פורסם בכללי.

אישי ציבור בולטים ברחבי העולם המוסלמי טוענים כי יהודים הם שעומדים מאחורי הקמתה של דאע"ש

  • אוגוסט 7, 2017

הליגה נגד השמצה הביעה היום דאגה מהפצת תיאוריות קונספירציה במספר מדינות בעולם הערבי, הקושרות בין היהודים ובין הקמתו ופעילותו של ארגון המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה (דאע"ש).

אישי ציבור בולטים, הכוללים בין היתר מלומדים, פקידי ממשל ואנשי דת מעיראק, איראן, מצרים, פקיסטאן ומדינות אחרות, מקדמים תיאוריית קונספירציה לפיה דאע"ש היא פרי יצירתם של יהודים וציונים, מתוך מטרה לפגוע באסלאם.

"אנו עדים, לא בפעם הראשונה, לכמה מנהיגים דתיים בעולם המוסלמי המנציחים ומקדמים באופן פעיל תיאוריות קונספירציה אנטישמיות בדבר שליטה יהודית בעולם" אמר אברהם ח.פוקסמן, מנכ"ל הליגה נגד השמצה. "הטענה המסיתה והמגוחכת הזו צוברת תאוצה במדיה החברתית והיא מסיחה את דעתם של אנשים מן האנטישמיות העמוקה המושרשת בחלקים של העולם המוסלמי ומן הצורך להיאבק באיום הרציני הנשקף מדאע"ש.

המרכז לקיצוניות בליגה נגד השמצה מביא כמה דוגמאות לפופולריות ההולכת וגוברת של תיאוריית הקונספירציה:

  • ארגון גג של מלומדים מצריים הקשור לאוניברסיטת אל-אזהאר, הנחשבת לסמכות הדתית העליונה במצרים, פרסם הצהרה ולפיה דאע"ש וקבוצות קיצוניות אחרות הן "תוצרים יהודיים, המכנים את עצמם במגוון שמות המשתנים מדי פעם". במסגרת הדברים, צוטט ראש הסניף של הארגון בפקיסטאן שטען כי: "ארגון הטרור דאע"ש הוא מזימה ציונית שמטרתה לרצוח מוסלמים, לשפוך את דמם ולאנוס את נשותיהם ובנותיהם".
  • – המלומד העיראקי הפופולרי אחמד אל-קובייסי ציין בראיון טלוויזיוני כי מנהיג דאע"ש, אבו באכר אל-בגדדי הוא "לא יותר מאשר סוכן ישראלי" והוסיף כי ארגון הטרור הוא "תנועה יהודית מאורגנת שמטרתה לקרוע לגזרים" את האומה המוסלמית.
  • – מוחסן ראזאי, מזכיר המועצה האיראנית לאבטחת אינטרס המשטר באיראן, אמר במהלך ראיון טלוויזיוני כי "הישות הציונית" היא שעומדת מאחורי דאע"ש וכי "ציונים" מנסים על פי רוב להיפטר מאחרים ע"י כך שהם מסכסכים ביניהם. הוא הוסיף וטען כי ישראל היא זו שאימנה את הנהגת דאע"ש.

  • האייתוללה סייד מורטדה אל קזוויני, איש דת שיעי בולט בעיראק, תיאר את דאע"ש במהלך במהלך דרשת חג בכרבלא כ-"ארגון יהודי ישראלי, שהוקם כדי לקרוע לגזרים את ארצם של המוסלמים".

  • מספר ערוצי תקשורת ערביים הפיצו סיפור ולפיו מנהיג דאע"ש אבו באכר אל-בגדדי הוא סוכן מוסד יהודי בשם סיימון אליוט.

  • קמפיין מודעות נגד דאע"ש בשידורי הטלוויזיה העיראקית בלוויין Afaq כלל דימוי של נחש ועליו סמל דאע"ש "יוצא" מתוך מגן דוד.

"במקומות בהם עמדות אנטישמיות מושרשות עמוק בחברה, הפצה של סיפור כזה יכולה להפוך בקלות לוויראלית ועשויה לאיים על ביטחונן של קהילות יהודיות" אמר מר פוקסמן. "מה שהופך את העניין לאבסורדי במיוחד הוא שלטוענים שדאע"ש הוא יציר כפיה של ישראל, נוח להתעלם מהטבע האנטישמי הקנאי העומד בבסיס הארגון עצמו".

סקר שערכה לאחרונה הליגה נגד השמצה ב-100 מדינות, מצא כי 74 אחוזים מן הנסקרים ברחבי המזרח התיכון וצפון אפריקה מחזיקים בעמדות אנטישמיות.

(פורסם ב26.8.14)