פורסם בכללי.

הליגה נגד השמצה מביעה דאגה נוכח השלמת חקיקתו של חוק הלאום בידי הכנסת

  • יולי 19, 2018

ניו יורק, 19 ביולי 2018…

הליגה נגד השמצה הביעה היום דאגה עמוקה נוכח השלמת תהליך חקיקתו של חוק הלאום בידי כנסת ישראל. במכתב שנשלח בשבוע שעבר לראש הממשלה בנימין נתניהו, קראה הליגה לממשלה לפעול "לנסח מחדש חלקים בחוק העלולים לחתור תחת אופיה הדמוקרטי של מדינת ישראל, להעכיר את היחסים בין יהודים וערבים אזרחי המדינה, כמו גם את אלה שבין ישראל ליהדות התפוצות; וכן להזיק לדימויה בעולם."

יצויין כי החוק מהווה צעד חשוב בעיגון אופיה היהודי של המדינה בחוק, למשל בכל הנוגע לסמלי המדינה ובירתה ירושלים, כמו גם להיותה פתוחה לקיבוץ גלויות. בה בעת, חלקים בו עלולים להעלות סימני שאלה סביב מחויבותה של ישראל לפלורליזם. בין היתר, החוק נמנע מלקבוע מפורשות שערבית היא שפה רשמית במדינה וקובע שתזכה במעמד מיוחד; וכן הוא קובע כי רק בתפוצות תפעל המדינה לשימור הזיקה בינה לבין בני העם היהודי, אך לא בישראל עצמה.

מנכ"ל הליגה העולמי ג'ונתן גרינבלט ומנכ"לית הליגה בישראל קרול נוריאל פרסמו את ההודעה שלהלן:

"אמנם אנו רואים חשיבות בחלקים של החוק – למשל בכל הנוגע לסמלי המדינה ובירתה ירושלים, כמו גם להיותה פתוחה לקיבוץ גלויות – אך אנו מוטרדים מחלקים אחרים בו. בעוד שהוא מעלה על נס את אופיה היהודי של המדינה, הוא גם מעלה שאלות מהותיות סביב מחויבותה לטווח הארוך של הממשלה בנוגע לאופיה הדמוקרטי והפלורליסטי של המדינה.

"לישראל היסטוריה ארוכה וראויה לשבח של שמירה על זכויות אזרחיה ושל כיבודן, ובכלל זאת של קבוצות המיעוט שבה, אך חלקים בחוק עלולים לפגוע בכך. בנוסף, החוק קובע כי רק בתפוצות תפעל המדינה לשימור הזיקה בינה לבין בני העם היהודי, דבר העלול לערער מחויבויות קיימות של ממשלת ישראל לפלורליזם דתי.

"משהושלמה חקיקתו של החוק בידי הכנסת, מחובתה של המדינה להבטיח כי לא ישמש בפועל כדי להפלות נגד קבוצות מיעוט, ובאופן ספציפי נגד ערביי ישראל; וכי המדינה תעמוד בהתחייבותה לשפר את הקשר בין יהודים בישראל לאלה שבשאר העולם."