פורסם בכללי.

נתונים של הליגה נגד השמצה מצביעים על המשך העלייה במספר התקריות האנטישמיות בשנת 2017 לעומת 2016

  • נובמבר 5, 2017

ניו יורק, ניו יורק, ה-2 בנובמבר, 2017 ….

נתונים חדשים שפורסמו היום על ידי הליגה נגד השמצה מראים כי מספר התקריות האנטישמיות שאירעו בשנת 2017 ממשיך להיות גבוה ממספרן בשנה שעברה. בנוסף לגידול המשמעותי ברבעון הראשון של השנה, חלה גם עלייה ברורה לאחר מצעד אנשי הימין שנערך בעיר שרלוטסוויל שבווירג'יניה בחודש אוגוסט.

ב"דוח הביקורת על תקריות אנטישמיות" העדכני שפרסם הארגון, הוא מדווח כי בין ה-1 בינואר ל-30 בספטמבר אירעו 1,299 תקריות אנטישמיות ברחבי ארצות הברית, לרבות התקפות פיזיות, השחתת רכוש וכן מתקפות על מוסדות יהודיים. המספר הכולל של התקריות מהווה גידול של 67% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בשנת 2016, וכבר גבוה מסך התקריות שדווחו במהלך השנה שעברה כולה. מתוך התקריות שדווחו, נרשם מספר מדאיג ביותר של התנכלויות והשחתת רכוש על רקע אנטישמי בבתי ספר ובקמפוסים של מכללות ברחבי ארה"ב.

"המשך המתקפה האנטישמית שלה אנו עדים השנה על קהילות שלנו הינו עצום בכל קנה מידה", כך אמר ג'ונתן א. גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה ומנהלה בארה"ב. "למרות שקצב התקריות הואט במידת מה מאז ראשית השנה, האלימות בשרלוטסוויל והמאמץ חסר התקדים של הימין הקיצוני בארה"ב לגייס סטודנטים בקמפוסים של מכללות מראים את המציאות המטרידה של חשיפת מלוא האנטישמיות בכיכר העיר".

 תקריות

בהשוואה לשנת 2016, נרשם מספר גבוה יותר של תקריות בכל אחד משלושת הרבעונים הראשונים של 2017 לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התקריות הללו הגיעו לשיא ברבעון הראשון של 2017 והקצב הואט במקצת ברבעונים השני והשלישי. מתוך 1,299 התקריות האנטישמיות שנרשמו עד כה בשנת 2017, הרוב (667) אירע ברבעון הראשון של השנה. 632 תקריות אנטישמיות נוספות דווחו ברבעונים השני והשלישי של השנה, יותר מ-488 התקריות שדווחו במהלך אותה תקופה אשתקד.

מאז שנת 1979, מתעדת הליגה נגד השמצה את מספר התקריות האנטישמיות בארה"ב ומדווחת על הנתונים במסגרת "דוח הביקורת של תקריות אנטישמיות" השנתי שלה. בתגובה לחששות לגבי העלייה באנטישמיות, הגבירה הליגה נגד השמצה השנה את תדירות הדיווח, והיא מפרסמת דוחות פעמיים בשנה במטרה לחלוק נתונים לעתים קרובות יותר.

על פי נתוני הארגון, בין ינואר ל-30 בספטמבר, אירעו:

  • 703 מקרים של התנכלויות, לרבות 162 איומים על פצצות נגד מוסדות יהודיים;
  • 584 מקרים של השחתת רכוש, לרבות 52 נגד מוסדות יהודיים;
  • 12 התקפות פיזיות.

התקריות הללו אירעו ברחבי ארה"ב, אך בעקביות עם הדוחות הקודמים, המדינות שבהן מתרחש המספר הרב ביותר של תקריות הן בדרך כלל אלה הכוללות את האוכלוסיה היהודית הגדולה ביותר. מדינות אלה הן ניו יורק (267 תקריות); קליפורניה (197); מסצ'וסטס (117); פלורידה (69) ופנסילבניה (58).

 

אירועים

באוגוסט, תיעדה הליגה נגד השמצה "אירוע על" שנראה רק לעתים רחוקות בארה"ב: מצעד הימין הקיצוני בעיר שרלוטסוויל שבמדינת וירג'יניה, שכלל ביטויים מזעזעים ואלימים של אנטישמיות וגזענות, לרבות הנפה של דגלים עם צלבי קרס, קריאה של סיסמאות כגון "היהודים לא יחליפו אותנו!" ופעולות אנטישמיות גלויות אחרות.

מייד לאחר המצעד בשרלוטסוויל חלה עלייה חדה המספר התקריות האנטישמיות. מתוך 306 התקריות שדווחו ברבעון השלישי, 221 התרחשו ביום המצעד, ב-11 באוגוסט, או לאחריו.

המצעד בשרלוטסוויל היה אחד מבין 33 אירועים של הימין הקיצוני שנערכו השנה בארה"ב, שאליהן נוספו 188 תקריות שבהן חילקו אנשי הימין הקיצוני עלונים כדי להפיץ את המסר בקרב קהלים חדשים.

עלייה בתקריות במוסדות חינוך

האנטישמיות ממשיכה לעורר חששות חמורים בקמפוסים של מכללות ובבתי ספר ציבוריים, פרטיים ודתיים. בשנת 2017, הוכפל מספר התקריות בבתי ספר יסודיים ותיכוניים לעומת התקופה המקבילה אשתקד (269 תקריות השנה לעומת 130 ב-2016).  מתוכן, 142 תקריות של התנכלות ו-114 תקריות של השחתת רכוש. בקמפוסים של מכללות דווח על 118 תקריות אנטישמיות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017, זאת בהשוואה ל-74 תקריות בתקופה המקבילה אשתקד – עלייה של 59%.

"אנו מוטרדים ביותר מהגידול במספר התקריות האנטישמיות, ההצקות והשנאה בבתי הספר בארה"ב ואיננו חושבים שהסטטיסטיקה משקפת את חומרת המצב", אמר גרינבלט. "רבות מהתקריות במוסדות חינוך אינן מדווחות. כמדינה, עלינו לעשות יותר כדי לוודא שמוסדות החינוך שלנו יישארו מקומות שבהם התלמידים לומדים בביטחה מבלי לחשוש מפני התנכלויות ושנאה".

דוח הביקורת של הליגה נגד השמצה כולל פעולות פליליות ולא פליליות של התנכלויות ואיומים, לרבות הפצה של תעמולת שנאה, איומים והשמצות. דוח הביקורת הוכן תוך שימוש במידע שסיפקו קורבנות, רשויות האכיפה ומנהיגי קהילות והערכות שבוצעו על ידי הצוות המקצועי של הליגה נגד השמצה. הדוח מספק תמונת מצב עדכנית של היבט מסוים של בעיה לאומית הקיימת בארה"ב, תוך זיהוי מגמות או שינויים בסוג הפעילות שדווחה. מידע זה מסייע לליגה נגד השמצה בפיתוח ושיפור התוכניות שלה, שמטרתן להילחם בהתפשטות האנטישמיות וסוגים אחרים של קנאות ולמנוע אותם.