פורסם בכללי.

דוח התקריות האנטישמיות בארה"ב 2020: עדיין בשיא היסטורי 

  • אפריל 27, 2021

בדו"ח השנתי של הליגה נגד השמצה נרשמו למעלה מ-2000 תקריות ברחבי ארה"ב: 2020 מדורגת במקום השלישי בסך התקריות האנטישמיות השנתי מאז החל התיעוד 

התקריות האנטישמיות ברחבי ארה"ב המשיכו לשמור על שיא גבוה, עם סך כולל של 2,024 תקריות תקיפה, הטרדה ואירועי ונדליזם שדווחו לליגה נגד השמצה בשנת 2020. במספר התקריות אמנם נרשמה ירידה של 4 אחוזים לאחר שבירת שיא של כל הזמנים ב-2019, אך מספרן עדיין היה השלישי הגבוה ביותר מאז החל התיעוד ע"י הליגה נגד השמצה בשנת 1979.  

הדו"ח השנתי של הליגה נגד השמצה בנושא תקריות אנטישמיות פורסם היום, יום השנה השני למתקפה האנטישמית הקטלנית בבית חב"ד בפאווי, קליפורניה. הדו"ח תיעד סך של 1,242 תקריות הטרדה, המהוות גידול של 10 אחוזים בקטגוריה זו לעומת 2019. עם זאת, בקטגוריות של אירועי ונדליזם ותקיפה חלה ירידה של 18 אחוזים ו-49 אחוזים בהתאמה. לא דווחו מקרי מוות על רקע אנטישמי בשנת 2020.  

"כל מגמת ירידה בנתונים היא מעודדת, אך יש לזכור שעדיין חווינו שנה שבה האירועים האנטישמיים נותרו בשיא מטריד, חרף הסגרים ושינויים אחרים בחיי היומיום ובקשרים החברתיים שלנו עם אחרים," אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "עלינו להמשיך לעמוד על המשמר. קהילות מתחילות להיפתח מחדש ואנשים מבלים יחד יותר זמן – כך שחובה עלינו לשמור על ערנות." 

שנה זו הושפעה באופן דרמטי מהתפשטות מגפת הקורונה, שבמקרים מסוימים הביאה לכך שיהודים ומיעוטים אחרים הפכו לשעיר לעזאזל והואשמו בהפצת הנגיף. עם התפשטות המגפה בחודש מרץ ואילך והמעבר ללמידה מרחוק, מספר התקריות האנטישמיות בבתי הספר ובמכללות ירד ירידה תלולה.  

יחד עם זאת, הדבר הביא לגידול בתקריות אנטישמיות המכונות 'זומבומבינג' – הפרעה מכוונת לשיחות ווידאו. ב-2020 הליגה נגד השמצה תיעדה 196 מקרים של מתקפות מכוונות על שיחות ווידאו על רקע אנטישמי. 114 מכלל המקרים, כוונו למוסדות יהודיים כגון בתי ספר ובתי-כנסת.  

ממצאים עיקריים: 

ב-2020 הליגה נגד השמצה מנתה סך של 2,024 תקריות אנטישמיות ברחבי ארה"ב, המהוות ירידה של 4 אחוזים לעומת 2,107 תקריות שתועדו בשנת 2019. הדו"ח מחלק את האירועים לשלוש קטגוריות: תקיפה, הטרדה ואירועי ונדליזם. מתוך סך התקריות שדווחו בשנת 2020:  

  • הטרדה: 1,242 היו תקריות של הטרדה; אירוע שבו יהודי אחד או יותר דיווחו שהוטרדו מילולית או בדרך אחרת על רקע אנטישמי. בקטגוריה זו חל גידול של 10 אחוזים, לעומת 1,127 תקריות שתועדו בשנת 2019.
  •  
  • אירועי ונדליזם: 751 היו אירועי ונדליזם; מקרים שבהם רכוש נפגע באופן שהזיק ליהודים או היווה איום מבחינתם. צלבי קרס, שפרשנותם קשורה לרוב לשנאה אנטישמית, היו נוכחים פיזית ב-517 מן האירועים הללו. בקטגוריה זו חלה ירידה של 18 אחוזים, לעומת 919 אירועים בשנת 2019.
  •  
  • תקיפה: 31 היו תקריות תקיפה; מקרים שבהם יחידים הותקפו פיזית באלימות שנלוו לה ראיות לשנאה אנטישמית. בקטגוריה זו של שנאה אנטישמית חלה ירידה של 49 אחוזים, לעומת 61 אירועים בשנת 2019.

תקריות אלו דווחו ב-47 ממדינות ארה"ב וכן במחוז קולומביה. המדינות שבהן נרשם מספר התקריות הגבוה ביותר היו ניו-יורק: 336, ניו ג'רזי: 295, קליפורניה: 289, פלורידה: 127 ופנסילבניה: 101. במשולב, מדינות אלו 'אחראיות' ל-57 אחוזים מכלל התקריות.  

