פורסם בכללי.

סקר הליגה נגד השמצה: סטריאוטיפים אנטישמיים עדיין מושרשים באופן עמוק ברחבי אירופה

  • מאי 31, 2023

אחד מכל ארבעה אירופאים מחזיק בעמדות אנטישמיות באופן נרחב; ירידה בשיעור התפיסות האנטישמיות בקרב אוקראינים

 

ניו יורק, מדינת ניו יורק, 31 למאי 2023…סקר חדש של הליגה נגד השמצה, המודד עמדות אנטישמיות ברחבי אירופה, מצא כי כמה מן הדימויים האנטי-יהודיים העמוקים ביותר עדיין מושרשים לעומק ב-10 מדינות באירופה, כאשר אחד מכל ארבעה אנשים לערך מחזיק בעמדות אנטישמיות קלאסיות באופן נרחב. 

הסקר מצא כי אחד מתוך כל שלושה משיבים, בשש מדינות במערב אירופה, מאמין כי היהודים נאמנים יותר למדינת ישראל מאשר למדינות מוצאם. בספרד, אחד מכל ארבעה אנשים מאמין בסטריאוטיפים אנטישמיים קלאסיים – בדגש על עמדות בנושא יהודים וכסף, או בדבר יהודים ושליטתם בממשלה.

"מטריד שכל כך הרבה אירופאים ממשיכים להאמין בבדיות אנטישמיות שמקורן בהיסטוריה, כגון הטענה שיהודים הם חמדנים מטבעם, שהם שולטים בממשלה ובכלכלה, או שהם נאמנים יותר למדינת ישראל. למרבה הצער, מצב העניינים לא השתפר מאז הסקר האחרון שלנו באזור בשנת 2019," אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "הרעיונות המרושעים הללו הניעו מתקפות אנטישמיות בעבר ואין להקל בהם ראש לעולם, במיוחד על אדמת היבשת בה התרחשה השואה."

הסקר באירופה מהווה את הפרק האחרון של מדד ה-100 העולמי של הליגה נגד השמצה: סקר עמדות אנטישמיות, שנערך לראשונה ב-2014 והוא הסקר המקיף ביותר בנושא עמדות אנטישמיות גלובליות שנערך אי פעם וכלל 102 מדינות וישויות.

באופן העולה בקנה אחד עם ממצאי הסקרים הקודמים, ספרד היא עדיין המדינה עם רמת העמדות האנטישמיות הגבוהה ביותר מתוך שש מדינות שנסקרו במערב אירופה, עם 26 אחוזים מן האוכלוסייה המחזיקים בתפיסות אנטישמיות באופן נרחב, אחריה בלגיה (24 אחוזים), צרפת (17 אחוזים), גרמניה (12 אחוזים) ובריטניה (10 אחוזים). מבין 10 המדינות שנסקרו עבור מדד האנטישמיות, בהולנד נרשמה התוצאה הנמוכה ביותר, כאשר 6 אחוזים בלבד מן הנסקרים החזיקו בתפיסות אנטישמיות.

במזרח אירופה, עמדות אנטישמיות מושרשות במידה רבה עוד יותר. למרות ירידה מסוימת שנרשמה בכל אחת מארבע המדינות שנסקרו, הרי שרמת העמדות האנטישמיות נותרת עדיין גבוהה בהונגריה (37 אחוזים), פולין (35 אחוזים) ורוסיה (26 אחוזים).

הירידה המשמעותית ביותר בעמדות אנטישמיות כלפי יהודים תועדה באוקראינה, שבה רמת העמדות האנטישמיות צנחה משיא גבוה של 46 אחוזים ב-2019 לכדי 29 אחוזים ב-2023. ייתכן שנתון זה מושפע מן הפופולריות של הנשיא היהודי, ולדימיר זלנסקי, ששיעורי התמיכה בו עלו באופן דרמטי בשנים האחרונות, בתגובה להתנגדות שהפגין אל מול מתקפות הצבא הרוסי.

"השיפור הדרמטי בעמדות האנטישמיות באוקראינה קשור ככל הנראה לפופולריות של הנשיא זלנסקי, מנהיג שהוא בה בעת גאה ביהדותו ומשתף את הציבור במורשתו," אמר גרינבלט. "ממצאי הסקר לא מתייחסים במישרין לשאלת הקשר הסיבתי, אך אין ספק שעובדת היותו של הנשיא יהודי, הזוכה לשבחים בשל תגובתו לתוקפנות הרוסית, כנראה השפיעה על האופן שבו אזרחי אוקראינה מן השורה תופסים את היהודים."

