פורסם בכללי.

אירוע לציון 25 שנה לפיגוע בבניין הקהילה היהודית (AMIA) בארגנטיניה

  • יולי 18, 2019

17 ביולי 2017, תל אביב, ישראל…

מוזיאון העם היהודי בבית התפוצות והליגה נגד השמצה קיימו הערב (ד') אירוע לציון 25 שנים לפיגוע, שגבה את חייהם של 85 בני אדם והיה אחד משני פיגועים קשים שהתבצעו בארגנטינה נגד מטרות ישראליות ויהודיות בשנות ה-90'. הפיגוע נחשב לאחד הפיגועים הקשים ביותר שבוצעו על אדמת ארגנטינה מאז ומעולם ולקטלני ביותר עבור יהודים, מאז השואה. 

באירוע, שהתקיים במוזיאון העם היהודי בבית התפוצות, השתתפו שגריר ארגנטינה בישראל, מריאנו קאוצ'ינו ושגריר ישראל בארגנטינה לשעבר, אילן שטולצמן, בפאנל שדן בפיגוע ובהשלכותיו בשנים שחלפו, באתגרי הקהילה היהודית בארגנטינה כיום וביחסי שתי המדינות. 

 מנכ"לית הליגה נגד השמצה בישראל, קרול נוריאל, אמרה בפתח האירוע כי: "הפיגוע בניין הקהילה היהודית התרחש יום לאחר תשעה באב, וגם הוא תוצאה של שנאת חינם. אנטישמיות היא מכוונת כלפי כולם ופוגעת לא רק ביהודים אלא בחברה בכללותה". 

 מנכ"ל מוזיאון העם היהודי בבית התפוצות, דן תדמור, אמר במהלך האירוע כי: "הפיגוע האכזרי שחוותה הקהילה היהודית בארגנטינה לפני 25 שנה, ועודנה מטפלת בפצעיו העמוקים, נטוע עמוק בזכרון הקולקטיבי של כולנו. אנחנו כואבים את כאב הקהילה ומחבקים את משפחות ההרוגים והפצועים, ואומרים יחדיו "לעולם לא עוד. אנחנו, במוזיאון העם היהודי בבית התפוצות, בחרנו להתמקד בצומח, מפני שהעם היהודי הוא הרבה יותר מסך הרדיפות שסבל". 

 שגריר ישראל בארגנטינה לשעבר, אילן שטולצמן, אמר במהלך הפאנל כי: "איום הטרור הוא חובק עולם והמאבק בו מצריך שיתוף פעולה בינלאומי. אנטישמיות קיימת בכל מקום בעולם ובכלל זה בארגנטינה, אך שיעור האנטישמיות בה אינו שונה מכל מקום אחר בעולם". 

 שגריר ארגנטינה בישראל, מריאנו קאוצ'ינו: "רמת האינטגרציה בחברה הארגנטינאית היא גבוהה, כולל זו של הקהילה היהודית. היהודים בארגנטינה הם חלק אינטגרלי. קיימים, למרבה הצער, מקרים של אנטישמיות, אבל הממשלה נאבקת בתופעה. הממשלה, כמו החברה, דוחות אנטישמיות מכל וכל". 

 

 קרדיט תמונה: אורית שחר.