פורסם בכללי. תגים, , , , .

סקר חדש של הליגה נגד השמצה מגלה כי מספר האמריקאים שמחזיקים בדעות קדומות אנטישמיות בהיקף נרחב הוכפל מאז 2019

  • ינואר 13, 2023

ניו יורק, מדינת ניו יורק, 12 לינואר 2023…

סקר חדש שמפרסמת הליגה נגד השמצה (ADL) מצא כי תיאוריות קונספירציה ודימויים אנטישמיים רווחים ונפוצים בקרב הציבור האמריקאי (20 אחוזים), ברמה של כמעט פי שניים מרמת הדעות הקדומות האנטישמיות שתועדה ע"י הליגה נגד השמצה ב-2019. בנוסף תועד סנטימנט אנטי ישראלי משמעותי בקרב אמריקאים. 

הסקר כלל מדגם מייצג של למעלה מ-4000 אמריקאים בוגרים שנשאלו לגבי מידת ההסכמה שלהם עם מספר היגדים הכוללים דימויים אנטי-יהודיים ומצא כי 20 אחוזים מן האמריקאים, שהם 66 מיליון איש, הסכימו עם שישה היגדים או יותר מתוך 11  ההיגדים האנטי-יהודיים (המשמשים את הליגה נגד השמצה במחקריה מאז 1964).

בין הממצאים: 39 אחוזים מן המשיבים מאמינים כי יהודים נאמנים יותר למדינת ישראל מאשר לארה"ב; 20 אחוזים ציינו כי ליהודים יש "יותר מדי כוח" בארה"ב; 21 אחוזים מסכימים כי "ליהודים לא אכפת מאף אחד חוץ מעצמם"; ו-53 אחוזים ציינו כי יהודים ייצאו מגדרם כדי להעסיק יהודים אחרים. ממצאים אלו חושפים את תפוצתם המשמעותית של דימויים אנטי-יהודיים,  כגון היותם של היהודים חזקים יתר על המידה, אנוכיים, זרים ונוטים להתנהגות המאפיינת כתות.

"אלו מאיתנו המצויים בחזית המאבק ציפו לממצאים האלה מזה זמן – ועדיין הנתונים מדהימים ופוקחי עיניים: אנו עדים לגידול מבהיל בתפיסות אנטישמיות ובשנאה אנטישמית כמעט בכל מדד וברמות שלא ראינו לאורך עשורים," אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "מפיטסבורג דרך שארלוטסוויל ועד להטרדה כמעט יומיומית של יהודים בערינו הגדולות – תפיסות אנטישמיות מובילות לאלימות. אני מקווה שהסקר הזה יהיה קריאת השכמה לארצות הברית כולה."

המשיבים נשאלו בנוסף לגבי מידת הסכמתם עם תפיסות אנטי-ישראליות ונמצא כי מספר גדול של אמריקאים מחזיק בעמדות אנטישמיות שליליות ביותר. הסקר מצא כי 23 אחוזים מאמינים שישראל מצליחה לעשות ככל העולה על רוחה מבלי לשלם מחיר וכי היא שולטת בתקשורת;  וכי 18 אחוזים אינם חשים בנוח לבלות זמן עם אדם שתומך בישראל.

"תפיסות אנטי ישראליות אלו אינן בבחינת התייחסות למדיניות הממשלה הישראלית." אמר גרינבלט. "הן צורה אחרת של אנטישמיות."

