פורסם בכללי.

הליגה נגד השמצה: הפצת תעמולה ומסרים של תומכי עליונות הגזע הלבן הגיעה לשיא של כל הזמנים ב-2019

  • פברואר 23, 2020

גידול של קרוב ל- 160 אחוזים נרשם במקרים של הפצת תעמולה בקמפוסים בארה"ב בסמסטר הסתיו

 

לפי נתונים חדשים שמפרסמת הליגה נגד השמצה, הפצת תעמולה ומסרים של עליונות הגזע הלבן התגברה פי שניים ויותר בשנה החולפת (2019) לעומת השנה שקדמה לה – כך ששנת 2019 הייתה השנה שבה נמדד שיא של כל הזמנים בתופעות אלו בארה"ב.

הנתונים מלמדים על גידול ניכר במקרים אלו, בתחומי הקמפוסים ומחוצה להם. סך של 2713 מקרים של הפצת ספרות – ממוצע של יותר מ-4 מדי יום, דווחו ברחבי ארה"ב, בהשוואה ל-1214 בשנת 2018. כל אחת ממדינות ארה"ב, למעט הוואי, דיווחה על אירוע אחד לפחות של הפצת תעמולת תומכי עליונות הגזע הלבן, כאשר השכיחות הגבוהה ביותר של מקרים דווחה בקליפורניה, טקסס, ניו יורק, מסצ'וסטס, ניו ג'רזי, אוהיו, ווירג'יניה, קנטאקי, וושינגטון ופלורידה.  מפת H.E.A.T של הליגה נגד השמצה מספקת ייצוג וויזואלי למאמצי הפצת התעמולה, לפי מיקום גיאוגרפי.

"תומכי עליונות הגזע הלבן רואים בהפצת תעמולה, בין אם באמצעות פלאיירים, עלונים או סטיקרים, דרך נוחה ולא פחות חשוב – אנונימית, לקדם את מסרי השנאה וחוסר הסובלנות שלהם," אמר המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט. "באופן כללי, ידוע לנו שקיצונים וקבוצות שמקדמות מסרים של שנאה משגשגים באווירה הכללית של ימינו – אך הנסיקה הנוכחית בכמות הפלאיירים ובהפצת התעמולה מהווה דוגמה מעולה לאופן שבו קיצונים מפיצים את המסרים שלהם מבלי לוותר על אנונימיות."

להלן מספר נתונים שמפרסם המרכז לחקר הקיצוניות של הליגה נגד השמצה:

  • כ-630 מקרים דווחו בקמפוסים של האוניברסיטאות והמכללות, כמעט פי שניים משנת 2018, שבה דווחו ברחבי ארה"ב 320 אירועים כאלו. המקרים בקמפוסים היוו רבע מתוך כלל אירועי ההפצה של תעמולת עליונות הגזע הלבן ברחבי ארה"ב באופן כללי.
  • תומכי עליונות הגזע הלבן פעלו ב-433 קמפוסים ב-43 מדינות ובמחוז קולומביה בשנת 2019.
  • במהלך סמסטר הסתיו ב-2019, הליגה נגד השמצה מנתה 410 מקרים בקמפוסים השונים, יותר מפי שניים מן המקסימום שדווח בעבר וגידול של 159 אחוזים, לעומת 158 התקריות שדווחו בסמסטר האביב של 2019.
  • הליגה נגד השמצה תיעדה 2083 תקריות מחוץ לקמפוסים ב-2019 – גידול של 133 אחוזים לעומת 894 תקריות שדווחו ב-2018.
  • הליגה נגד השמצה תיעדה 76 אירועים שעסקו בעליונות לבנה ב-2019, לעומת 95 ב-2018, כך שנרשמה ירידה של 20 אחוזים בהיבט זה. מספרן של ההפגנות קצרות המועד פחת גם כן ל-26 בשנה החולפת לעומת 43 בשנה שקדמה לה.

 

מי עמד מאחורי המעשים?

עשרות קבוצות שתומכות בעליונות הגזע הלבן הפיצו תעמולה בשנה החולפת, אך כשלוש קבוצות היו אחראיות ל-90% בקירוב מן הפעילות – Patriot Front, American Identity Movement, New Jersey European Heritage Association.

"שיטפון התעמולה, שכמעט תמיד משלב שפה אופיינית לתומכי הגזענות הלבנה במסווה של פטריוטיזם, הוא ניסיון לנרמל את המסרים של תומכי העליונות הלבנה  ולחזק את מאמצי הגיוס לקבוצות אלו. הדבר נעשה תוך סימונן של קבוצות מיעוט – יהודים, שחורים, מוסלמים, מהגרים לא לבנים וחברי קהילת הלהט"ב – כמטרה" אמר אורן סגל, מנהל המרכז לחקר הקיצוניות של הליגה נגד השמצה.

66 אחוזים מכלל אירועי התעמולה מיוחסים ל- Patriot Front, שבסיסה בטקסס (67% מתוך האירועים בקמפוסים ו-59% מתוך האירועים מחוץ לקמפוסים), הרבה יותר מכל קבוצה אחרת. ב-2019 הקבוצה עשתה שימוש ויזואלי בצבעי האדום-כחול-לבן המסורתיים שמאפיינים אותה, לצד מסרים חדשים כמו "אומה אחת אל מול הפלישה", "בעד האומה, נגד המדינה", ו-"אמריקה לא למכירה." ה-Patriot Front ידועה בשימוש שהיא עושה בגרסה שלה ל"פטריוטיזם" כדי לקדם אידיאולוגיה של ניאו-פאשיזם ועליונות לבנה.

למידע נוסף, ראו בבלוג של המרכז לחקר הקיצוניות. למידע המתייחס לאזורים גיאוגרפיים מסוימים ולנתונים נוספים על אודות התקריות, ראו מפת H.E.A.T של הליגה נגד השמצה. ניתן לעמוד בקשר עם מומחה מטעם המרכז לחקר קיצוניות באמצעות פנייה לכתובת adlmedia@adl.org.