פורסם בכללי.

דו"ח הליגה נגד השמצה: רמת התקריות האנטישמיות בארה"ב בשנה החולפת היא הגבוהה ביותר שתועדה אי פעם 

  • מרץ 23, 2023

גידול של 36 אחוזים בשיעור התקריות האנטישמיות בארה"ב ב-2022; גידול של כמעט פי שניים בתקריות בקמפוסים ובבתי הספר; 91 איומים בהטמנת פצצה שכוונו למוסדות הקהילה היהודית 

 

ניו יורק, מדינת ניו יורק, 23 למרץ 2023… שיעור התקריות האנטישמיות בארה"ב בשנת 2022 נסק לשיא היסטורי, עם סך של 3,697 תקריות, המהוות גידול של 36 אחוזים בהשוואה לשנת 2021 – שהייתה גם היא שנת שיא – כך לפי נתונים חדשים שפרסמה היום הליגה נגד השמצה (ADL).  

הדו"ח השנתי של הליגה נגד השמצה בנושא תקריות אנטישמיות מצא כי מידי יום בשנת 2022 התרחשו בממוצע 10 תקריות אנטישמיות – הרמה הגבוהה ביותר של פעילות אנטישמית מאז החלה הליגה נגד השמצה בתיעוד הנתונים בשנת 1979. ממצאים אלו ממשיכים מגמת עלייה בשנאה ובביטויי התוקפנות, המכוונים כלפי הקהילה היהודית בארה"ב במהלך חמש השנים האחרונות. זוהי הפעם השלישית בחמש השנים האחרונות, שבה תועד מספר תקריות המהווה שיא של כל הזמנים מאז החלה המדידה.  

לפי המרכז לחקר הקיצוניות בליגה נגד השמצה, שאחראי לאיסוף נתוני הדו"ח השנתי, נרשם גידול בכל אחת מן הקטגוריות: בתקריות ההטרדה נרשם גידול של 29 אחוזים; בתקריות השחתת הרכוש נרשמה נסיקה של 51 אחוזים; ובתקריות של תקיפה פיזית נרשמה עלייה של 26 אחוזים. בנוסף, בדו"ח תועדה הכפלה בפעילות של קבוצות מאורגנות של תומכי עליונות הגזע הלבן, שהיו אחראיות ל-852 תקריות של תעמולה אנטישמית בשנה החולפת – לעומת 422 תקריות של תעמולה שיוחסו להן בשנת 2021.  

"אנו מוטרדים מאוד מהנסיקה הדרמטית והבלתי מתקבלת על הדעת בתקריות האנטישמיות. איננו יכולים להצביע על גורם אחד או אידיאולוגיה ספציפית שעומדים מאחורי הנתונים, אך העלייה התלולה בפעילות של קבוצות מאורגנות של תומכי עליונות הגזע הלבן, ההתקפות חסרות הבושה על יהודים אורתודוכסים, הגידול המהיר באיומי הטמנת פצצות במוסדות יהודיים ועלייה משמעותית בתקריות בבתי הספר ובקמפוסים של האוניברסיטאות – כולם תרמו למספר תקריות גבוה באופן חריג," אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "מידע זה מאשש את מה שקהילות יהודיות ברחבי ארה"ב חשות וחוות באופן בלתי אמצעי – והוא עולה בקנה אחד עם העלייה בתפוצתן של עמדות אנטישמיות. החל בתומכי לאומנות לבנה, עבור בפנאטים דתיים וכלה באנטי-ציונים רדיקליים, יהודים ניצבים כעת מול איומים מוחשיים מאוד. הגיעה השעה לעצור את שטף השנאה המתגבר אחת ולתמיד".  

ממצאים מרכזיים 

בשנת 2022 הליגה נגד השמצה תיעדה תקריות אנטישמיות בכל 50 המדינות ובמחוז קולומביה. הדו"ח מסווג את התקריות לשלוש קטגוריות:  

 

  • אירועי תקיפה: 111 תקריות סווגו כתקיפה, המוגדרת כמקרה בו יהודים (או מי שנתפסו ע"י המבצעים כיהודים) היו מטרה לאלימות פיזית שלוותה בראיות לכך שישנו רקע אנטישמי לאירוע. מדובר בגידול של 26 אחוזים בהשוואה לשנת 2021. סך של 139 איש היו קורבן למעשי תקיפה, גידול של 6 אחוזים. תועד מקרה מוות אחד. התוקפים ב-4 מתוך תקריות התקיפה האנטישמיות הזכירו את ישראל או הציונות. 53 אחוזים מכלל מקרי התקיפה כוונו ליהודים אורתודוכסים, ללא כל פרופורציה לחלקם באוכלוסייה היהודית – שכן על פי רוב ניתן לזהותם בקלות רבה יותר.  

