פורסם בUncategorized.

הומופוביה – מה אני יכול לעשות בנושא?

  • יוני 2, 2021

דיון משפחתי סביב ארוחת הערב בנושאים עכשויים

למרות ההתקדמות שחלה ביחס כלפי הקהילה הלהט"בית ובמעמדה, חברי הקהילה עדיין חווים מקרים של אי צדק ואפליה בבתי ספר, במקומות העבודה, בתקשורת, ברחוב וברשתות החברתיות. לצד ההתקדמות המשמעותית, יש עוד עבודה רבה לפנינו על מנת להגיע לשוויון מלא עבור חברי הקהילה.

במסמך שלפנינו נעלה מספר נקודות בנוגע לתחושתם של תלמידים גאים במסגרות הבית-ספריות.

מהי הומופוביה?

הומופוביה (או הטרוסקסיזם) מוגדרת כ"דחיקת או דיכוי של יחידים שהינם לסביות, הומואים, בי-סקסואלים, א-סקסואלים או קוירים, בהתבסס על האמונה הרווחת שהטרוסקסואליות הינה הנורמה. פירושו של דבר שהטרוסקסיזם מבוסס על התפיסה כי יחסים בין המינים הינם בין גבר אישה, וכל שאר מערכות היחסים או הרגשות אינן מקובלות, או מחוץ ל"נורמה".

בארה"ב, לפי נתוני ה-FBI בנוגע לפשעי שנאה (שחלקם אף לא מדווחים) 16.7% מפשעים אלו היו על רקע נטיה מינית.

 

כיצד באה לידי ביטוי הומופוביה?

ברמה הבין-אישית, ישנן מגוון דרכים בהם היחיד חווה הומופוביה: כינויי גנאי, הטרדות, אמירות פוגעניות, הדרה, שיפוטיות, חוסר קבלה והעדר תמיכה של המשפחה ואחרים ועוד. חשוב לציין שרבים, כולל בני נוער, עלולים בצורה לא מודעת להיות חלק מתופעת ההומופוביה, היות ואינם מבינים את הנזק, או פשוט בגלל שהם משקפים מה שלמדו בצורה לא ישירה מהתקשורת, המשפחה, בתי הספר או החברה בכלל.

מסקר שערך ארגון איגי (ארגון נוער גאה) משנת 2016 עולים הנתונים הבאים:

  • 7% מבני הקהילה הלהט"בית ציינו כי הביטוי "הומו" (כקללה) נאמר בתדירות גבוהה, וכרבע (25.0%) ציינו כי הביטוי "לסבית" (כקללה) נאמר בתדירות גבוהה. למעלה ממחצית מהמשיבים (60.0%) ציינו כי הם שומעים בתדירות גבוהה ביטויים כמו "גיי", הומואי", עם משמעות שלילית (למשל "השיעור הזה כל כך גיי").
  • 9% מהמשיבים ציינו כי שומעים הערות כלפי בנים שאינם מתנהגים בצורה גברית (26.2%) כלפי בנות שאינן מתנהגות בצורה נשית מספיק.
  • רוב מוחלט ציינו כי הערות נאמרות על ידי רוב התלמידים (42.3%, או חלקם (38.5%) כלומר אין מדובר בתופעה שולית. שיעור גבוה של משיבים דיווחו כי הערות מגדריות (40.3%) וכן הערות להט"ביות (29.6%) באות לידי ביטוי גם על ידי מורים. 95% מהמשיבים ציינו כי הערות אלו מציקות ומפריעות להם.
  • 7% מהמשיבים ציינו כי הם חשים חוסר ביטחון בבית הספר עקב נטייתם המינית.
  • 2% מהמשיבים ציינו כי בשנה החולפת הוטרדו מילולית בגלל נטייתם המינית.
  • 3% מהמשיבים ציינו כי בשנה החולפת הוטרדו מינית.

כיצד בתי ספר יכולים ליצור סביבה מכילה עבור תלמידים מקהילת הלהט"ב?

נקודה לאופטימיות: ממחקר בארה"ב של GLSEN ((Gay Lesbian & Straight Education Network הפועל למען זכויות קהילת הלהט"ב בארה"ב מאז שנות ה-90, עולה כי בבתי הספר בהם הוכנסו תכני לימוד, מחנכים תומכים ומדיניות תומכת ברורה, האוירה הבית ספרית היתה בטוחה ומכילה עבור התלמידים מקהילת הלהט"ב.

חשוב לזכור כי אנחנו יכולים להיות בעלי ברית לאלו שהפכו קורבן להומופוביה. זה כולל אי קבלה של קריאות גנאי כאשר אנו שומעים אותן, סיוע למי שנפגע מקריאות אלו, החלטה מודעת שלא להיות חלק מחבורת תלמידים שעושה שימוש בקריאות אלו, וכן להיות בן ברית גם ברשתות החברתיות.

נקודות לדיון – גיל 10 והלאה

  1. מהי תגובתך למידע לעיל? מה הפתיע אותך ומה כבר ידעת?
  2. האם ראית, שמעת או חווית הומופוביה? כיצד את/ה מרגיש/ה כשזה קורה?
  3. האם כששמעת או ראית – הגבת? ואם לא – איך היית רוצה להגיב?
  4. האם את/ חושב/ת שתרמתם/ן באיזושהיא צורה להומופוביה? מה עשית ואיך את/ה מרגיש/ה?
  5. איפה קוי הדימיון והשוני בין הומופוביה לבין צורות אחרות של דעות מוטות וחוסר שיוויון?

 

נקיטת צעדים – TAKE ACTION!

שוחח עם בני המשפחה על אירוע הומופובי שראית, חווית או לקחת בו חלק. קבל החלטה ומחויבות לעבוד עם עצמך על נושא ההכלה ולמצוא דרכים לפעול כדי להיות בן/בת ברית לתלמידים מהקהילה.

הקימו פורום בבית הספר (ועדה שמערבת גם אנשי צוות חינוכי, הורים ותלמידים ) לדון במדיניות שתיצור אקלים של כבוד, בטחון והכלה של תלמידים גאים.

תוכלו למצוא תכנים נוספים בנושא באתר האינטרנט של הליגה נגד השמצה בארה"ב www.adl.org

******