פורסם בכללי.

הליגה נגד השמצה מפצירה בנשיא פולין לדחות את החוק המפליל את מי שיקשרו בין פולין והשואה

  • פברואר 4, 2018

ניו יורק, ארצות הברית, 1 בפברואר 2018…

הליגה נגד השמצה מביעה אכזבה עמוקה בעקבות ההצבעה בסנאט הפולני, המפליל אנשים אשר יתבטאו בדרכים מסוימות הנוגעות לשואה וקראה היום לנשיא פולין אנדז'יי דודה שלא לחתום על הצעת החוק הזו ולהפוך אותה לחוק בר קיימא.

הצעת החוק כוללת עונש של עד שלוש שנות מאסר לכל אחד – אזרח פולני או זר – אשר ייחס אחריות לאומה או למדינה הפולנית בעבור פשעים שביצעו הנאצים.

ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה, מסר את ההודעה הבאה:

"אנחנו מאוכזבים עמוקות מהעובדה שהסנאט הפולני העביר את החוק. למרות הבטחות ממשלת פולין, החששות מהצעת החוק הזו לא טופלו כראוי. אנחנו קוראים לנשיא דודה לחזור בו מחתימה על הצעת החוק ומהפיכתה לחוק, עד אשר החששות שהביעו ניצולי שואה ואחרים יטופלו בצורה נאותה.

עולה בבירור מהניסיון השגוי הזה להשתיק צורות התבטאות שונות ביחס לשואה, כי עבודה רבה נותרה בכל הקשור בהתמודדות של פולין עם עברה. אין ספק כי פולין הייתה קורבן של הנאצים והכיבוש האכזרי שלהם, וכל ניסיון לבלבל את התוקף עם הקורבן צריך להידחות מכל וכל. אך לא כל הפולנים היו חפים מפשע, בזמן שהיהודים נטבחו.

אנחנו מבינים ומזדהים עם התסכול הפולני שימוש במונח "מחנות מוות פולנים", אך החוק הזה מרחיק לכת הרבה מעבר לעניין זה. הוא מעלה חשש כי כל מי שמשתמש בעדויות ניצולי השואה על מעשי אזרחים פולנים, יכול להיות מואשם בפשע. דבר זה לא מתקבל על הדעת ועלול להשתיק את קולם של ניצולי השואה ובני משפחותיהם"