 

  • אירועי הטרדה: 2,298 תקריות סווגו כהטרדה, המוגדרת כמקרה שבו יהודי אחד או יותר (או מי שנתפס ע"י המבצעים כיהודי) הוטרד/ו ע"י קללות אנטישמיות, אמירות סטריאוטיפיות או תיאוריות קונספירציה. בתקריות ההטרדה נרשם גידול של 29 אחוזים לעומת שנת 2021, שבה תועדו 1,776 תקריות מסוג זה.  

 

  • השחתת רכוש: 1,288 תקריות סווגו כהשחתת רכוש, המוגדרת כמקרה שבו נגרם נזק לרכוש שלווה בראיות לכוונה אנטישמית, או כמקרה בו הנזק גרם להשפעה אנטישמית על יהודים. בתקריות השחתת הרכוש נרשם גידול של 51 אחוזים, בהשוואה לשנת 2021, בה נרשמו 853 תקריות מסוג זה. צלבי קרס, שלרוב מתפרשים כסמל לשנאה אנטישמית, באו לידי ביטוי ב-792 תקריות מתוך הסך הכולל, נתון המהווה גידול של 37 אחוזים לעומת השנה שעברה.  

 

המדינות שבהן נרשם המספר הגבוה ביותר של תקריות היו ניו יורק (580), קליפורניה (518), ניו ג'רזי (408), פלורידה (269) וטקסס (211). במצטבר, חמש המדינות הללו היו אחראיות ל-54 אחוזים מכלל התקריות.  

589 תקריות כוונו כלפי מוסדות יהודיים כדוגמת בתי כנסת, מרכזים קהילתיים ובתי ספר, גידול של 12 אחוזים בהשוואה ל-525 תקריות בשנת 2021. נתון זה כולל את משבר בני הערובה בבית הכנסת בקוליוויל, טקסס, שהסתיים ללא אבדות בנפש ובמותו של התוקף, מוסלמי קיצוני בריטי, שלפי הדיווחים הושפע מהרטוריקה של דאע"ש. שיעור התקריות של איום בהטמנת פצצה כלפי מוסדות יהודיים היה גבוה בצורה בלתי רגילה ועמד על 91 תקריות, הנתון הגבוה ביותר שתועד מאז 2017.  

בפעילות האנטישמית שתועדה בקמפוסים ובאוניברסיטאות נרשם גידול של 41 אחוזים בשנת 2022, כאשר 219 תקריות דווחו ביותר מ-130 קמפוסים ברחבי ארה"ב. במערכת החינוך היסודית והעל יסודית הלא יהודית דווחו 494 תקריות, גידול של 49 אחוזים. 

"זה מטריד ביותר לגלות כי ישנה עליה חדה כל כך בפעילות האנטישמית בבתי הספר ובמכללות," אמר גרינבלט. "זוהי תזכורת לצורך במאמצים חינוכיים ממוקדים, שמטרתם לעקור את השנאה מן השורש וללמד על קבלה והכלה. חינוך בנושא השואה הופך לחשוב יותר ויותר ומסיבה זו אנו פועלים להעברת חוקים במדינות השונות שיחייבו חינוך בנושא השואה, כך שבתי הספר יחויבו ללמד את ההיסטוריה הזו ולהבטיח כי לקחיה יישארו עימנו."  

 

אנטי-ציונות 

תקריות אנטישמיות הקשורות להתנגדות לישראל או לציונות נותרו גבוהות ברמות מדאיגות: 241 תקריות מסוג זה נרשמו והן מהוות 6.5 אחוזים מסך כל התקריות ב-2022. מדובר בעלייה בהשוואה ל-178 תקריות שדווחו בשנת 2020, אך בירידה בהשוואה ל-345 תקריות שתועדו בשנת 2021, שבה נרשם מספר תקריות גבוה מן הרגיל בשל האירועים סביב הלחימה בין ישראל לעזה במאי באותה השנה.  

