פורסם בכללי.

נאום שפורסם מעורר תהיות חדשות בדבר יכולתו של קית' אליסון לייצג את העמדה הדמוקרטית המסורתית של תמיכה בישראל

  • ינואר 26, 2017

ניו יורק, מדינת ניו יורק, 1 לדצמבר 2016.

הליגה נגד השמצה (ADL) ציינה היום כי מידע שפורסם מאז הגיש קית' אליסון את מועמדות ליו"ר הוועידה הלאומית הדמוקרטית, מעורר ספקות של ממש ביחס ליכולתו לייצג נאמנה את עמדת התמיכה המסורתית בישראל שמפלגתו מחויבת לה.

ג'ונתן א' גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה, פרסם את ההצהרה הבאה:

"כשנודע לראשונה דבר מועמדותו של הנציג קית' אליסון לכהונת יו"ר הוועידה הלאומית הדמוקרטית, הליגה נגד השמצה לא מיהרה לשפוט אותו. במקום זאת, בחנו לעומק את כלל התייחסויותיו לסוגיות המפתח שעל סדר היום שלנו ולשם כך שוחחנו עם מנהיגים רבים בקהילה ועם מר אליסון עצמו. בהודעה שפרסמה הליגה בעקבות מועמדותו, הבענו הערכה כלפי הבעת החרטה שלו בנושאים מסוימים והדגשנו את תמימות הדעים שלנו בנושאים אחרים. עם זאת, הבענו דאגה ממשית ומפורשת בכל האמור בעמדותיו מעוררות המחלוקת של אליסון בנושאי מדיניוּת, בדגש על ביטחונה של מדינת ישראל.

מידע חדש, שהתגלה לאחרונה, מעלה ספקות של ממש באשר ליכולתו של אליסון לייצג נאמנה את עמדתה המסורתית של המפלגה הדמוקרטית בעד מדינת ישראל חזקה ובטוחה. בנאום שנשא לפני קבוצת תומכים בשנת 2010, נשמע אליסון טוען כי מדיניותה של ארה"ב במזרח-התיכון מוּנעת על ידי יחסה לישראל, באומרו: "מדיניות החוץ של ארה"ב במזרח התיכון נקבעת לפי מה שטוב או רע למדינה המונה 7 מיליון איש. אזור שלם שבו חיים 350 מיליון איש סובב סביב מדינה אחת של 7 מיליון. האם זה מתקבל על הדעת? מה ההיגיון כאן? האם זה צודק? כאשר האמריקאים ששורשיהם נטועים בקרב אותם 350 מיליון יתערבו, הכול ישתנה."

אמירותיו של אליסון הן מטרידות ביותר ויתרה מכך, הן פוסלות אותו מלכהן בתפקיד. הן מרמזות שמדיניות החוץ של ארה"ב מבוססת על אינטרסים ייחודיים של מוצא לאומי או דתי, במקום שתהא מבוססת על מיטב האינטרס האמריקאי. בנוסף, בין אם במכוון ובין שלא, דבריו של אליסון מעלים על הדעת סטריאוטיפים עתיקים בדבר שליטה יהודית בממשל. זהו מיתוס מזיק שאולי תקף עדיין במקומות בעולם שבהם אי הסובלנות משגשגת, אך אין לו כל מקום בחברות פתוחות דוגמת ארה"ב. עמדות אלו עומדות בניגוד בוטה למצע הוועידה הלאומית הדמוקרטית שבו נאמר: "מדינת ישראל חזקה ובטוחה היא חיונית לארה"ב, משום שאנו חולקים אינטרסים אסטרטגיים רחבי היקף ובשל הערכים המשותפים של דמוקרטיה, שוויון, סובלנות ופלורליזם."

הליגה נגד השמצה היא ארגון בלתי מפלגתי ומשום כך אינו תומך במפלגה כזו או אחרת; עם זאת, אנו מאמינים בכל מאודנו בחשיבותה של תמיכה דו-מפלגתית בישראל. תמיכה כזו היא חיונית להבטחת קשרינו עם בעלת הברית החשובה ביותר שלנו באזור; דמוקרטיה שמחויבותה לשוויון ולשלטון החוק עומדת בניגוד חריף לאנרכיה ולמשטרים הסמכותניים ששולטים במרבית המזרח-התיכון. ערכים משותפים אלו הם המסד שעליו עומדת מערכת היחסים המתמשכת שבין ארה"ב וישראל.

בין שייבחר אדם כזה אחר, אנו מקווים שהעומד בראש המפלגה הדמוקרטית יהיה מחויב לאידאלים העל-זמניים הללו בכל עת.