ממצאים נוספים כוללים:

  • שלושה אחוזים מן האוכלוסייה מחזיקים בכל 11 הדימויים שעליהם נשאלו המשיבים. לכאורה מדובר בנתון לא מרשים, אך בפועל מדובר בכ-10 מיליון אמריקאים – יותר מן המספר הכולל של יהודים בארה"ב כולה.
  • הנשאלים הצעירים יותר (מתחת לגיל 30) הם בעלי סנטימנט שלילי משמעותי כלפי ישראל ותומכיה, לעומת הנשאלים המבוגרים יותר.
  • בהשוואה למחקר קודם, נמצא כי דימויים אנטי-יהודיים הפכו לנפוצים יותר בקרב קבוצת המבוגרים הצעירים (גילאי 18-30). אמנם אצל המבוגרים הצעירים הדימויים האנטישמיים רווחים מעט פחות מאשר אצל המבוגרים, אך הפער משמעותי הרבה פחות מזה שתועד בעבר. לשם המחשה, בשנת 1992 הליגה נגד השמצה מצאה פער של 19 אחוזים בין מי שגילו פחות מ-40 ובין מי שעבר את ה-40; אחד מן הממצאים הבולטים במחקר האמור היה כי "סחף קבוע של אמריקאים צעירים וסובלניים יותר לתוך האוכלוסייה הכללית" הביא לירידה כוללת באנטישמיות.
  • בעוד שמבוגרים צעירים מאמינים פחות בדימויים אנטי-יהודיים (18% מאמינים בששה דימויים או יותר) לעומת המבוגרים יותר (20%), הפער נמוך משמעותית מזה שנמדד במחקרים קודמים. בנוסף לכך, מבוגרים צעירים הם בעלי סנטימנט אנטי ישראלי חזק יותר לעומת המבוגרים, כאשר 21 אחוזים ו-11 אחוזים מסכימים עם חמישה היגדים אנטי ישראליים או יותר (בהתאמה).

"הממצאים הללו, מדאיגים ככל שיהיו, מספקים לנו קריאת כיוון לפיתוח דרכים מועילות יותר כדי להיאבק בסוגי האנטישמיות השונים," אמר גרינבלט. "לצד שותפינו בקהילה היהודית ובארגוני החברה האזרחית, אנחנו מתכננים לפעול על מנת לזקק אסטרטגיות נכונות לטיפול שורש בגורמים לשנאה אנטי-יהודית."

"סקר זה הוא ככל הנראה המחקר המעמיק ביותר בנושא שנאה אנטי יהודית בארה"ב שאי פעם נערך והוא גובש לאחר התייעצות עם צוות מומחים מגוון. הסקר כלל ראיונות בני שעה ויותר עם למעלה מ-100 אמריקאים וכמעט 4200 ראיונות שבוצעו באמצעות סקר מקיף," אמר דיוויד דוטווין, סגן נשיא בכיר בארגון המחקר NORC  באוניברסיטת שיקגו. "הוא מייצג באופן מלא את ארה"ב והוא עושה שימוש בטכניקות חדשניות על מנת לייצר תובנות על הציבור האמריקאי באופן ההוגן ביותר ונטול הפניות האפשרי."

מאז 1964, הליגה נגד השמצה מנהלת באופן שוטף סקרים ברמה הלאומית, על בסיס מדגמים מייצגים, בכל האמור בעמדות הציבור כלפי יהודים. הליגה נגד השמצה ו-NORC, בשותפות עם ארגון One8, עדכנה את הסקר כדי לבחון את נושא האנטישמיות באופן הוליסטי יותר. בנוסף לניתוח יחסם אמריקאים לדימויים אנטי-יהודיים, סקר זה העריך גם את הסנטימנט שלהם כלפי מדינת ישראל.

סקר זה נערך אונליין בחודשים ספטמבר ואוקטובר 2022. הוא כולל מדגם משוקלל ומייצג של 4007 משיבים מ-AmeriSpeak panel של NORC. מרווח הטעות עומד על + / – 2.06 נקודות האחוז. זהו הראשון מבין מספר דו"חות שהליגה נגד השמצה מתכננת לפרסם על בסיס סקר זה של עמדות אנטישמיות בארה"ב; מחקר עתידי על בסיס הסקר עשוי להתמקד בתת קבוצות שונות באוכלוסייה, למשל.