post-inUncategorized.

קהילות חרדיות ואורתודוכסיות בארה”ב מואשמות בנגיף הקורונה והופכות לשעיר לעזאזל במדיה החברתית

  • May 7, 2020

במהלך החודשים האחרונים, הליגה נגד השמצה עדה לגידול ניכר בפוסטים אנטישמיים ובהערות במדיה החברתית, המכוונות כלפי קהילות יהודיות אורתודוכסיות וחרדיות בניו יורק וניו ג’רזי, בעיקר על רקע נגיף הקורונה. פוסטים אלו מאשימים את הקהילה האורתודוכסית בהפצת הנגיף, מציעים למנוע מבני הקהילה טיפול רפואי אם יחלו, לעשות שימוש בגז מדמיע והתזת מים כדי למנוע התקהלויות ובמקרים מסוימים אף תוהים מדוע לא תימחה הקהילה היהודית-אורתודוכסית מעל פני האדמה, אחת ולתמיד.

יחד עם זאת, העובדות הן שהרוב המכריע של הקהילות החרדיות והאורתודוכסיות מקיים את הצווים הנוגעים לבריאות הציבור ואת הוראות הריחוק החברתי, שכן כל בתי הכנסת סגורים והוטלו מגבלות ניכרות על התכנסויות. אמנם דווחו כמה מקרים בודדים של אי ציות, אך מדובר ביוצאי דופן שאינם ייחודיים לקהילות החרדיות והאורתודוכסיות.

אלא שכפי שקורה לעתים קרובות, המעשים הפסולים של מיעוט יוחסו לקהילה שלמה וגרמו לרבים להסיק שהקהילה האורתודוכסית כולה מפרה באופן קולקטיבי הוראות הנוגעות לבריאות הציבור. מכאן קצרה הדרך להאשמת הקהילה באחריות להפצת הנגיף, ברשלנות או בכוונת מכוון – האשמה חסרת בסיס שמדיפה ניחוח אנטישמי ומזכירה עלילות אנטישמיות נושנות הרואות ביהודים את המקור להפצת זוהמה ומגפות.

מדאיגה במיוחד מבחינת הליגה נגד השמצה היא העובדה שהאשמות אלו הופיעו בקבוצות פייסבוק מיינסטרימיות שמתיימרות לעסוק בנושאים שעל סדר היום, אך בפועל עודדו דיון שגלש במהירות למתן לגיטימציה לשנאת יהודים, גלויה וסמויה כאחת. נבחרי ציבור פעילים וכאלו שכיהנו במשרות ציבוריות בעבר, השתתפו אף הם בדיונים הללו במדיה החברתית למרות התוכן רווי השנאה – ובכך סיפקו הכשר משתמע ולעתים תמיכה גלויה בדיונים שעשויים לגלוש בקלות לאנטישמיות.

בזמן שבו מנהיגות מוסרית וציבורית חזקה היא צו השעה, אנו קוראים לכל נבחרי הציבור להשתמש בפלטפורמות שלרשותם כדי להרחיק את עצמם משיח של שנאה, לעמוד נגד האנטישמיות ולגנותה – בייחוד כשהיא מופיעה בערוצי מדיה חברתית שנחשבים מיינסטרים. אסור שנאפשר למשבר הקורונה להוות תירוץ לליבוי השנאה והאנטישמיות.

העם היהודי עומד מאוחד נגד המאמצים להאשים אותו ולהפוך אותו לשעיר לעזאזל. מתקפה אנטישמית על כל קבוצה של יהודים, באשר תהיה – היא מתקפה על כולנו. לא ניתן לקבל מצב שבו נבחרים, אנשי ציבור או משתמשים במדיה החברתית מתארים יהודים אורתודוכסים כחריגים ולפיכך ראויים להתייחסויות מסוג זה. הליגה נגד השמצה חותרת להפסיק השמצה של יהודים באשר הם ומשום כך אנו עומדים לצד קהילות חרדיות ואורתודוכסיות בתגובה למתקפות אנטישמיות אלו.

הליגה נגד השמצה זיהתה שבע קטגוריות עיקריות שמאפיינות את הרטוריקה של יחידים ברשת (בעיקר בפייסבוק) בחודשיים האחרונים. להלן סיכום קצר:

האשמות קולקטיביות: הערות ופוסטים המאשימים את כלל הקהילה היהודית אורתודוכסית באי עמידה בהוראות הריחוק החברתי והוראות בנוגע לבריאות הציבור, בהדבקת אנשים לא דתיים בנגיף הקורונה (וזאת בשל פעולה של מיעוט מבוטל); הערות שלפיהן קהילות חרדיות בכל העולם נוהגות באותו האופן.

קריאות להפרדה: הערות שלפיהן יש להפריד, לבודד ולנתק בכוח קהילות אורתודוכסיות מיתר הקהילות.

קריאות להענשה ולהזנחה: הערות הקוראות למניעת טיפול רפואי מחרדים ואורתודוכסים, או לכך שידאגו לעצמם במקרה שיחלו; הערות שלפיהן הקהילות יתחילו לשמור על הכללים רק אם רבנים ימותו מן הנגיף; הערות שלפיהן יש לטפל רק בילדים שבקרב הקהילה החרדית.

שימוש בכוח / סיוע צבאי: פוסטים הקוראים לרשויות האכיפה לעשות שימוש בהתזת מים ובגז מדמיע כדי למנוע התקהלויות בקרב חרדים; הערות שלפיהן על הצבא או המשמר הלאומי להתגייס כדי לטפל בקהילות החרדיות והאורתודוכסיות.

פגיעה בחירויות הפרט: הערות שמאשימות את הקהילות החרדיות והאורתודוכסיות בפגיעה בחירויות הפרט של כלל הציבור בגלל אי עמידה בהוראות בריאות הציבור – ובעקבות זאת קריאה לציבור הכללי “לקחת את העניינים לידיים”.

הערות בנוגע להיטלר ולהשמדת יהודים: פוסטים שיש בהם יחס משפיל כלפי האמונות הדתיות של הקהילה החרדית, כולל השוואת מנהיגים דתיים לאדולף היטלר והתייחסויות חיוביות לאפשרות שהקהילה “תימחה מעל פני האדמה”.

סטריאוטיפים: פוסטים שלפיהם חברי הקהילה החרדית / אורתודוכסית אינם יודעים קרוא וכתוב, חיים במגורים לא חוקיים ולא היגייניים, הם מושחתים, אינם משלמים מיסים, חיים על כספי רווחה ומתעלמים מהחוק כדי לקבל את מבוקשם.

ככל שממשיך המשבר במישור של בריאות הציבור, מעמיקה גם הדאגה אצלנו. ההסלמה ברטוריקה רווית השנאה נגד קהילות חרדיות ואורתודוכסיות ברשת עתידה להמשיך ולהוביל למתחים הולכים וגוברים בין יהודים אורתודוכסים ובין חילונים וברמה הרחבה יותר בין יהודים ללא יהודים. דפוס זה מוכר לנו היטב מן העבר והוא מופיע שוב בתום רצף של מספר שנים שבהן האלימות האנטישמית נוסקת והאנטישמיות ברשת מביאה לתוצאות קטלניות (כולל אירועי ירי המוני ביהודים באתרי תפילה ומתקפות קטלניות שכוונו לקהילות אורתודוכסיות בניו יורק וניו-ג’רזי). איננו יכולים לאפשר מצב שבו המגפה הווירטואלית הזו, על השלכותיה הממשיות, תמשיך לפגוע בקהילות שלנו.