המרכז לחקר הקיצוניות של הליגה נגד השמצה אסף את כלל הנתונים לשנת 2020 ולשנתיים שקדמו לה והטמיע אותם במפת H.E.A.T של הליגה נגד השמצה; כלי אונליין אינטראקטיבי שמאפשר למשתמשים לאתר גיאוגרפית תקריות ואירועים אנטישמיים ברמה הכלל ארצית והאזורית.  

ב-2020 היו 327 תקריות מדווחות במוסדות יהודיים, דוגמת בתי כנסת, מרכזים קהילתיים ובתי ספר, גידול של 40 אחוזים לעומת 234 תקריות בשנת 2019. מתוכן, 264 היו תקריות של הטרדה, 61 תקריות של וונדליזם ו-3 היו אירועי תקיפה.  

הדו"ח כולל 331 תקריות אנטישמיות המיוחסות לקבוצות קיצוניות מוכרות או ליחידים מוכרים הפועלים בהשראת אידיאולוגיה קיצונית. מדובר ב-16 אחוזים מכלל התקריות. קבוצות עליונות לבנה היו אחראיות ל-277 אירועים של הפצת תעמולה אנטישמית. פעילות קיצונית נוספת כללה פרובוקציות מצד ה-Goyim ;Defense League רשת רופפת של יחידים המתאפיינת באנטישמיות ארסית.  

סך של 178 תקריות אנטישמיות ב-2020 כללו התייחסויות לישראל או לציונות, בהשוואה ל-175 בשנת 2019. מתוכן, 38 הופיעו כחלק מתעמולת עליונות לבנה, שמטרתה לעורר ולעודד תפיסות אנטי-ישראליות ואנטישמיות.  

בינואר ופברואר סך התקריות המדווחות בבתי ספר, מכללות ואוניברסיטאות היה גבוה באופן ניכר לעומת החודשים המקבילים בשנת 2019. נתונים אלו ירדו בחדות עם המעבר ללמידה מרחוק במוסדות החינוך ברחבי ארה"ב.  

"לאחר חודש מרץ נרשמה ירידה ברורה בתקריות בבתי ספר, שכן כמעט כל בתי הספר עברו ללמידה מלאה מרחוק, כך שהמגפה ללא ספק השפיעה על האופנים והמיקומים שבהם האנטישמיות באה לידי ביטוי ב-2020," אמר גרינבלט. "על הירידה הזו 'פיצה' במידה מסוימת מספר גבוה של אירועי זומבומבינג שכוונו ליהודים ומיעוטים אחרים." 

הדו"ח אמנם מאפשר הצצה לאחד מאופני המפגש של יהודי ארה"ב עם אנטישמיות, אך הבנה מלאה של האנטישמיות בארה"ב דורשת מכלול צורות ניתוח אחרות, לרבות סקרי דעת קהל, הערכות מקצועיות של אנטישמיות ברשת וניתוח של פעילות קיצונית. הליגה נגד השמצה נדרשת לכל אופני הניתוח הללו בדו"חות שהיא מפרסמת, למשל דו"ח ה-100 של הליגה נגד השמצהשנאה והטרדה ברשת: החוויה האמריקאיתסקר בנושא המפגש היהודי-אמריקאי עם אנטישמיותרצח וקיצוניות בארה"ב 2020 וכן סקר הליגה נגד השמצה בדבר גישות כלפי יהודים בארה"ב 

כיצד מגיבה הליגה נגד השמצה 

הליגה נגד השמצה פיתחה גישה מקיפה לטיפול בהתנהגויות ובתקריות אנטישמיות. גישה זו כוללת חינוך בני נוער למניעה, כמו גם עבודה מול גורמי אכיפת חוק ללכידת המבצעים. הליגה נגד השמצה מקדמת חקיקה לצורך שיפור טקטי של המניעה והתגובה לפשעי שנאה אנטישמיים ברמה הפדרלית, המדינתית והמקומית, וכך גם ביחס לכל הצורות של אלימות על רקע שנאה.  

הליגה נגד השמצה עובדת בשותפות עם רשויות האכיפה להעלאת המודעות לאיומים מצד קיצוניים ומכשירה אנשי מקצוע בתחום האכיפה בזיהוי ושיבוש איומים פוטנציאליים. בנוסף פועלת הליגה נגד השמצה באופן יומיומי לחינוך והכשרה של סטודנטים ותלמידים, בתקופה הרגישה והפגיעה ביותר מבחינתם בכל האמור בלחץ חברתי ובריונות. הליגה נגד השמצה עובדת עם קורבנות ואוניברסיטאות על מנת להגיב להטרדה אנטישמית ותקריות מדאיגות אחרות בקמפוסים. התוכניות החינוכיות "אין מקום לשנאה" ו-"ממילה לפעולה" של הליגה נגד השמצה מלמדות הבנה ומקדמות הכלה וסובלנות בבתי ספר וקמפוסים, בהתאמה.  

