פורסם בכללי.

מחקר חדש חושף: בקנוניות ובשפת סתרים מנצלים תומכי "העליונות הלבנה" את הרשתות החברתיות לטפח ולעודד טרור

  • אפריל 10, 2019

ניו יורק, ניו יורק, 9 באפריל 2019…

לפני שביצעו את הירי ההמוני בפיטסבורג וניו זילנד, רוברט באוורס וברנטון טרנט, טרוריסטים הדוגלים בעליונות הגזע הלבן, ביקרו באתרים של רשתות חברתיות  קיצוניות אשר לפי ממצאי מחקר חדש, משמשות כתיבות תהודה לצורות הרעילות ביותר של אנטישמיות וגזענות ומתפקדות כבסיס גיוס של טרוריסטים פוטנציאליים.

המחקר החדש, שני סדרת דו"חות שנכתבו על ידי Network Contagion Research Institute) NCRI) והמרכז לחקר הקיצוניות של הליגה נגד השמצה חושף לראשונה כיצד אתרי מדיה חברתית המייצגים קבוצות שוליים, בהם Gab, 4 Chan ו-8chan, פועלים כמרכזים וירטואליים לעידוד תומכי עליונות הגזע הלבן ומפיצים תפיסות של שטנה ושנאה כלפי יהודים ומיעוטים אחרים, ואת הקשר בינם לבין נקיטת פעולות אלימות.

החוקרים ניתחו מיליוני שיחות ב-Gab, האתר שבו נהג לגלוש באוורס, האחראי לירי בבית הכנסת בפיטסבורג, ו-8chan, האתר המועדף על ברנטון טרנט, היורה במסגד בכרייסטצ'רץ'. התוצאות מעידות על דפוסים מטרידים של רטוריקה ספוגת שנאה בעקבות הירי וחושפים גם את הזיקה בין בחירת המלים המתועבות לבין רעיונות לקשירת קשר נגד יהודים וכיצד רעיונות כאלה מתפשטים ומתרבים בפלטפורמות השונות.

"הנתונים שאספנו מהווים את הראיה המוצקה ביותר עד כה לאופן שבו תומכי העליונות הלבנה מנצלים את רשתות השוליים החברתיות בכדי להפיץ שנאה ולעודד גולשים המחזיקים בדעות דומות לשלהם לפעול בדרכים אלימות," אמר ג'ונתן א. גרינבלט, מנכ"ל ומנהל ארצי של הליגה נגד השמצה. "הן באוורס והן טרנט היו שקועים עמוקות בשפה החתרנית הנהוגה בזירות אלו והשתמשו במילות קוד גזעניות ואנטישמיות בכדי לזרוע פחד וכדי לגייס אחרים לפעולות אלימות.

המחקר החדש, שכותרתו "Gab ו-8chan: מזימות הטרוריסטים הנחבאות מול עינינו" הוגש באופן רשמי לשימוע של הוועדה המשפטית של בית הנבחרים של ארה"ב העוסק בתנועות  התומכות בעליונות הגזע הלבן ושימוש קיצוני במדיה חברתית, אשר נערך היום בגבעת הקפיטול.

המחקר המשותף לליגה נגד השמצה ול-NCRI, אשר עשה שימוש בטכניקות שונות של כריית נתונים על מנת לזהות ולפענח את הרטוריקה של תומכי עליונות הגזע הלבן, ניתוח כ-36 מיליון תגובות שפורסמו ב-Gab מאוגוסט 2016 עד ינואר 2018. החוקרים נעזרו באלגוריתמים של למידת מכונה ובניתוח תדירות כדי למפות את הקשרים בין מילות שנאה לבין רעיונות של שטנה ורצח עם לגבי יהודים, מהגרים ובני מיעוטים.

בין הממצאים:

  • המחקר מראה גידול ברטוריקה של שנאה בקהילות שוליים אינטרנטיות בעקבות אירועים פוליטיים משמעותיים או אלימות קיצונית הזוכה לפרסום רב.
  • באוורס וטרנט נהגו לשתף באופן קבוע רעיונות הקשורים לנרטיב העליונות הלבנה, בהם המושג של "רצח העם הלבן" הטוען כי הגזע הלבן נתון לאיום מצד מהגרים שאינם לבנים ומאורגן על ידי יהודים.
  • באתרי שוליים אלה נוהגים הגולשים להשתמש בשפת קוד אירונית כדי שרק "אנשי שלומם" יוכלו להבין את רעיונות השנאה המתחבאים מאחורי המלים.
  • ברשת Gab, שיחות על "רצח העם הלבן" מתלוות לעתים קרובות להערות מפורשות על רצח העם היהודי.
  • רשת 8chan מהווה במה לביטויים קיצוניים במיוחד ושימשה את טרנט לגיוס ולקריאה לגולשים נוספים לבצע פעולות אלימות.

"פלטפורמות מדיה  משולי החברה מאפשרות טרור בדרך אשר לפני חמש או עשר שנים לא היינו מעלים על דעתנו," אמרה איילין הרשנוב, סגנית נשיא בכירה למדיניות בליגה נגד השמצה, בעת שנשאה את עדותה בפני וועדת המשפטים של בית הנבחרים. "המחקר ממחיש כיצד תעמולה מקוונת עלולה להזין פעולות טרור אלימות, וגם ההיפך – כיצד טרור אלים מזין ומנציח תעמולה מקוונת. פלטפורמות אלו משמשות למעשה כמקום התכנסות סביב השעון עבור תומכי הרעיונות של העליונות הלבנה ובכך מגבירות ומגשימות את הפנטזיות המילוליות של תומכי הרעיונות הללו."