פורסם בכללי.

סקר של הליגה נגד השמצה, שנערך לקראת ועידת ישראל ללכידות חברתית, "ישראל 2048"

  • אוקטובר 30, 2017

ישראל, 18 באוקטובר, 2017…

סקר חדש שמפרסמת היום הליגה נגד השמצה מגלה, כי רוב הציבור בישראל מאמין כי החברה הישראלית מפולגת. רוב הציבור מאמין גם, כי החברה הישראלית תהיה מפולגת בעוד כשלושים שנים, במלאת 100 לישראל. הסקר, שנערך על ידי מכון המחקר "מאגר מוחות" בקרב מדגם מייצג של 510 נשאלים, מצא רמות אמון נמוכות יחסית בקרב הציבור בישראל, ביחס למידת הלכידות החברתית בישראל.

הליגה נגד השמצה מפרסמת את הסקר במלאת 40 שנים לפעילות המשרד הישראלי של הליגה ולקראת ועידת ישראל ללכידות חברתית שמקיימת הליגה ב-24 באוקטובר, בהשתתפות בכירי מקבלי ההחלטות, אנשי האקדמיה, החינוך והתקשורת, במטרה לייצר שיח ודיון סביב נשוא הלכידות בישראל ולהציב אותו בראש סדר היום של מדינת ישראל.

מן הסקר עולה, כי רוב מכריע של הציבור בישראל (64%) חושב כי החברה הישראלית כיום מפולגת עד מפולגת מאוד. רק 7% מאמינים כי החברה הישראלית כיום מלוכדת.

גם ביחס לעתיד, הציבור בישראל לא אופטימי במיוחד. 57% מן הנשאלים ציינו כי בעוד שלושים שנים החברה הישראלית תהיה מפולגת-מפולגת מאוד.

באשר לגורמים התורמים לפילוג בחברה הישראלית, ציינו במקום הראשון (75%) מן הנשאלים, כי המנהיגות הפוליטית תורמת לפילוג. במקום השני ציינו הנסקרים את התקשורת המסורתית – רדיו, עיתונות, טלוויזיה כתורמת לפילוג (73%). במקומות השלישי והרביעי ציינו הנשאלים את הרבנים והממסד הדתי, והתקשורת החדשה – פייסבוק, אינטרנט, טוויטר, ועוד (67% כל אחד).

מערכת המשפט גם היא עומדת בראש הגורמים התורמים לפילוג בחברה הישראלית (42% מן הנשאלים ציינו כי היא תורמת לפילוג).

הנסקרים נשאלו גם, מהם הסיכויים להערכתם לשנות בעתיד את העמדות השליליות, אם יש כאלו בחברה הישראלית,  כלפי קבוצות ומגזרים שונים בחברה הישראלית.

50% מן הנשאלים השיבו, כי אין סיכוי לשנות את העמדות השליליות כלפי ערביי ישראל. 37% השיבו כי אין סיכוי לשנות את העמדות השליליות כלפי החרדים ואילו 34% השיבו כי אין סיכוי לשנות את העמדות השליליות כלפי השמאלנים.

הנסקרים נשאלו גם לגבי שמירת מעמדה של הערבית כשפה שניה רשמית במדינת ישראל. מן הסקר עלה, כי רק כמחצית מן הציבור בישראל (51%) בעד שמירת מעמדה של הערבית כשפה רשמית. כשליש (32%) מתנגד לשמירת מעמדה של הערבית כשפה רשמית).

שאלה נוספת שהוצגה לנשאלים היא לגבי רצונם במידת המעורבות של יהדות התפוצות בתהליכי קבלת ההחלטות במדינת ישראל. מעל למחצית הנשאלים (51%) בעד מעורבות מועטה-מועטה מאוד של יהדות התפוצות בתהליכי קבלת ההחלטות במדינת ישראל.

הנסקרים נשאלו גם עד כמה התקשורת מייצגת לדעתם את כלל המגזרים בחברה הישראלית. 44% ציינו כי התקשורת מייצגת ברמה מועטה-מועטה מאוד את כלל הקולות, הזרמים והמגזרים בחברה הישראלית. . 87% (!) מן הנשאלים מהחרדים ציינו כי התקשורת מייצגת במידה מועטה או מועטה מאד את כלל הזרמים בחברה הישראלית. 56% מקרב הדתיים הלאומיים סוברים כך גם הם.

עוד עלה מן הסקר, כי חשיבותה של ההגדרה העדתית של הציבור בישראל היא הנמוכה ביותר במדרג הגדרות הזהות של הישראלים. את החשיבות הרבה ביותר מייחסים הישראליים להיבט הלאומי, אחריו ההיבט הדתי, אחריו ההיבט המגדרי ולאחריו ההביט הפוליטי. ההיבט העדתי, כאמור, נמצא בתחתית הרשימה. בפילוח סוציו דמוגרפי, עולה כי חרדים רואים עצמם באופן מובהק כיותר דתיים מאשר ישראליים.

בשאלה על תמיכתם של הישראלים בקיומה של מערכת חינוך אחידה לכל הזרמים והמגזרים במדינת ישראל, ענה רוב הציבור (56%) כי הוא בעד מערכת חינוך אחידה. כך ענו גם שליש מהדתיים הלאומיים (34%).

"לקראת מלאת 70 שנים למדינת ישראל, מוכיח הסקר מעל לכל ספק כי החברה הישראלית רואה עצמה מפולגת, ומשקף גם את חשיבותם הרבה של המאמצים לגשר על הפערים בחברה, יותר מאי פעם. לחברה הישראלית ישנה כברת דרך ארוכה לעבור על מנת לחזק את לכידותה וחוסנה החברתי. על שדרות המנהיגות השונות במדינת ישראל – המנהיגות הפוליטית, הדתית, המגזרית – מוטלת האחריות לא רק להפנים את התוצאות, אלא לנקוט צעדים ממשיים ולהעמיד עוד היום את הנושא החברתי בראש סדר העדיפויות, מתוך הבנה כי המדובר באתגר לאומי. הליגה נגד השמצה בישראל תעמוד לצד המנהיגות והמגזרים השונים בחברה הישראלית ותפעל לקידום הלכידות החברתית בישראל".