פורסם בכללי.

הדו"ח השנתי של הליגה נגד השמצה: בשנת 2012 חלה ירידה של 14 אחוזים בתקריות אנטישמיות בארה"ב, ובכך נמשכת מגמת ירידה תלת שנתית

  • יולי 27, 2017

22 ביולי 2013 …

על פי הדו"ח השנתי של הליגה נגד השמצה בנושא תקריות אנטישמיות, אשר פורסם היום, המספר הכולל של תקריות אנטישמיות בארה"ב ירד ב-14 אחוזים בשנת 2012, כל זאת במסגרת מגמה נמשכת של ירידה בשלוש השנים האחרונות.

הדו"ח מתייחס לסך כולל של 927 תקריות אנטישמיות ברחבי ארה"ב בשנת 2012, לרבות תקיפות, חבלה ברכוש והטרדה, המהווה ירידה של 14 אחוזים, לעומת 1080 תקריות שדווחו בשנת 2011.

סך התקריות בשנת 2012 עמד על 17 תקיפות גופניות של יהודים, 470 מקרים של הטרדה, איומים ואירועים אחרים ו-440 מקרים של השחתת רכוש. הדו"ח כולל אירועים פליליים לצד כאלו שאינם פליליים, אשר דווחו לליגה נגד השמצה ב-35 מדינות שונות ובעיר וושינגטון.

הדו"ח השנתי של הליגה נגד השמצה בנושא תקריות אנטישמיות נערך בארה"ב מדי שנה מאז שנת 1979.

"מעודד לראות כי בשנים האחרונות נרשמת מגמה עקבית למדיי של ירידה במספר התקריות האנטישמיות בארה"ב", אמר אברהם ח.פוקסמן, מנכ"ל הליגה נגד השמצה. "יש להסתייג ולאמר שהנתונים מהווים "צילום רגעי" של האנטישמיות בארה"ב ברגע מסויםאך ככל שניתן לראות בהם מדד, הם מלמדים שכחברה חלה אצלנו התקדמות בהתמודדות עם שנאה המופנית כלפי יהודים. יחד עם זאת, מטריד עדיין להיווכח שהתקריות האנטישמיות הן כה רבות. עלינו לעמוד על המשמר, להיות דרוכים לתגובה ולעודד את רשויות האכיפה ואת הציבור לדווח על התקריות כמה שניתן".

למרות ירידה כללית במספר התקריות האנטישמיות ב-2012, התמונה המלאה שמצטיירת מורכבת יותר. בעוד שאכן חלה ירידה בקטגוריה של הטרדה, איומים ואירועים אחרים, מ-731 תקריות ב-2011, ל-470 ב-2012, קטגוריות אחרות נותרו באותה רמה או רשמו גידול ניכר.

"אין באפשרותנו לספק הסבר אחד לתנודות החלות משנה לשנה, אך יש לתת את הדעת על כך שהירידה במספר התקריות בשנים האחרונות מתרחשת בתוך הקשר כולל של ריבוי ביטויי השנאה ברשת", אמר בארי קרטיס לושר, היו"ר העולמי של הליגה נגד השמצה. "שלא כמו בשנים עברו, שאז גזענים חילקו עלונים ברחובות ושלחו אותם בדואר, היום האינטרנט מהווה ערוץ המאפשר לגזענות ושנאה להגיע לקהל פוטנציאלי של מיליונים".

"קשה לכמת את ההתפוצצות הוויראלית הזו של שנאה ברשת, אך בהחלט ייתכן שהיא גרמה למעין נדידה, שבה הגזענים והקנאים מעדיפים לגשת לאינטרנט כדי לבטא את עצמם באנונימיות, במקום שיפעלו במרחב הציבורי" הוסיף קרטיס-לושר. "הסכנה, כמובן, היא שהתבטאויות מסוג זה ברשת יהוו השראה ויציתו התפרצות של אלימות בעולם האמיתי".

