פורסם בכללי.

הליגה נגד השמצה תיעדה ירידה חדה במקרי הרצח הקשורים בקיצוניות בארה"ב בשנת 2023

  • פברואר 21, 2024

פורסם:  פברואר 20, 2024

 

כל מקרי הרצח שנספרו בוצעו בידי קיצוניים השייכים לימין 

מקרי הרצח בארצות הברית הקשורים לקיצוניות פחתו זו השנה השנייה, כך על פי נתונים חדשים של הליגה נגד השמצה (ADL). קיצוניים היו מעורבים בהרג של 17 בני אדם בשנת 2023, ירידה משמעותית מ-27 מקרי הרצח הקשורים לקיצונים בשנת 2022 ו-35 כאלו שתועדו בשנת 2021. הנתונים ממשיכים במגמה של פחות מקרי הרג הקשורים לקיצונים לאחר תקופה של חמש שנים בין השנים 2015-2019 , שבה מספר מקרי הרצח הקשורים לקיצונים נע בין 47 ל-79 בשנה.

הדו"ח השנתי של המרכז לחקר הקיצוניות של הליגה נגד השמצה מצא גם כי כל מקרי הרצח הקשורים לקיצונים בשנת 2023 היו קשורים לקיצוניות מימין, כאשר תומכי עליונות הגזע הלבן קשורים לרוב המכריע (88%) של המקרים. שני התקריות הקטלניות ביותר היו מסעות ירי הקשורים לקיצונים ובוצעו בידי תומכי עליונות הגזע הלבן: הירי בקניון באלן, טקסס, במאי, שבו נהרגו שמונה, ושבעה נפצעו, והירי בחנות בג'קסונוויל, פלורידה, באוגוסט, במהלכו נהרגו שלושה בני אדם. יחד, שני האירועים הללו היוו 11 מתוך 17 (65%) מקרי המוות הקשורים לקיצונים בשנת 2023. נעשה שימוש בנשק חם כמעט בכל מקרי הרצח ב-2023 (94%).
"בעוד שירידה במקרי הרצח הקשורים לקיצונים היא מגמה מבורכת, כל אחד ממקרי הרצח הללו הוא טרגדיה", אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "בשנה שעברה היינו עדים לירי המוני בטקסס ובפלורידה בידי תומכים מושבעים של עליונות הגזע הלבן, שלקחו את שנאתם צעד אחד קדימה. האירועים הללו, שהיו יכולים לגרום למספר הרוגים גבוה בהרבה אלמלא התערבו רשויות אכיפת החוק, הם תזכורת לאיום החמור עדיין של אלימות מהימין הקיצוני".
רצח וקיצוניות בשנת 2023: ממצאים מרכזיים:
· קיצונים מקומיים הרגו לפחות 17 בני אדם בשבע תקריות נפרדות בארה"ב בשנת 2023, ירידה מ-27 מקרי רצח הקשורים לקיצונים שתועדו בשנת 2022. הנתונים ממשיכים מגמה של פחות מקרי רצח הקשורים לקיצונים.
· סיכום מקרי הרצח של 2023 כוללים שני מסעות ירי הקשורים לקיצונים, שניהם על ידי בעלי תומכי עליונות הגזע הלבן, אשר יחד היוו 11 מתוך 17 מקרי המוות.
· כל מקרי הרצח הקשורים לקיצונים בשנת 2023 בוצעו על ידי גורמים ימניים קיצוניים, כאשר ב- 15 מתוך 17 מקרי הרצח היו מעורבים מבצעים או שותפים בעלי קשרים לאידיאולוגיית עליונות הגזע הלבן. זו השנה השנייה ברציפות שבה גורמים ימניים קיצוניים מחוברים לכל מקרי הרצח שזוהו, הקשורים לקיצונים.
· שניים מהאירועים משנת 2023 כללו נשים ששיחקו תפקיד כלשהו ברצח או לאחריו. דוח זה כולל מדור מיוחד הבוחן את התפקיד של נשים באלימות קיצונית קטלנית בארצות הברית, על ידי ניתוח של 50 תקריות מ-20 השנים האחרונות, בהן נשים היו מעורבות בצורה כלשהי ברצח הקשור לקיצוניים. בקצת יותר ממחצית מהאירועים (26 מתוך 50, או 52%), האישה או הנשים השתתפו ישירות ברצח או באלימות שהובילה להרג.
"הנתונים שלנו מראים שלמרות שמקרי הרצח הקשורים לקיצוניים פחתו, האיום של ירי המוני הקשור בקיצוניות לא ירד", אמר אורן סגל, סגן נשיא בליגה נגד השמצה וראש המרכז לחקר הקיצוניות בליגה. "הנוף הקיצוני נותר מורכב, והאיום של אלימות קיצונית קטלנית עשוי להיות גבוה עוד יותר השנה, שכן רבים מהנושאים המעוררים שנאה ואלימות עלולים להחמיר בשנת בחירות".
לצפייה בתקריות המוזכרות בדוח זה ובפעילות קיצונית אחרת ברחבי ארה"ב, ניתן לעיין ב-ADL H.E.A.T. מפה העוקבת אחר אירועי שנאה ואלימות בפריסה ארצית.