מספר התקריות הגבוה ביותר – 70 – נקשר לקבוצות אנטי-ישראליות עוינות כגון "Witness for Peace" וכן "סטודנטים למען צדק בפלסטין" (SJP), גידול של 19 אחוזים לעומת 2021. 69 מתוכן היו תקריות של הטרדה. באחת התקריות, פעיל אנטי ישראלי תקף פיזית יהודי במהלך אירוע מחאה של קבוצה בשם “Within Our lifetime” (התוקף הודה לאחר מכן באישום שהוגש נגדו על ביצוע פשע שנאה). 

 מתוך 241 התקריות האנטי-ישראליות/אנטי-ציוניות שאירעו ב-2022, 36 תקריות היו של תעמולה של קבוצות תומכי עליונות הגזע הלבן במטרה לעודד עמדות אנטי-ישראליות ואנטישמיות.  

"אנטי-ציונות היא מתועבת, ללא קשר לשאלה מהיכן היא מגיעה, במיוחד כאשר היא משמשת לאיום על סטודנטים בקמפוסים", אמר גרינבלט. "זה מטריד להמשיך ולראות כי הן אנטי ציונות מהשמאל הקיצוני והן עליונות הגזע הלבן מהימין הקיצוני משתמשים בדימויים וממים דומים על מנת לזרוע אנטישמיות ושנאה, מה שמדגיש את העובדה כי קיצוניים מכל הצדדים נשענים על רעיונות דומים על מנת להפיץ את השנאה שלהם".  

 

נירמול של אנטישמיות בתרבות הפופולרית 

תקריות אחדות היו קשורות במישרין לאירועים חדשותיים. לדוגמא, זמר ההיפ הופ יה (שנודע בעבר בשם קניה ווסט) צוטט ישירות ב-59 תקריות, מה שממחיש את האופן שבו אמירות אנטישמיות מתוקשרות הדהדו בקרב מבצעי התקריות, ואף היוו מניע של ממש. קבוצות קיצוניות של "בני ישראל העבריים השחורים" עמדו מאחורי 8 תקריות, בעיקר סביב פרשת שחקן הכדורסל קירי אירווינג.  

 

"בשנה בה האנטישמיות זכתה לקבלה חסרת תקדים בקרב המיינסטרים כפי שלא היה מעולם, האנטישמים קיבלו רוח גבית לפעולה," אמר אורן סגל, סגן נשיא וראש המרכז לחקר הקיצוניות בליגה נגד השמצה. "החל בתיאוריה האנטישמית של 'ההחלפה הגדולה' וכלה בדבריו של קניה ווסט על אודות 'כוח יהודי' – הקונספירציות הללו מזינות תקריות שנאה בעולם האמיתי." 

מתודולוגיה 

דו"ח הליגה נגד השמצה כולל תקריות הטרדה ואיומים פליליים ושאינם פליליים, לרבות הפצת תעמולת שנאה, איומים וקללות וכן השחתת רכוש ומקרי תקיפה. הדו"ח מתבסס על נתונים מאת קורבנות, רשויות אכיפת חוק ומנהיגים קהילתיים, שעוברים הערכה ע"י הצוות המקצועי של הליגה נגד השמצה. הדו"ח מהווה תמונת מצב של היבט אחד בבעיה לאומית רחבה והוא חושף מגמות אפשריות ושינויים בסוגי הפעילות המדווחת. מידע זה מסייע לליגה נגד השמצה בפיתוח ובתגבור התוכניות מטעמה, שנועדו להתמודד עם התפשטות האנטישמיות, לצד צורות אחרות של קנאות – ולמנוע אותן.  

מכלול הנתונים באשר לתקריות אנטישמיות בשנים 2016-2022 זמין באמצעות מפת H.E.A.T של הליגה נגד השמצה; מפה אינטראקטיבית מקוונת שמאפשרת למשתמשים למפות גיאוגרפית את התקריות האנטישמיות והפעילות של קיצונים.  

הדו"ח מאפשר הצצה לאחד האופנים שבו יהודי ארה"ב חווים אנטישמיות, אך הבנה מלאה של האנטישמיות בארה"ב דורשת אופני ניתוח נוספים כגון סקרי דעת קהל, הערכות בנוגע לאנטישמיות ברשת ובחינה של פעילות קיצונית – שאת כולם מספקת הליגה נגד השמצה בדו"חות אחרים, כגון דו"ח הליגה נגד השמצה בדבר העמדות של אמריקאים כלפי יהודיםדו"ח בדבר חוויות אנטישמיות של יהודי ארה"בדו"ח המאה הגלובלי של הליגה נגד השמצהשנאה והטרדה אונליין: החוויה האמריקאיתרצח וקיצוניותתעמולת עליונות לבנה