לפי דו"ח הליגה נגד השמצה, הגידול הדרמטי ביותר, בשיעור של 33 אחוזים, נרשם בקטגוריה של חבלה ברכוש על רקע אנטישמי. בקטגוריה זו נמנה סך של 440 תקריות בשנת 2012, לעומת 330 תקריות שדווחו בשנת 2011. בעוד שמרבית התקריות הללו כוונו כלפי רכוש ציבורי או בתים פרטיים, 13 אחוזים מסך תקריות החבלה ברכוש כוונו למוסדות ציבור יהודיים.

יתרה מזו, תקיפות גופניות, שהן מן המטרידות שבתקריות האנטישמיות, מכיוון שהן מערבות אלימות פיזית ישירה, נותרו ברמה דומה – 17 תקריות בשנת 2012, לעומת 19 תקריות בשנת 2011.

בהמשך למגמה עקבית וארוכת שנים, המדינות בהן נרשם מספר התקריות הגבוה ביותר היו אלו בהן מתגוררת אוכלוסייה יהודית גדולה:

  • מדינת ניו יורק – נרשם גידול ל-248 תקריות ב-2012 לעומת 195 ב-2011;
  • קליפורניה – נרשמה ירידה ל-185 תקריות, לעומת 235;
  • ניו ג'רזי – נרשם גידול ל-173 תקריות, לעומת 144;
  • פלורידה – נרשמה ירידה ל-88 תקריות, לעומת 111;
  • מסצ'וסטס – נרשמה ירידה ל-38 תקריות, לעומת 72;
  • פנסילבניה – נרשמה ירידה ל-37 תקריות, לעומת 38;

הדו"ח השנתי של הליגה נגד השמצה עוקב אחר מקרים של השחתת רכוש, הטרדה ותקיפה גופנית של יחידים יהודים, רכוש יהודי ומוסדות קהילה ברחבי ארה"ב. הדו"ח נסמך על נתונים המדווחים ל-30 משרדים אזוריים של הליגה ולרשויות האכיפה ברחבי ארה"ב.

בעוד שהדו"ח אינו כולל ביקורת על מדינת ישראל והציונות כשלעצמה, דיווחים מסוג זה נכללים בו כאשר נחצה בהם הסף שבין ביקורת לגיטימית ובין אנטישמיות, במובן של שימוש בסטריאוטיפים אנטי-יהודיים קלאסיים, דימויים ו/או אנלוגיות נאציות. ביטויים פומביים של תחושות אנטי ישראליות הכוללים דמוניזציה של יהודים, או יוצרים אווירה של פחד ואיום ליהודי ארה"ב נמנים בדו"ח גם כן.

התבטאויות השמצה מסוג זה נשמעו בזירה הציבורית בייחוד סביב מבצע "עמוד ענן" – המערכה הצבאית שנקטה ישראל נגד תשתית הטרור ברצועת עזה בנובמבר 2012.

בהפגנה באטלנטה, אחד המפגינים נשא שלט ועליו הכיתוב "ישראל – הנאצים החדשים", בעוד אחר נשא שלט ובו מגן דוד ובמרכזו צלב קרס. מסרים פוגעניים דומים רווחו גם בכינוסים בשיקגו ובפורט לודרדייל.

על אף הריבוי, בכל האמור, בהתבטאויות אנטישמיות ברשת, התבטאויות אנטי-יהודיות כלליות אינן נמנות לצורך עריכת הדו"ח, אלא אם הן מכוונות לאדם ספציפי.

תקיפות על רקע אנטישמי

דו"ח הליגה נגד השמצה כלל סך של 17 תקיפות על רקע אנטישמי על יחידים יהודים (או על מי שזוהו כיהודים) בשנת 2012, מה שהיווה ירידה, לעומת 19 תקיפות שנרשמו ב-2011. התקריות כללו שימוש בכוח פיזי ו/או אלימות, יריקה, או השלכת חפצים.