בתגובה לגידול ההיסטורי בנתוני התקריות האנטישמיות במהלך ארבע השנים האחרונות, הליגה נגד השמצה פרסמה את ההמלצות הבאות לקובעי המדיניות: 

  • על אנשי ציבור ומנהיגי החברה האזרחית לעשות שימוש בבמות העומדות לרשותם כדי להשמיע קול נגד האנטישמיות וכל הצורות של השנאה והקיצוניות.
  •  
  • על הקונגרס להגדיל את המימון עבור מענקי אבטחה לארגונים ללא כוונת רווח – לבתי כנסת ובתי תפילה אחרים, בתי ספר ומרכזים קהילתיים.
  •  
  • על קובעי המדיניות לתמוך במאמצים להקנות לגורמי אכיפת החוק את הכלים וההכשרה שהם זקוקים לה למניעה ולתגובה יעילה לפשעי שנאה. על גורמי אכיפת החוק ברמה האזורית, המדינתית והפדרלית לשפר את ההליכים בכל האמור בדיווח ותגובה על פשעי שנאה.
  •  
  • על הקונגרס לאשר את הצעת החוק NO HATE של Jabara ו-Heyer ולממן במלואה את פסקה 4704 של חוק Matthew Shepard ו-James Byrd ג'וניור למניעת פשעי שנאה, וזאת על מנת לתמוך ברשויות המקומיות והמדינתיות בחקירה ובהעמדה לדין בפשעי שנאה.
  •  
  • על מחוזות בתי הספר לקדם תוכניות חינוכיות בבתי ספר יסודיים ועל יסודיים בנושא מניעת אפליה ובריונות וכן חינוך בנושא השואה. על הנהגת האוניברסיטאות להגיב בתקיפות ובעוצמה למעשים אנטישמיים בקמפוסים, לרבות תקריות המכוונות לסטודנטים יהודים בשל תמיכה בפועל או סברה שהם תומכים במדינת ישראל.
  •  
  • על הקונגרס, משרד החינוך של ארה"ב, המחוקקים במדינות וראשי הערים להגדיל את המימון לחינוך נגד אפליה, על מנת לקדם אקלים בית ספרי מכיל וסובלני.
  •  
  • בתגובה לאיום הגובר של קיצוניות מבית לאור האירועים בגבעת הקפיטול ביום ה-6 לינואר, הליגה נגד השמצה השיקה לאחרונה את תכנית PROTECT, המבקשת לרתום את כלל החברה להתמודדות עם איום חמור זה.
  •  

דו"ח הליגה נגד השמצה כולל מעשי הטרדה ואיום, פליליים ושאינם פליליים, לרבות הפצת תעמולה של שנאה, איומים והשמצות וכן ונדליזם ואירועי תקיפה. הדו"ח משלב מידע שנאסף מקורבנות, גורמי אכיפת חוק ומנהיגי קהילה ועבר הערכה ועיבוד ע"י הצוות המקצועי של הליגה נגד השמצה. הדו"ח מהווה "צילום מצב" החוזר על עצמו מדי שנה ומתמקד בהיבט אחד וייחודי המשקף בעיה רחבה יותר בארה"ב, תוך שהוא מזהה מגמות אפשריות או שינויים בסוגי הפעילות המדווחת. נתונים אלו מסייעים לליגה נגד השמצה בפיתוח ושיפור התוכניות הקיימות להתמודדות ומניעה של התפשטות האנטישמיות, כמו גם צורות אחרות של שנאה וקנאות.  

דו"ח התקריות האנטישמיות הוא פרויקט של המרכז לחקר הקיצוניות בליגה נגד השמצה, שעבודתו נתמכת בין היתר בעזרתם של התורמים הנדיבים הבאים, כמו גם ע"י רבים אחרים: המכון למאבק באנטישמיות ע"ש משפחת לוי בליגה נגד השמצה, אנונימוס, רומן אברמוביץ', קרן Catena, קרן צ'רלס ומילדרד שנורמאכר, הקרן הפילנתרופית של משפחת קראון, קרן דוד ברג, הקרן המשפחתית של ג'ויס ואירווינג גולדמן, קרנות ליליאן ולארי גודמן, הקרן המשפחתית של מרלין נתן מאירסון, קרן ננסי ק.סילברמן, קרן נתן קאמינגס, קרן New England Revolution, קרן Quadrivium, הקרן המשפחתית של משפחת זגאר. 

 

 

גרפיקות לשימוש. קרדיט: הליגה נגד השמצה