פורסם בכללי.

הליגה נגד השמצה מזועזעת מאלפי ציוצי טוויטר אנטישמיים בספרד

  • אוגוסט 6, 2017

23 למאי 2014 – הליגה נגד השמצה גינתה את מבול הציוצים האנטישמיים בטוויטר, שהחל בספרד מאז זכתה קבוצת הכדורסל מכבי תל-אביב באליפות היורוליג, לאחר שגברה על ריאל מדריד הספרדית. למעלה מ-17,500 ציוצים עם התווית #putosjudios ("יהודים מז–") פורסמו לאחר המשחק, לצד שבחים לאדולף היטלר וקריאות לשלוח את היהודים לתאי הגז.

מספר ארגונים יהודיים בברצלונה הגישו תלונה פלילית נגד חמישה מן המעורבים, בגין הסתה לשנאה, הוצאת דיבה ודברי שבח לטרור. לתלונה הצטרפו ארגוני ידידות ישראל-קטלוניה וארגונים הפועלים נגד גזענות במדינה.

אברהם ח.פוקסמן, מנכ"ל הליגה נגד השמצה, פרסם את הדברים הבאים:

"הכמות והעוצמה של השנאה האנטישמית שהתפרצה בטוויטר בספרד היא שערורייתית ומבהילה. העובדה שתווית אנטישמית מובהקת הפכה ל-Trending topic בטוויטר בגלל תוצאת משחק כדורסל היא דוגמה לכוחה של המדיה החברתית להניע גזענות, שנאה וקנאות, לא רק סביב שיחת שולחן – אלא סביב העולם.

חיוני שאנשי ממשל, מנהיגי ציבור ואנשי דת יגנו בפומבי ובתוקף את הזרם האנטישמי העכור של שנאת יהודים ששטף את רשת התקשורת העצומה של טוויטר. על אף העובדה שהסקר הגלובלי האחרון שערכנו בנושא האנטישמיות הצביע על כך ש-29% אחוזים מן המשיבים בספרד מחזיקים בעמדות אנטישמיות, סביר להניח כי מרביתם אינם שותפים להתנהגות עוינת וגלויה כלפי יהודים. אולם הקלות שבה ניתן להתוודע להתבטאויות של אחרים, הנכונים לעשות ולאמר דברים רווי שנאה בפלטפורמות פופולריות כגון טוויטר, עשויה לחזק עמדות מסוג זה ולשחרר את העכבות שבין מילה ומעשה".

הליגה נגד השמצה מבקשת לציין לחיוב את הגינוי שנשמע מצד היורוליג וכן את תגובתו של שר הפנים הספרדי, חורחה פרננדז דיאז, שאמר: "אני שמח על התלונות הללו, כעת יוכלו המשטרה ורשויות החוק לנקות את הרשת".

אירוע דומה התרחש בשנת 2012, כאשר התווית #unbonjuif ("יהודי טוב") גררה מבול מהיר של ציוצים אנטישמיים והפכה ל-"Trending Topic" בטוויטר. הליגה נגד השמצה קראה בשעתו לטוויטר לגבש אמות מידה ברורות לחסימה או הסרה של ציוצים גזעניים ורווי שנאה וציוצים חוזרים מסוג זה. כל זאת, במקום מדיניות שבה סף ההתערבות בציוצים הוא "אי החוקיות" הטמונה בהם.

הליגה נגד השמצה פיתחה בשנת 2013 פלטפורמה שמטרתה לסייע למשתמשי האינטרנט לנווט דרך המנגנונים הזמינים לדיווח אונליין על דברי שנאה ושטנה ברשת. כמו כן, לבקשת 'הקואליציה הבין פרלמנטרית למלחמה באנטישמיות' (ICCA), המורכבת מאנשי פרלמנט מרחבי העולם הפועלים נגד התעוררותה מחדש של האנטישמיות, מינתה הליגה נגד השמצה וועדת מומחים לעניין ביטויי שנאה באינטרנט. הוועדה מורכבת ממומחים בתחומי התעשייה, האקדמיה ומנציגי הקהילות הנפגעות. מטרת הוועדה היא לפתח דרכי עבודה מיטביות להבנה, דיווח ותגובה לגילויי שנאה ברשת.

(פורסם ב  23.5.14)