להלן רשימה נבחרת של תקריות תקיפה על רקע אנטישמי שאירעו בשנת 2012:

  • רוט'רפורד, ניו ג'רזי – בקבוקי תבערה הושלכו אל מתחם ביתו של רב וגרמו לכך שהוא ומשפחתו נאלצו להימלט מן המקום (ינואר).
  • ברוקלין, ניו יורק – שני יחידים שצעדו בקבוצה גדולה שקראה קריאות גזעניות כגון "יהודי מלוכלך" ו"יהודון", חבטו בקורבן בפניו בדרכו מבית הכנסת לביתו בליל שבת (יוני).
  • מנהטן, ניו יורק – אדם ניגש ליהודי חרדי שהמתין לרכבת התחתית, הושיט יד לכיפה שחבש והסיר אותה מראשו, השליך אותה על הרצפה ודרך עליה. האיש התבונן בקורבן ממושכות לפני שהלך לדרכו (יולי).
  • פורט מיל, דרום קרוליינה – נער בן 15 חזר באוטובוס לביתו אחרי משחק פוטבול והוקנט בהערות פוגעניות שכוונו למשפחתו ולנושא השואה. כשניסה בסופו של דבר לרדת מן האוטובוס נער אחר דחף אותו חזרה אל הכיסא ואמר "שב, יהודי". כשניסה להיעמד ולרדת מן האוטובוס פעם נוספת, הוא נדחף חזרה לאחור וחטף חבטה בפנים ובגרון, עד שהמאמן התערב והפסיק את התגרה (אוקטובר).
  • סן איסידרו, קליפורניה – ניצול שואה הותקף פיזית ומילולית והוטחו לעברו קריאות פוגעניות בגנות יהודים לאחר וויכוח פוליטי במסעדה (נובמבר).
  • השחתת רכוש על רקע אנטי-יהודי

    דו"ח הליגה נגד השמצה תיעד 440 מקרים של השחתת רכוש על רקע אנטישמי ב-2012, לעומת 330 ב-2011, משמע גידול של 33 אחוזים. תקריות השחתת רכוש נבחנות ע"י הליגה נגד השמצה באופן פרטני והן מסווגות כבעלות מניעים אנטישמיים, רק בהתבסס על הופעת שפה או סמלים בעלי אופי אנטישמי, על זהות החשוד/ים במידה שהיא ידועה,  וכן על בסיס יעד השחתת הרכוש וקרבתו לבתים יהודיים, קהילות ומוסדות ציבור.

    נתוני דו"ח 2012 כוללים שימוש בצלבי קרס, ש"יועדו" ישירות לרכוש יהודי או למוסדות ציבור של הקהילה היהודית. עם זאת, הדו"ח אינו מונה צלבי קרס שכוונו למיעוטים אחרים או כאלו שהשימוש בהם היה מחוץ לכל הקשר ובמטרה לעורר הלם בלבד.

    בדו"ח נמנו 316 תקריות שכללו שימוש בצלבי קרס והצגתם, באופן המכוון ליהודים. 

    להלן רשימה נבחרת של תקריות השחתת רכוש על רקע אנטישמי שאירעו בשנת 2012:

    ·         ברוקלין, ניו יורק שלושה שולחנות בבית ספר תיכון ציבורי הושחתו ונכתבו עליהם המילים "יהודים לכו להז—-" וכן "[שמה של מורה] לכי להז—- כלבה יהודייה" (ינואר).

    ·         אירווין, קליפורניה – נער בשנות העשרה חזר לביתו וגילה שצלב קרס וסמוך לו המילים "לך להז—" נכתבו על חניית הרכב של המשפחה, בעוד משפחתו הייתה בבית (ינואר).

    ·         בושנל, פלורידהנותצו שתים עשרה מצבות בבית עלמין צבאי יהודי (מרץ).

    ·         קווינס, ניו יורק – כתובות גרפיטי שלשונן – "הירגו יהודים בכל מקום שתמצאו אותם",רוססו בשירותים של בית ספר (מרץ).

    ·         ווילמינגטון, דלאוור – צלבי קרס רוססו על שביל גישה לבית משפחה יהודית (אפריל).

    ·         ווילקס באר, פנסליבניה – על דלתו הקדמית של הקורבן, רוססה הכתובת "יהודי צא מכאן לעזאזל או שתמות" (יוני).

    ·         יוסטון, טקסס – צלבי קרס וסמלי ה-S.S נחרטו בבית כנסת בעיר (אוגוסט).