 להלן ממצאים מרכזיים נוספים של הסקר שנערך באירופה במסגרת מדד ה-100 הגלובלי:

  • רוסיה וספרד עומדות בראש הרשימה עם קבוצות האוכלוסייה הגדולות ביותר שמאמינות בדימויים אנטישמיים קלאסיים. ברוסיה, כמעט 30 מיליון איש מתוך אוכלוסייה בוגרת של 115 מיליון, מחזיקים בעמדות אנטישמיות קלאסיות. בספרד, 10 מיליון איש מתוך אוכלוסייה בוגרת של 39 מיליון מחזיקים בעמדות אנטישמיות.
  • במערב אירופה, הסטריאוטיפ האנטישמי הרווח ביותר הוא הנאמנות הכפולה וקבוצות אוכלוסייה גדולות מאמינות שהיהודים נאמנים יותר למדינת ישראל מאשר לארצם שלהם. יותר ממחצית הספרדים (56 אחוזים) מאמינים כי אמירה זו היא "ככל הנראה נכונה," וכך גם 46 אחוזים בבלגיה, 38 אחוזים בהולנד, 37 אחוזים בצרפת ו-34 אחוזים בבריטניה.
  • במזרח אירופה, הבדיה האנטישמית של הנאמנות הכפולה רווחת עוד יותר: 62 אחוזים מתושבי פולין הסכימו עמה וכן 48 אחוזים בהונגריה, 38 אחוזים באוקראינה ו-36 אחוזים ברוסיה.
  • המודעות לשואה אמנם אוניברסלית ברחבי אירופה, אך הכחשת השואה גבוהה באופן ניכר במזרח אירופה. בהונגריה ואוקראינה, 19 אחוזים מן הנסקרים הסכימו עם האמירה שלפיה "השואה היא מיתוס ומעולם לא התרחשה," או השיבו שמספרי היהודים שמתו "מוגזמים במידה רבה מאוד." ברוסיה ופולין, הכחשת השואה עמדה על 17 אחוזים ו-15 אחוזים, בהתאמה. גרמניה והולנד עמדו בסוף הרשימה מבחינת הכחשת שואה, עם 5 אחוזים ו-4 אחוזים, בהתאמה.
  •  גם במדינות שבהן רמת האנטישמיות נמוכה, מידת האמונה בסטריאוטיפים מרושעים על אודות יהודים עדיין גבוהה באופן מטריד. בהולנד, שבה ציון המדד היה הנמוך ביותר ועמד על 6 אחוזים, 18 אחוזים מן הנסקרים הסכימו כי "ליהודים יש כוח רב מדיי בעולם העסקים" ו-38 אחוזים מאמינים כי "יהודים נאמנים יותר למדינת ישראל מאשר למדינה זו." האמור נכון גם בצרפת, שבה 28 אחוזים השיבו שליהודים כוח רב מדיי בעולם העסקים ו-37 אחוזים ציינו שהם מאמינים בסטריאוטיפ הנאמנות הכפולה.
  • בסקר נמצא כי דאגה רבה יותר מאלימות הימין הקיצוני מתקיימת בהתאמה לרמות נמוכות יותר של אנטישמיות באירופה. מדינות שבהן קיימת דאגה רבה יותר מאלימות ימין קיצוני (צרפת, גרמניה, הולנד ובריטניה), נוטות להדגים ציוני מדד נמוכים יותר בנושא האנטישמיות, לעומת מדינות שבהן הדאגה מאלימות הימין הקיצוני פחותה (הונגריה, פולין וספרד).
  • בסקר נמצא כי מרבית האירופים דוחים את השימוש בחרם, סנקציות ומניעת השקעות (BDS) כטקטיקה לבידודה של מדינת ישראל. על אף שרבים במדינות מערב אירופה מציינים כי הם מזדהים יותר עם הפלסטינים ולא עם הישראלים, התמיכה במדיניות חרם כלפי ישראל הייתה נמוכה ביותר.

למדינות אירופיות רבות, שלא לומר רובן המכריע, יש עדיין דרך ארוכה בחינוך האוכלוסיה בהן בכל האמור בהיסטוריה האיומה ובמציאות העכשווית של האנטישמיות," אמרה מרינה רוזנברג, סגנית נשיא בכירה לנושאים בינלאומיים בליגה נגד השמצה. "החיים היהודיים ממשיכים ברבות מן המדינות הללו ועלינו להבטיח שהממשלות שלהן עושות כל מה שביכולתן כדי לאפשר עתיד בטוח ומוגן לאזרחיהן היהודים."

סקר מדד ה-100 של הליגה נגד השמצה נערך לראשונה בשנת 2014 והוא עובר עדכון תקופתי במדינות נבחרות כדי לאפשר הבנה נרחבת יותר של מגמות אנטישמיות ברחבי העולם. בפרק זה של הסקר השתתפו למעלה מ-6,500 אזרחים בוגרים באירופה, בין התאריכים 8 לנובמבר 2022 ו-30 לינואר 2023.

מבין השאלות שהופנו למשתתפים, הסקר עשה שימוש ב-11 שאלות למדידת הסכמה כללית בנוגע למגוון סטריאוטיפים שליליים על יהודים, במטרה לגבש מדד שישמש קנה מידה לסקרי הליגה נגד השמצה ברחבי העולם, הנערכים מאז 1964. משתתפים בסקר שציינו כי 6 מתוך 11 האמירות הן "כנראה נכונות" נחשבים כמי שמחזיקים בעמדות אנטישמיות באופן נרחב.

הליגה נגד השמצה הזמינה את סקר העדכון למדידת עמדות ודעות כלפי יהודים מחברת First International Resources והוא נערך ב-10 מדינות שונות. חברת Impact Research ניהלה ותיאמה את עבודת השטח ואיסוף המידע עבור פרויקט זה.