטפורמות מיינסטרימיות יותר כגון טוויטר, פייסבוק, יוטיוב, אינסטגרם ו-Reddit. המסרים בפלטפורמות אלו מהדהדים את פלטפורמות השוליים והם כוללים מגוון רחב של תיאוריות קונספירציה. משתמשים בפייסבוק, Reddit, טוויטר ויוטיוב כינו את הכיסוי התקשורתי של ווירוס הקורונה "תרמית" והסחת דעת, שמטרתה להפחיד את הציבור או לפגוע בסיכויי הרפובליקנים לקראת בחירות 2020, בעוד שאחרים טענו שהשפעת הווירוס חמורה בהרבה מזו שמדווחות עליה הרשויות.

תיאוריות קונספירציה על מקורו של ווירוס הקורונה משגשגות בפייסבוק, Reddit, יוטיוב וטוויטר. חלק מן המשתמשים טוענים שהווירוס נוצר לצורך הפקת רווח כלכלי ע"י המרכזים למניעה ובקרת מחלות (CDC) או ע"י ביל גייטס. משתמשים אחרים טוענים שהווירוס הוא נשק ביולוגי סיני, אך הם חלוקים ביניהם בשאלה אם שוחרר בכוונה או בטעות; חלק טוענים שהווירוס נוצר ע"י ארה"ב ו/או ישראל כנשק ביולוגי שמטרתו לתקוף יריבים גיאופוליטיים דוגמת איראן וסין.

אנשים עושים שימוש בווירוס הקורונה כדי לקדם סדר יום פוליטי: משתמשים בטוויטר, פייסבוק ואינסטגרם טוענים שהווירוס מהווה עבור הרשויות וחברות הפארמה אמצעי שכנוע הגורם לאנשים להתחסן, בעוד שהשמועות בפייסבוק ובטוויטר טוענות שהמערכות החיסוניות של תושבי ווהאן הוחלשו ע"י רשתות אלחוטיות 5G, כך שהיו פגיעים יותר לווירוס. באותו זמן, משתמשים אחרים בפייסבוק ובטוויטר מודאגים מן האפשרות שארה"ב תשתמש בווירוס כדי לאכוף שלטון צבאי.

תיאוריות קונספירציה אלה מזהמות את מערכות המידע בשקרים, מקשות על אנשים להבין מה מתרחש ומעלות את סף הפחד והחרדה.

בנוסף, משתמשים בפלטפורמות המיינסטרימיות מפיצים הודעות גזעניות. רבים משתפים פוסטים המזלזלים במנהגים סיניים, לבוש סיני או מאשימים את העם הסיני בהפצת המחלה, תחת האשטגים דוגמת "קונג-פו" או "מרק עטלפים".

בדומה לכך, אנשים עושים שימוש בחדשות על נגיף הקורונה כהזדמנות ללעוג ליהודים במדיה החברתית. לאחר הפרסום שלפיו אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון הורתה על בידוד למשתתפים בכינוס המדיניות השנתי של איפא"ק, מספר סטודנטים דיווחו כי הוטרדו בטוויטר ואף באופן אישי – כשכוונו אליהם הודעות אנטישמיות. חשבונות אחרים בטוויטר ובפייסבוק המשיכו להדהד את הרטוריקה הגזענית שאופיינית לפלטפורמות שוליים והאשימו את היהודים ו/או מדינת ישראל ביצירת הווירוס כדי להרוג לא יהודים או כדי שיוכלו להרוויח מן החיסון.

בנוסף לכך, יחידים בטוויטר ובפייסבוק מנצלים את הווירוס כדי לקדם רטוריקה נגד הגירה, בטענה שעל הרשויות להפסיק את ההגירה לארה"ב ולהרחיב את עוצר הנסיעות כדי לשמור על ביטחונם של האמריקאים. סנטימנט זה יצא מן הרשת אל העולם האמתי, כאשר נרשם גידול בתקריות גזעניות נגד סינים, כולל מחאה מחוץ לנמל התעופה סקרמנטו נגד הכנסת טיסות מסין.

התגובה ברשת להופעתו של ווירוס הקורונה היא הדוגמה העדכנית ביותר לאופן שבו קיצונים ותומכים בתיאוריות קונספירציה מנצלים את פלטפורמות המדיה החברתית במטרה לקדם את סדר היום שלהם ולהפיץ פחד ורטוריקה גזענית.