    ·         דנוור, קולרדו – בית ספר יהודי הושחת בצלבי קרס ובמה שנראה כתיאור של חייל נאצי (אוגוסט).

    ·         מונמאוט', ניו ג'רזי – המשפט "הירגו את היהודים" נצבע על בתים רבים בשכונה אחת, חלקם בבעלות יהודים, אחרים בבעלות לא יהודים ואחד מהם בבעלותו של ניצול שואה (ספטמבר).

    ·         טמפה, אריזונה – כיסוי של סוכה הושחת וצויר עליה צלב קרס (אוקטובר).

    ·         וילמט, אילינוי – אישה נכנסה לרכבה וגילתה כי מדבקה של בית ספר יהודי הוסרה, וכי על הדלת נחרט צלב קרס. כל זאת בשעה שהרכב חנה מול ביתה (אוקטובר).

    ·         לונג ביץ', קליפורניה – צלב קרס והמילה "נאצי" רוססו על דלתו הקדמית של בית כנסת (נובמבר).

    ·         קולורדו ספרינגס, קולורדו – על מנורה בחזית ביתו של רב מחסידות חב"ד רוסס צלב קרס (דצמבר).

    הטרדה, איומים ואירועים אחרים

    דו"ח הליגה נגד השמצה תיעד 470 מקרים של הטרדה על רקע אנטישמי ב-2012, משמע חלה ירידה לעומת 2011, אז תועדו 731 מקרים מסוג זה. התקריות כללו תקיפות מילוליות והטחת ביטויים פוגעניים נגד יחידים יהודים (או יחידים שזוהו כיהודים); אנטישמיות שהובעה באמצעי התקשורת הכתובה או האלקטרונית, כולל מקרים של בריונות ברשתוכן נאומים, הפגנות ואירועים אנטישמיים.

    להלן רשימה נבחרת של תקריות הטרדה על רקע אנטישמי בשנת 2012:

    · טינק, ניו ג'רזי – עלון שכותרתו "Wall Street Jews" (פרפראזה על "Wall Street News") נשלח למערכת העיתון Jewish Standard(ינואר).

    · לקסינגטון, קנטאקי – המתלוננת נכחה בחנות ושמעה באקראי שיחה בין הבעלים ללקוחות אודות האופן בו היהודים שולטים בתקשורת העולמית ועל כך שהרגו את ישוע (פברואר).

    · ברונקס, ניו יורק – ניצול שואה קיבל שיחת טלפון בביתו מאדם שאמר "אני עומד להרוג את כולכם יהודים מז—-" (יוני).

    · בוקה ראטון, פלורידה – שני עוזרים במוסד סיעודי פנו לקשיש ניצול שואה ודרשו ממנו "תחזור לגרמניה ושם הם יגמרו אתך. כדאי שפשוט נפיל אותך ונעוף מכאן" (יוני).

    · ברוקלין, ניו יורק – אדם קיבל לדירתו פתק הכתוב בכתב ידועליו כתוב "ליהודים, לכו תז— יא כלבים!" וכן "היטלר מגיע להרוג את המשפחות שלכם שוב" (יוני).

    · מקאנגי, פנסילבניה – אישה פתחה את דלת ביתה כששמעה את הפעמון מצלצל ומצאה על סף הדלת צלב קרס עשוי ענפים (יולי).

    · סן דייגו, קליפורניה – בתא הקולי של בית כנסת הושארה ההודעה הקולית הבאה: "הי יהודונים. שלא תחשבו שאנחנו לא יודעים על השואה המז—-" (אוגוסט).

    · אלבקרקי, ניו מקסיקו – אדם קיבל מספר הודעות טלפוניות אנטישמיות במשך מספר ימים, בהן כונה בין היתר "יהודי מז-". המטלפן האנונימי הזדהה כ- Jew@verizon.com ו-Jewishmidget@verizon.com(Jewish midget משמע ננס יהודי) (אוגוסט).

    ·  לוס אנג'לס, קליפורניה – המורה היהודי היחיד בבית ספר תיכון הגיע לכיתה ומצא שמעל דלת הכניסה תלויה מסכת פלסטיק ועליה מצויר שפמו של היטלר, לצדו השם היטלר וכן צלב קרס (אוקטובר).

    ·  אטלנטה, ג'ורג'יה – תלמידים בבית ספר יהודי שהו בחנות ספרים בשדה תעופה כאשר על המסך בחנוות הופיע דיווח מצולם ממבצע "עמוד ענן". בתגובה, הקופאי פנה אליהם ואמר "גם אתם יהודים? עופו מכאן, יהודים מזוהמים ומלוכלכים" (נובמבר).

    ·  סן פרנסיסקו, קליפורניה – איום אודות הטמנת פצצה התקבל באחד ממוסדות הקהילה היהודית והוא פונה מיושביו. בסופו של דבר הוכרז כי בטוח לחזור אל הבניין (נובמבר).

    תקריות אנטישמיות בקמפוסים

    דו"ח הליגה נגד השמצה תיעד גידול משמעותי בתקריות אנטישמיות בקמפוסים במהלך שנת 2012. 61 תקריות דווחו בקמפוסים של האוניברסיטאות, לעומת 22 תקריות שדווחו בשנת 2011.

    חלק מן התקריות כללו שימוש בדימויים אנטישמיים במסווה של פעילות נגד ישראל, זאת לצד תאוריות קונספירציה ביחס לשליטה הכלכלית והפוליטית של היהודים שהושמעו בקמפוס. לשם המחשה, במסגרת תכנית "חודש שחרור פלסטין" באוניברסיטת קליפורניה, אירווין, בחודש מאי, נשא דברים האימאם אמיר עבדול מאליכ עלי, שמקום מושבו הקבוע בצפון קליפורניה. האימאם טען כי "הציונים" אחראים למשבר הכלכלי בארה"ב וכי הציונות היא כוח משחית עבור "יהודים שמאמינים בה". בחודש מרץ התבטא גלעד עצמון, ישראלי המגדיר עצמו כ"יהודי לשעבר" באוניברסיטת נורט'ווסטרן, אילינוי, ותאר את היהדות כ"קיצונית, שוביניסטית [ו]גזענית". עצמון עשה שימוש במונחים הלקוחים מעולם השואה במטרה לעשות דמוניזציה למדינת ישראל ואף חזר על תיאוריות קונספירציה ידועות.

    להלן רשימה נבחרת של תקריות אנטי-יהודיות שאירעו בקמפוסים ברחבי ארה"ב בשנת 2012:

    • סיאטל, וושינגטון – סטודנט חזר לחדרו במעונות וגילה על דלת הכניסה צלב קרס ולידו המילה "יהודי" (ינואר).
    • בוקה ראטון, פלורידה – במהלך שיעור ביולוגיה סטודנטית נעמדה במקומה וטענה בזעם כי "אנשים לבנים הם חרא, יהודים שחושבים שכל העולם שלהם – והוא לא, אני אהרוג אתכם בכל אירועי השואה שיש בעולם". הסטודנטית איימה גם כן להרוג את המרצה ולהכות סטודנט שישב בשורה לפניה ואז פונתה מן הכיתה (מרץ).
    • סטייט קולג', פנסילבניה – צלב קרס רוסס על סמל ארגון אחווה יהודי (fraternity)  בקמפוס (אפריל).
    • לוס אנג'לס, קליפורניה – סטודנט חזר לחדרו במעונות וגילה שעל דלתו נכתב במרקֶר המשפט "יהודי תמות" ולידו צלב קרס (אפריל).
    • מנהטן, ניו יורק – בתא הקולי של "ישיבה אוניברסיטי" התקבלו הודעות קוליות מאיימות כגון "הירגו את כל האנשים – האנשים היהודים" וכן "אזהרה לכל היהודים, השואה הגרעינית מתקרבת". (יולי).
    • את'נס, ג'ורג'יה – מבנה של חב"ד באוניברסיטה הושחת ע"י הכיתוב "ZOG המז—-", ZOG באנגלית הם ראשי תיבות של "ממשלת הכיבוש הציונית", המתייחסים לתיאוריית קונספירציה אנטישמית ולפיה יהודים שולטים בחשאי בממשלה (יולי).
    • קולומבוס, אוהיו – ראש חזיר הונח מעל דלת הכניסה לארגון אחוות נשים יהודי (אוקטובר).
    • בוסטון, מסצ'וסטס – שני סטודנטים השחיתו מנורה של חב"ד ברחבת קמפוס האוניברסיטה (נובמבר).
    • ניו ברונסוויק, ניו ג'רזי – במסגרת אספה נגד מבצע "עמוד ענן", סטודנט נשא שלט עם הכיתוב "ציונים עושים לפלסטינים מה שהנאצים עשו ליהודים" (נובמבר).

    בריונות אנטישמית בקרב ילדים ונוער

    הליגה נגד השמצה מוסיפה לקבל מספר מטריד של תלונות המתייחסות לילדים, מתבגרים ובני נוער המעורבים בפעילות אנטישמית, הן בין כותלי בית הספר, והן מחוצה להם. תקריות אלו כוללות תקיפות גופניות, איומים באלימות וכן הקנטות מילוליות, בעל פה ובכתב. תקריות אלו מתאפיינות בשימושבסטריאוטיפים גזעניים ובדימויי שואה מטרידים.

    להלן רשימה נבחרת של תקריות שאירעו ב-2012, המדגימות בריונות אנטישמית של ילדים, מתבגרים ונערים כלפי חבריהם לספסל הלימודים: 

    • אומהה, נברסקה – כמה תלמידים בוגרים חלפו במסדרון על פני תלמידה בחטיבת ביניים והצדיעו לה בהינף היד הנאצי המפורסם (ינואר).
    • האנטינגטון ביץ', קליפורניה – תלמיד כיתה ו' איים על תלמיד יהודי בן כיתתו באומרו שעליו למות מכיוון שהוא יהודי (פברואר).
    • סטרונגוויל, אוהיו תלמיד כיתה ד' אמר לבן כיתתו "אם היית בישראל, הייתי חייב להרוג אותך כי אתה יהודי" (אפריל).
    • פאלו אלטו, קליפורניה תלמיד תיכון חזר לרכבו וגילה את המילים "לך תז— יהודי" חרוטות על מכסה המנוע (מאי).
    • סן פרנסיסקו, קליפורניה – תלמיד חטיבת ביניים הוטרד ע"י בני כיתתוכאשר שניים מהם זרקו לעברו פיסות נייר מקומטות ועליהן צלבי קרס ומגני דוד (מאי).
    • סנטה פה, ניו מקסיקו – תלמיד חדש בתיכון "הופגז" בהודעות טקסט שלשונן "הירגו את היהודים, הייל היטלר" (מאי).
    • ווסטווד, מסצ'וסטס – בזמן שהתלמידים ישבו יחד ביציעי מגרש הספורטאחד מהם זרק מטבע לעבר ילד יהודי וקרא "יהודי, יהודי" (יוני).
    • ווטקינסוויל, ג'ורג'יה – בהסעת בית הספר אחד הנערים איים על ילד בן 11, צעיר ממנו, באומרו "אני גרמני. אנחנו מבשלים יהודים במשפחה שלי". (אוגוסט).

    אודות דו"ח הליגה נגד השמצה

    הדו"ח מתייחס למעשי הטרדה והפחדה, כולל הפצת תעמולה המעודדת שנאה, איומים והתבטאויות פוגעניות. הדו"ח כולל מעשים פליליים, לצד כאלו שאינם פליליים.

    המידע לצורך גיבוש הדו"ח נאסף מקורבנות, רשויות אכיפת חוק, מנהיגי קהילות וכן על ידי צוותים מקצועיים של הליגה נגד השמצה. הדו"ח מהווה תמונת מצב שנתית המתמקדת בהיבט אחד מתוך תופעה ארצית כוללת, תוך ניסיון להצביע על מגמות ושינויים בסוגי התקריות המדווחות. מידע זה מסייע לליגה נגד השמצה לפתח ואף להגביר את תכניותיה למניעת התפשטות האנטישמיות ולהתמודדות עמה, כל זאת לצד התמודדות עם צורות אחרות של שנאה וקנאות.

    (פורסם ב 22.7.13)